Planeta - ett nätverk av arrangörer/aktörer som vill utveckla och stärka den flerkulturella scenkonsten i Västsverige främst genom att v. 44 varje år anordna en festival med musik, dans, seminarier, utställningar, workshops mm. Festivalens ledord är “Möten och Delaktighet”. Planeta erhöll pris som "Årets arrangör" på Folk & Världsmusikgalan 2014.Planeta har i år funnits i femton (15) år, nätverket har vuxit och består nu av drygt 30 aktörer i Västsverige.
Starkare än någonsin och med passion för musik och dans från hela världen.Den stora variationen inom arrangörsgruppen avseende resurser, organisation, institution/enskild arrangör, staden/regionen ser vi som en väldigt dynamisk och kreativ möjlighet inför varje festival. För aktörerna inom Planeta är samverkan en viktig ingrediens och anledning till deltagande i nätverket –"att utveckla samarbetet med andra arrangörer och utöka kontaktnätet i regionen och därigenom kunna erbjuda publiken kultur med hög kvalitet",som en röst i nätverket uttryckte det.För den enskilde arrangören skapas, som medlem i nätverket, en mängd möjligheter att även, utanför festivalarbetet, samverka och utnyttja de kontakter som knyts. Samverkansarbetet kan också ses som ett fortbildning i arrangörskap.
Särskilt viktigt kan detta vara för nya, oerfarna, arrangörer som blir medlemmar i nätverket och under 2015 har vi i nätverket utvecklat ett koncept för detta: Planeta Mentor.Vi är övertygade om att vi, under de femton åren, medverkat till att skapa ett mycket positivt arbetsklimat arrangörer emellan. Vi har också upplevt ett stort intresse från övriga folk- och världsmusiksverige, på det sätt som festivalen utvecklats och tagit form de senaste åren; ibland nästan med förundran över hur vi klarar att hålla ihop ett så pass stort och spretigt gäng. Folk & Världsmusikgalan har sedan 2015 utgått från Planetas arbetssätt, när det gäller att skapa ett veckoprogram innan galakvällen. Och vi har hört talas om andra festivaler som har blivit inspirerade av vårt arbetssätt.
Samverkan och festival 2017Koordinationen har en central roll för att festivalen och alla dess delar ska fungera. Koordinatorn sammanställer material, samordnar nätverket och driver utvecklingsarbetet. Planetas nätverk är idag en så pass stor organisation att större resurser behövs till koordinationen. Det finns ett behov av att mera professionellt samla ihop de erfarenheter festivalarbetet gett och hitta nya former för nätverket att arbeta utifrån. Fungerande koordination och kommunikation mellan nätverkets aktörer är en av grundförutsättningarna för att skapa ett starkt nätverk och i förlängningen en välorganiserad festival.
Kommunikation/Marknadsföring/PublikutvecklingEtt av syftena med Planeta Festival är att synliggöra artister, genrer och scener för publiken och öka publikantalet till Planetaarrangörers verksamhet både under festivalen och resten av året. Festivalens marknadsföringsinsatser är till för hela festivalen. Kommunikatörens roll är att hitta nya kontaktytor, nya sätt att synliggöra festivalen för publiken. Publikutvecklarens roll är att ta fram nya marknadsföringsinsatser utifrån de målgrupper vi vill nå, samt skapa engagemang för festivalen hos människor i Göteborg och Västra Götalandsregionen. 2017 fortsätter vi att utveckla hemsidan, Facebook-sidan och Instagram Planeta Festival och nätverk ska, i förhållande till resurser, under 2017 arbeta med fokus på följande områden:Publikutveckling och vidgat deltagandeUnder 2016 provade att publicera välkomstfilmer på olika språk med artisterna som skulle komma till festivalen.
Filmerna publicerades på sociala medier gillades och delades av publiken men också av artisterna. Vi har skapat mallen för filmerna och det är en arbetsmodell som vi vill fortsätta utveckla 2017.Vi påbörjade arbetet med att stödja scenerna extra kring publikutveckling med syftet att deras publikutvecklingsarbete ska fortsätta under hela året. 2017 vill vi satsa extra på publikutveckling.Planeta PrisUnder 2016 fick vi in flera nomineringar och pristagaren blev Gloria Esteban för sitt arbete med ungdomar och invandrarföreningar.
