Den idéella regionalföreningen Svensk Form Väst (SFV) har genomfört två övergripande designsatsningar de senaste åren:
2010 gjorde vi utställningen "Göteborg goes Milano goes Röhsska" - 12 unga möbelformgivare från Göteborg inbjöds att visa vad de, några veckor tidigare, ställt ut på Salone Satelite och möbelmässan i Milano - en endagars utställning med debatt på Röhsska museet som vi arrangerade. Utställningen fortsatte sedan i vår regi och med sponsorstöd till Designgalleriet i Sthlm i aug 2010.
2011 var Svensk Form Väst (SFV) en samarbetspart i en designsatsning av VGR:s kultur- och regionutvecklingsnämnd (Anna-Stina Lindén Ivarsson, ordf SFV, arbetade aktivt med projektet) som mynnade i en utställning av ett 20-tal formgivare från Västra Götaland; möbler, textil och keramik.
VGR-utställningen visades som en självständig del i Svensk Forms paviljong i Superstudio Piu i Milano, under möbelmässan där i april 2011, tillsammans med andra svenska utställare.
Utställningen fortsatte sedan till Röhsska museet och visades där i maj 2011.
Syftet var att ge unga västsvenska formgivare möjlighet att möta en internationell publik av branschfolk, producenter, press och allmänt design intresserade.
Möbelmässan i Milano är den viktigaste designscenen i världen för möbel- och inredningsdesign. "Alla" är här, branschfolk såväl som press och PR-värdet är mycket stort. Att delta är att få en arena för att stärka sitt affärsnät, både nationellt och internationellt och dessutom (förhoppningsvis) uppmärksammas av världens samlade designpress.
Att Västra Götalandsregionens designidentet stärktes, både mellan de enskilda utställarna och regionalt, blev också en effekt av satsningen.
Med ovanstående bakgrund söker nu föreningen medel att genomföra en FÖRSTUDIE och "enklare" UTSTÄLLNING 2012 (vi upprepar konceptet från 2010)inför en planerad större Milanosatsning 2013 med unga formgivare från Västra Götalandsregionen.
Den "enklare" utställningen vill vi visa på Röhsska museet i maj 2012 för att sedan kunna gå vidare ut i regionen. Vi har kontakter med designprojektet UR SKOG i Dalsland och Dalslands konstmuseum, som redan uttryckt intresse att visa en sådan utställning.
Vi har också konktakter med Tibro och Inredia-projektet, en annan möjlig scen för utställningen. I Tibro finns närheten till möbelbranschen, producenter och underleverantörer, ett kontaktnät som är mycket viktiga för unga möbelformgivare idag.
Med bakgrund i de genomförda projekten 2010 och 2011 anser vi i SFV att det behövs en grundlig research (en förstudie) som kartlägger regionen ur ett designperspektiv med fokus på hur vi bäst kan hjälpa unga nyetablerade formgivare.
Vi vill kartlägga:
• Designers - vilka är de, var står de nu, vilka behov har de och vad kan vi göra?
• Samarbetspartners i regionen och nationellt - vilka är de och vad kan de erbjuda?
• Milano - fördelar och nackdelar med att ställa ut här, var finns den bästa lokalen, vilka är de bästa samarbetspartnerna? Finns det andra alternativ?
Omvittnat är att det finns ett vacuum i tiden mellan utbildningen på designhögskolan och innan man etablerat sig på marknaden som formgivare. Många möbelformgivare startar eget och har stort behov av scener och kontaktnät med branschen, press och publik. Något som är mycket kostsamt och kräver stor initiativkraft. Detta vacuum vill vi att vårt projekt i framtiden ska kunna eliminera. Vår ambition är också att stärka designidentiteten i Västra Götaland, både professionellt, branschmässigt och konstnärligt.
SFV vill medverka till att en medveten designstrategi formuleras i regionen. Att begåvade formgivare kommer fram, tas om hand och ställs ut.
En regional design- och utställningsstrategi som vår regionalförening SFV lätt kan växla upp till en internationell nivå - med stöd och hjälp av vår moderförening, Svensk Form. "Internationalisering" är föreningen Svensk Forms främsta mål och strategi inför framtiden. Det sker via utställningar, tidingen FORM (kommer ut på engelska) och andra internationella satsningar för svensk design. Svensk Form har samarbeten på nationell och internationell nivå med Exportrådet, Svenska Institutet, Handelskammaren, Visit Sweden, med flera organisationer. Se till exempel "Swedish design goes London" (http://www.sdgl.mono.net/)