”Inflytande - på riktigt” är ett samlat grepp för barns delaktighet och inflytande.
Vi arbetar för att öka barns reella inflytande. Vi arbetar med ett helhetsperspektiv i kommunerna med inflytande i den kommunala politiken och skolan. Projektet finansieras av Västra Götalandsregionens Kulturnämnd och Kommittén för Folkhälsofrågor. En dialog mellan Rädda Barnen och finansiärer har pågått sedan projektidén, dess utveckling och hela projekttiden. Projektmedel för 2012 söks av både Kulturnämnden och Kommittén för Folkhälsofrågor, där lika stort belopp söks hos båda parter för att sammantaget finansiera projektet tillsammans med Rädda Barnen.
Vi arbetar för att öka barns reella inflytande. Vi arbetar med ett helhetsperspektiv i kommunerna med inflytande i den kommunala politiken och skolan. Projektet finansieras av Västra Götalandsregionens Kulturnämnd och Kommittén för Folkhälsofrågor. En dialog mellan Rädda Barnen och finansiärer har pågått sedan projektidén, dess utveckling och hela projekttiden. Projektmedel för 2012 söks av både Kulturnämnden och Kommittén för Folkhälsofrågor, där lika stort belopp söks hos båda parter för att sammantaget finansiera projektet tillsammans med Rädda Barnen.
Mål med projektet är att det i projektets medverkande kommuner och skolor finns:
←Möjlighet till inflytande: Att högstadieelever vet var de kan vända sig för att uttrycka sina åsikter, att det finns strukturer för deras inflytande, att deras åsikter tillmäts betydelse och att det finns en återkoppling till dem inbyggd i befintliga i strukturer.
←Upplevelse av inflytande: Att högstadieelever känner att de har inflytande genom att de upplever sig få vara med.
←Möjlighet till inflytande: Att högstadieelever vet var de kan vända sig för att uttrycka sina åsikter, att det finns strukturer för deras inflytande, att deras åsikter tillmäts betydelse och att det finns en återkoppling till dem inbyggd i befintliga i strukturer.
←Upplevelse av inflytande: Att högstadieelever känner att de har inflytande genom att de upplever sig få vara med.
Med dialog, samverkan, politiska processer, utbildning och kommunikation vill vi öka barn och ungas inflytande - på riktigt! Vi uppmuntrar kommuner att utveckla hållbara och levande strukturer som skapar möjligheter till reellt inflytande, så att unga kan vara med och påverka i skola och samhällsliv! Kännetecken för arbetet är respekt, lyssnande, tid för reflektion och ödmjukhet.
”Inflytande - på riktigt” är ett projekt som genomförs i fem kommuner, på en högstadieskola i varje kommun och som pågår under tre år. Projektet startade augusti 2009. Medverkande kommuner är: Tynnereds stadsdel, numera SDN Västra i Göteborg, Partille, Dals Ed, Trollhättan och Sjöbo kommundel, numera Norra i Borås.
Under projektets avslutande halvår, våren 2012, kommer fokus ligga på att:
- utveckla befintliga handlingsplaner för det fortsatta arbetet i kommunen efter projekttiden
- genomföra höringar med elever i år 9 för att ta reda på deras upplevelse av inflytande
- utvärdera projektet
- skapa en processhandledning som bygger på projektets olika delar och syftar till att:
* Visa barn och ungas tankar om inflytande, utifrån de höringar som har gjorts i början och slutet av projektet.
* Genom frågor, idéer och delade erfarenheter från kommunernas arbete bidra till att inspirera skolor och kommuner i deras arbete med inflytande och delaktighet för barn och unga. Konkret innebär detta att exemplifiera vissa strukturer/insatser som genomförts i projektkommunerna såsom t ex trygghetsvandringar, politiska mentorer för skolor, kommunkunskap på schemat, barnchecklistors förankring o användning, betydelsen av att ge tid till inflytande i skolan på schemat för t ex matråd, elevråd, kulturråd, miljöråd mm. Samt exemplifiera vad som hänt när barn och unga lyft för dem aktuella frågor och påverkat dem t ex bussarna i Borås, ungdomsfullmäktige i Gbg mm.
- Genomföra Nätverksträff för samtliga medverkande kommuner.
- Sprida processhandledning och filmer som skapats i projektet nationellt inom Rädda barnen och med Västra Götalandsregioenn som externt fokus för spridning.
- utveckla befintliga handlingsplaner för det fortsatta arbetet i kommunen efter projekttiden
- genomföra höringar med elever i år 9 för att ta reda på deras upplevelse av inflytande
- utvärdera projektet
- skapa en processhandledning som bygger på projektets olika delar och syftar till att:
* Visa barn och ungas tankar om inflytande, utifrån de höringar som har gjorts i början och slutet av projektet.
* Genom frågor, idéer och delade erfarenheter från kommunernas arbete bidra till att inspirera skolor och kommuner i deras arbete med inflytande och delaktighet för barn och unga. Konkret innebär detta att exemplifiera vissa strukturer/insatser som genomförts i projektkommunerna såsom t ex trygghetsvandringar, politiska mentorer för skolor, kommunkunskap på schemat, barnchecklistors förankring o användning, betydelsen av att ge tid till inflytande i skolan på schemat för t ex matråd, elevråd, kulturråd, miljöråd mm. Samt exemplifiera vad som hänt när barn och unga lyft för dem aktuella frågor och påverkat dem t ex bussarna i Borås, ungdomsfullmäktige i Gbg mm.
- Genomföra Nätverksträff för samtliga medverkande kommuner.
- Sprida processhandledning och filmer som skapats i projektet nationellt inom Rädda barnen och med Västra Götalandsregioenn som externt fokus för spridning.
För närmare beskrivning av projektet och projektansökan i sin helhet, se bilaga 1 - Projektansökan.