Essunga

1 jan 2013 till 30 dec 2015
Retrovägen 2013

Ekonomi


Utvecklingsprojekt
350 000 kr

Egna medel

3 015 000 kr


Kontakt

Essunga kommun
Anna Margaretha Alströmer
0521-570 30
am.alstromer@essunga.se

Intresset för 1950-70-talen har aldrig varit så stort som nu. "Det moderna kulturarvet" har uppmärksammats i bl a massmedia, böcker, tidskrifter, radio- och TV-program, inom turism, myndigheter mm. En ständigt aktuell fråga är vem som skall ta hand om det moderna kulturavet. I Länsfokus, Länsstyrelsens tidskrift efterlystes för ett par år sedan "Vem tar hand om vårt moderna kulturarv?". Äldre historia är väldokumenterad men 1900-talets kulturarv ligger för nära i tiden och har därför ännu inte fått den uppmärksamhet som skulle behövas. Det pågående projektet "Retro Nossebro" (2010-2012)i Essunga kommun arbetar för att bevara och utveckla främst Nossebro men även hela kommunen med retro som förtecken. Ordet retro kommer från franska "rétrospectif" och syftar på att inspireras av eller intressera sig för en tidigare eras trender. Vår tidsera är mellan 1950- och 70-talen. "Retrovägen" - väg 190 mellan Göteborg och Nossebro och mellan Nossebro och Hällekis - är en fortsättning av projektet "Retro Nossebro", som pågått sedan 2010. I detta nya projekt kommer erfarenheterna från Retro Nossebro att tas tillvara genom utveckling av "Retrovägen". Projektet tillika "retrovägen" är planerad att gå igenom följande kommuner: Göteborg, Lerum, Alingsås, Essunga, Vara, Lidköping och Götene. Det skall knyta samman besöksmål, näringsställen, turistboenden, sevärdheter, kulturella attraktioner, arrangemang och aktiviteter mellan 1950- och 1970-talen under ett gemensamt tak. Flera infallsvinklar från denna tidsperiod kommer att erbjudas besökare som t ex 1950-70-talens kultur, livsföring, kommunikationsmedel, maträtter, boende, musik mm med information på respektive besöksmål. En jämförelse kan göras med Romantische Strasse i Tyskland. I projektet ingår kartläggning, dokumentation, information samt marknadsföring av retrosevärdheter längs vägen. Från början kommer den moderna, digitala tekniken – appar, gps, hemsida, QR-kod, geocaching mm - att ingå som ett betydelsefullt verktyg. Ett miljömedvetandetänk, i vilket ingår bl a att bygga broar mellan lokala matproducenter och näringsställen, är också en viktig del i projektet. Ett annat fokusområde är att i största möjliga mån anpassa vägen, sevärdheterna och besöksställena för handikappade. Informationsstationer t ex en tidenlig telefonkiosk eller transformatorer kan byggas längs vägen för att förstärka retrokänslan hela vägen. Erfarenhet från Retro Nossebro har visat att samarbete med lokala aktörer har stor betydelse, vilket även kommer att vara stommen i Retrovägen-projektet (bl a föreningar, näringslivet, kommunernas kultur- och turismavdelningar). Ökad medvetenhet och kunskap hos aktörerna om turismens betydelse kommer att ge ökade arbetstillfällen. Kontakt har redan tagits med flera sevärdheter. Tilltänkta samarbetspartners är bl a Västsvenska Turistrådet, kommunalförbunden, berörda kommuner mm. I projektet Retro Nossebro är samarbete/nätverk med näringsidkare, fastighetsägare, boenden, butiker, föreningar och andra intresserande en av nycklarna till framgång. Underifrånperspektivet har varit vägledande. En annan är kontinuerlig information till berörda parter. Ytterligare en nyckel till framgång är arrangemang/evenemang och regelbundna kontakter med arrangörerna. Att underlätta så mycket som möjligt för dem och vara behjälplig har varit en viktig del. Vikten av dokumentation för inte underskattas; bl a miljöer, byggnader, händelser både skriftligt och med bilder - samt marknadsföring; målinriktad marknadsföring gentemot bl a bussresearrangörer, föreningar inom retro, media mm. Dessa erfarenheter kommer även tas med i detta kommande projekt. Erfarenheter av att leda och driva projekt, kunskap om turism och dess betydelse, om vikten om underifrånperspektiv, om nätverkande samt om att driva och genomföra arrangemang och om marknadsföring mm finns hos projektsökande.