Gloria har ett väldigt stor kontaktnät och kunskap om föreningslivet i Angered, Hammarkullen och Bergsjön. 2017 ingår Gloria i vårt nätverk och vi kommer att arbeta för att få in hennes kompetens i nätverket.Genom hennes nätverk hoppas vi kunna nå ut till fler och få ännu fler nomineringar 2017. Planeta Pris ingår i vårt arbete med att skapa engagemang hos publiken och boende i vår region. Planeta Pris är också ett utmärkt sätt att marknadsföra festivalen.
Projekten som vi startade upp vill fortsätt utveckla under 2017Planeta Mentor Planeta har i många år haft ambitionen att bredda nätverket med arrangörer och föreningar med invandrarbakgrund. 2017 kommer vi att utarbeta rutiner kring Planeta Mentor och nå ut till flera så att vi kan fortsätta stötta föreningar som vill arrangera på offentliga scener.Planeta KonferencierI samarbete med Folkuniversitetet (som även ingår i nätverket) startade vi upp en Konferencierkurs. Syftet med kursen var att arrangörerna skulle bli bättre på att presentera sina program och att ge publiken möjlighet att bli mer delaktig i festivalen. Deltagarna tränade sig i retorik, scenisk närvaro, mikrofonteknik med mera, med målet att presentera någon akt under festivalen och även presentera Planeta Festival mellan akterna.
Kursen och idéen med att använda oss av konferencierer är ett led i målsättningen att synliggöra festivalen. Kursen kommer också att ingå i vårt arbete med att stödja arrangörernas utveckling. 2017 lägger vi upp den på ett nytt sätt så att den först och främst passar till arrangörerna, men kursen kommer också ingå i Folkuniversitetets kursutbud och vara sökbar för alla.Publikens val2016 hann vi inte starta upp projektet Publikens Val men vi tog fram förslag på modellen som ska utarbetas med nätverkets arrangörer 2017. Syftet med projektet är skapa engagemang till festivalen och att bredda utbudet i programmet.
Genom att hitta en modell där publiken kan få möjlighet att påverka en del av programmet kan vi utveckla programmet så att det representerar ännu fler publikgrupper i Västra Götalandsregionen. Publikens val är också en del av vår satsning på publikutveckling.Planeta artistFör att stödja artisterna som vill få kontakt med festivalen och arrangörerna har vi skapat en anmälningsform till festivalen så att artisterna inte behöver kontakta varje arrangör. Vi har fått positiv respons från artister och artistbolag och flera kommenterade att de skulle önska att andra festivaler också hade en liknande form. 2017 kommer vi att utveckla formuläret så att den återspeglar ännu mer vilka parametrar arrangörerna utgår ifrån i sin bokning samt hur arrangörerna mer aktivt kan använda informationen som kommer in.
Nya projekt 2017Planeta BarnscenVi har flertal arrangörer som har program för barn och barnfamiljer. Den delen av programmet vill vi utveckla under 2017 med olika satsningar. I festivalkoordinations-arbetet kommer vi att stödja arrangörerna som har barnprogram med koordinering med de andra arrangörerna och i programläggningen. Under festivalens veckodagar kommer vi satsa på att nå ut till förskolorna så att barnen som inte har höstlov med sina familj kan få en höstlovsvecka och “resa runt Planeta”. Därför kommer vi att jobba med att koordinera programmen så att de passar till förskolans tider.
Fredag kväll, lördag och söndag satsar vi på familjeföreställningar och kommer att arbeta för att skapa en turnéslinga med familjeföreställningar hos flera arrangörer. Inom marknadsföring/kommunikationsarbetet kommer vi att göra en extra satsning till förskolorna och daghemmen så att de kan planera in Planeta Barnscenen i sin verksamhet.I samarbete med Musikcentrum Väst vill vi utarbeta en modell där vi skapar större representation på scenerna genom att stödja musiker som vill göra konsert för barn. För Planeta Barnscen har vi sökt extra projektmedel från Musikverket. Mer information finns i bifogad projektplan för Planeta Barnscen.
