30 jun 2011 till 29 aug 2012
Töreboda Konstminigolfbana

Ekonomi

Utvecklingsprojekt
100 000 kr

Egna medel

0 kr


Kontakt

Töreboda kommun
Marie Bergdahl
0709-38 93 09
marie@mbkulturpartner.se

 Projektets idé

Näringslivet i Töreboda ska under ett år samverka med en professionell konstnär/er och unga arbetssökande ungdomar i arbetet med att ta fram en konstminigolfbana i Töreboda. Förslaget med en ny minigolfbana kommer från företagarna själva som en konkret idé på något som kunde vara till nytta för de unga arbetssökande i kommunen, såväl som för turister och den lokala befolkningen.
I samtal med Adrienne Riseley (projektledare) och Marie Bergdahl, samordnare barn- och ungdomskultur med en internationell inriktning i Mariestad, Töreboda och Gullspångs kommuner (MTG)) utvecklades idén om en konstminigolfbana – den enda i Sverige som ska tas fram i samarbete med en eller flera etablerade samtidskonstnärer.
Bakgrund
I Norra Skaraborg är arbetslösheten hos unga mellan 18-26 år högst i Västra Götaland (ca 24 %). Utflyttningen är hög och utbildningsnivån är låg. En av de viktigaste gemensamma frågorna för kommunerna är de unga och möjligheterna till arbete. I Mariestad, Töreboda och Gullspång finns det en stark vilja att arbeta strategiskt med kultur i samhällsutvecklingen, för att skapa arbete och meningsfull fritid, såväl för invånare som för besökare. Näringslivet i Töreboda har i februari 2011 förmedlat sin oro för den höga ungdomsarbetslösheten i ett gemensamt brev till Töreboda kommun.
Syfte
-öka attraktiviteten för boende och besökare
-öka antalet arbetstillfällen för unga i Töreboda kommun
-öka kommunens medvetenhet och kunskap om konst och kultur - och dess möjligheter att bidra till samhällsutvecklingen
Målsättningar
-skapa kreativa arbeten för unga
-marknadsföra företagen
-utveckla nya näringar, d.v.s. kulturella och kreativa näringar
-öka kulturturismen
-skapa en permanent attraktion för den lokala befolkningen
-skapa sysselsättning för arbetssökande ungdomar
-ta fram en modell för hur man kan arbeta i samverkan mellan näringsliv, kommun, ungdomar, konst- och kulturaktörer, som också ska användas i projekt i Mariestad och Gullspångs kommuner under 2012.
Mätbara mål
-skapa minst två nya kreativa företag
-skapa minst två nya heltidsanställningar
-öka turismen mellan år 2012 och 2015 med 30%
Utgångspunkter och genomförande
Företagets profil och/eller material kommer att användas i byggarbetet. Exempel på företag är Töreboda Blomkrukor, med leran som material och blomkrukan som form, Elecom med färggranna elsladdar och andra elskåpsdelar, Moelven Töreboda med limfogat trä m.fl.
Konstnärliga processer skall prioriteras samtidigt som utformandet ska hämta näring ur företagens produkter/profiler, konstnärens/konstnärernas formspråk samt ungdomarnas idéer och vilja.
Projektet skall i möjligaste mån ta hänsyn till miljön och ska präglas av hållbarhet och långsiktighet. Närproducerade produkter och lokala tjänster ska prioriteras i utförandet.
Konstnären/konstnärerna arbetar tillsammans med ungdomshandledare och åtta ungdomar i workshops i en gemensam arbetslokal, som kommer att användas under hela projektperioden. En modell på konstminigolfbanan tas fram i samverkan. Kurser i kulturföretagande och skapande arbete kommer att hållas under hela projektperioden. Den lokala befolkningen kommer att bjudas in till workshops.
Finansiering
Arbetsförmedlingen medfinansierar med nystartsbidrag samt lönebidrag för de åtta ungdomarna, vilka alla är kontaktade och har tackat ja att delta (2 pojkar och 6 flickor). Projektet kommer också att få tillgång till ungdomshandledare från arbetsförmedlingen. Näringslivet kommer att bidra med material, ev. projektanställningar för ungdomarna och sponsring i projektet. Töreboda kommun bidrar med personal, lokaler, ritningar, markbearbetning och byggarbete. Övrig finansiering söks från andra håll.
Effekter
Genom ett samarbete mellan näringslivet, konstnärer och unga arbetssökande blir det många ringar på vattnet. Företagen får uppmärksamhet och marknadsföring genom Konstminigolfbanan, som blir en plats dit företagarna kan ta sina kunder på besök. Kunderna möter där företagens produkter i nya sammanhang. Konstnärer får möjlighet att delta i ett annorlunda projekt där de överför sina specialkunskaper till ungdomarna och där de dessutom arbetar i tät kontakt med näringslivet som kan leda till vidare samtal kring produktutveckling. Ungdomarna får möjlighet till arbete. De får följa hela den konstnärliga processen samtidigt som de får insyn i de lokala företagen, och får för dem viktiga kontakter. De lär sig också nya praktiska färdigheter, som att vara företagare, att arbeta i grupp och att kunna samarbeta. Satsningen kan därför ses som ett konkret exempel på ett ”kunskapsväxlingsprojekt” med många olika parter som samverkar. De erfarna företagarna och konstnärerna förmedlar sina specialistkunskaper och erfarenheter till ungdomarna och ungdomarna förmedlar sina kunskaper om t.ex. nya sociala media till företagarna och konstnärerna.
Vi inkommer med uppdateringar av innehåll, samarbetspartners och finansering innan kulturnämndens beslut.