Diskreta Ljud är projektet som uppför ljudkonst på platser med karaktären naturreservat eller skogsområde, en plats vid havet, övergivna industriområden och ruiner, festivaler eller en stads parker och torg och görs alltid med ett lågmält och diskret tilltal i samklang med den på platsen redan rådande stämningen och ljudmiljön. Perioden april - oktober 2009 var Diskreta Ljud placerat i naturreservatet Rya Skog på Hisingen i Göteborg och genomfördes i samarbete med Musikcentrum Väst och med stöd av Göteborgs kulturnämnd och Ryaverket. 2010 var Diskreta Ljud på turné och besökte fem platser inom Västra Götalandsregionen under perioden maj-november och skedde i samarbete med Teater Trixter och med stöd av Västra Götalandsregionens Kulturnämnd. Vi besökte Smältverket i Gullspång, Smedjeruinerna i Bäckefors Bruk, Floda-Nääs Sjöpromenaden vid Nääs konsthantverk, Naturreservatet Hjoåns Dalgång vid Grebbans kvarn i Hjo och Vitsippsdalen i Änggårdens Naturreservat i Göteborg. Genomförandeidé 2013 -------------------- Hösten 2011 väcktes tanken att genomföra en turné inom det område som omfattar begreppet Göteborgs Insjörike, dvs kommunerna Partille, Mölnlycke, Mölndal, Lerum och Alingsås. Efter omfattande studiebesök i de olika kommunerna har valet fallit på följande platser: ----------------------------------------------- * Broarna vid kraftverkskanalen i Jonsered i Partille kommun * Bryggan vid Rådasjön vid Gunnebo slott i Mölndals kommun * Peter Korn´s Trädgård i Härryda kommun * Gräfsnäs Slottsruin i Alingsås kommun * Del av Mellannääs Naturstig vid Sävelången i Lerums kommun. Projektet ska omfatta fyra tonsättare som framför varsitt verk i inspelad form i varsin del på de platser som valts. Diskreta Ljud kommer således att utgöra ett stråk av ljudupplevelser över broar, längs med en sjöpromenad, genom en park, vid en slottsruin och längs med en vildvuxen naturstig. Verken kommer att framföras periodvis varje dag och på ett diskret sätt där man snarare anar än upptäcker närvaron av installationerna. Installationerna kommer att bygga på små successiva förändringar i kompositionen och kommer således att långsamt förändras över tid, att vara i ständig förändring och ska ses som ytterligare stämmor i samklang med den redan rådande och över tid och årstid föränderliga ljudbilden. Med ljudinstallationerna vill vi tydliggöra den skönhet och dramatik som råder på de valda platserna och vara en positiv överraskning för de som under spelperioden besöker området och där ge en annorlunda och vacker ljudupplevelse i en spännande miljö samt att locka människor att inspireras till nya tankar om det naturliga och artificiella ljudets betydelse för den rumsliga uppfattningen. Då installationerna innehåller kontemplativa kvaliteter skapar vi också möjlighet för lyssnaren till en stund i ro och eftertanke och markerar ljudmässigt ett rum att under en period ha möjlighet att då och då återvända till för en stunds meditation. Planen är att de fem kommunerna kommer att besökas under en månad vardera under perioden 15 feb – 15 nov 2013. Projektets syfte ---------------- Syftet med projektet är att under spelperioden undersöka möjligheten och intresset hos lokalt verksamma aktörer och föreningar och kommunernas ledning att skapa permanenta platser för framförandet av ljudkonst och därur initiera en årligen återkommande ljudkonstrunda genom de fem kommunerna och på sikt med nordiskt och internationellt kulturutbyte med lokalt verksamma musiker och konstnärer. Genom att genomföra de första exemplen på ljudinstallationer över ett helt år vill vi dessutom pröva och visa på de olika kvaliteter som olika årstiders inramning ger och lämna öppet för när under året och hur det är lämpligast att genomföra en kommande ljudkonstrunda.
14 feb 2013 till 14 nov 2013