Planeta Volontärer2017 startar vi upp volontärpoolen till festivalen. Syftet med Planeta Volontärer är att flera ska kunna engagera sig i festivalen och på så sätt förankra festivalen ännu mer lokalt. Volontärer kommer att kunna ge arrangörerna extra stöd kring sina arrangemang men kommer också genomföra publikundersökningar under festivalen. Publikundersökningarna kommer att ingå i festivalens och nätverkets publikutvecklinsgsarbete. Varje arrangör kommer också att få ta del av sitt arrangemangs specifika publikenkät som de kan använda sig av i sin egen verksamhet.
En extra effekt av Planeta Volontärer kan bli att arrangörer fortsätter att samarbeta med sina volontärer inom sina andra arrangemang.Kulturskolorna2016 påbörjade vi ett mindre samarbete med Kulturskolorna i Göteborg. 2017 kommer vi fortsätta att samarbeta med Kulturskolorna och hitta långsiktiga samarbetsidéer.Planeta SeminarierVi påbörjade planeringen av seminarierna under 2016 med Folkuniversitetet och 2017 vill vi genomföra seminarier för allmänheten i samarbete med Folkuniversitetet och Göteborgs Universitet.Planeta DansGöteborgs och Västra Götalands dansarrangörer jobbar till stor del med samtida dans som i sin tur mest utgår ifrån det västerländska/europeiska traditionen.
Vi vill utveckla dansdelen av festivalen med att bredda uttrycken på dansscenen, men detta kräver ett långsiktigt planeringsarbete. 2017 fortsätter vi arbetet med att hitta samarbetspartners och se över vilka av nätverkets arrangörers scener passar för professionell dansföreställning, samt hur vi kan utveckla dessa arrangörer så att de också kan bli dansarrangörer. Planeta Seniorer/PensionärerDet är en målgrupp vi vill nå ut mer aktivt till. I samarbete med en av våra arrangörer som är själv pensionär och har idéer kring programidéer och kanaler till målgruppen vill vi nå ut till flera med Planeta Festival.MålgruppVår vision är att vi blir en festival som berör de flesta.
Vårt mål är att nå ut till människor som bor i Västra Götalandsregionen, från 1 år till minst 100. Vårt motto är att hela världen finns i Västsverige och det ska också återspeglas i vårt program.Hållbarhet/MiljöVi vill börja jobba mer medvetet om hur vi kan boka miljövänligt. I vår region bor många professionella artister vilket gör att många konserter, program kan vara “närproducerat”. Det är också ett spår vi vill utveckla i arbetet med festivalens identitet; vill du höra hur Västsverige låter och dansar, kom till Planeta Festival! Grunden i vårt program kommer att utgå från våra västsvenska artister som vi kompletterar med artister utifrån.
Med internationella artister vill vi jobba på så sätt att de i sin turnéplanering lägger sina turnéslingor genom Västra Götalandsregionen. Eller om vi bjuder in artist/grupp utifrån vår region ska vi kunna erbjuda dem en turnésliga. En utvecklingsområde som vi har också börjat tittat på är streaming av konserter. På så sätt kan festivalens innehåll också nå ut i världen. Artister från Västra GötalandFlertalet av artisterna har börjat planera in Planeta Festival i sina konstnärliga projekt och när de söker extra medel till sina internationella utbytesprojekt lägger de in konsertdelen av projektet samtidigt som Planeta Festival.
På så sätt kan vi vara en viktig samarbetspartner för musikernas konstnärliga projekt samtidigt som regionens publik kan ta del av helt nya konstnärliga möten.Övrig information Kommentar till budgeten Som tidigare är syftet med ansökan att stärka och säkra resurser till själva samverkansdelen i Planeta nätverk och utvecklingsprojekt samt samarbeten med regionala scener. Huvudprincipen är att varje arrangör ansvarar för sitt arrangemang avseende gager, producentskap, lokal- och teknikkostnader samt givetvis entréintäkter mm. Planetaarrangörernas arbete genererar en mycket stor omsättning under festivalen.I personalkostnaden har vi också lagt in gager till musiker som ingår i Planeta nätverk och festivals olika projekt.
I administrationskostnaden ingår också lönehantering för enstaka musiker inom Planetas olika projekt samt en del av revisorskostnaden.Musikens Hus huserar nätverket och festivalen. Vi håller även i administration och samordning av nätverket och festivalen. 2015 slutade Kultur i Väst att hålla i koordineringen och marknadsföringen av festivalen. Nätverket gav uppdraget att koordinera, marknadsföra och utveckla festivalen till Vanessa Labañino och Possibilitas.
.
Vi vill fira mångfalden och manifestera vad är Sverige idag. Visa att ett samhälle, kultur och demokrati inte existerar i en vakuumpaketerad etnisk bubbla. Vår region har byggts och fortsätter byggas av människor som har många olika identiteter, etniciteter, historier och kulturyttringar. Planeta Nätverk är en viktig plats där alla är välkomna på lika villkor, både små ideella arrangörer och stora institutioner. Vi vill vara en förebild för hur mångfalden kan arbeta tillsammans mot samma mål.
Vårt nätverk är i ständig utveckling och festivalen är inte något som bara händer under en vecka varje år. Delaktigheten och erfarenheterna från Planeta utvecklar arrangörerna i nätverket på ett sätt som påverkar de egna arrangemangen året runt, eller som en av våra ideella arrangörer sade på ett av våra nätverksmöten: “Det var intressant när affischens roll togs upp på mötet; beroende på hur affischen utformas kan den utestänga istället för bjuda in. Sedan dess tänker vi på det när vi ska göra våra affischer, vilka visuella koder vi använder så att även andra än vår vanliga publik ska känna sig välkommen."
Planeta Festival har under de år festivalen fått stöd av regionen haft samarbetspartners på olika orter i regionen; Lysekil, Uddevalla, Sydkoster, Skövde, Trollhättan, Vänersborg, Kungälv, Brastad och Marstrand. Förutom de olika programpunkterna hos arrangörerna i regionen satsade Kronans Kulturhus med en ”egen” fyradagars Planeta Festival 2014.
Kulturhusets Kronans satsning är en förebild för hur Planetanätverket vill jobba i regionen, där arrangörsamverkan skapar möjligheter till gemensamma satsningar, turnéer och stöd till varandra. Tråkigt nog fick Kronan ställa in 2015, på grund av skolattacken och som också påverkade 2016. Skolattacken 2015 var veckan innan festivalen och 2016 på grund av många sjukskrivningar beslöt Kronan en månad innan festivalen att ställa in sin festivalvecka. Men 2017 är de tillbaka och planerar ha sin Planeta Festival.
Stöd till regionala arrangörer
Med Kronan Kulturhus provade vi 2015 att duplicera vissa akter och på så sätt ge artister två speltillfällen; arrangörerna kunde då dela på vissa kostnader.
2016 kunde vi duplicera två grupper som spelade i Göteborg, Uddevalla och Vänersborg och det är en modell vi vill fortsätta jobba med.
2017 har vi redan sex regionala arrangörer med i festivalen. Återkommande arrangörer är Kronans Kulturhus, UddevallaKasettfestivalen. 2016 deltog Vitlycke museum, Bohusläns museum, Sotenäs kommun, Vänersborg Stadsbibliotek och Landvetter Kulturhus i festivalen och de vill fortsätta att ingå i Planeta Festival och Nätverk. Det kan tillkomma flera regionala arrangörer när festivalen närmar sig.
För Vitlycke museum är Planeta Nätverk också en stöd när det gäller hitta artister till sitt program.
2017 vill vi utarbeta den regionala arbetsmodellen för kommunikation och publikutveckling.
.