Västsvenska Turistrådet

Kontakt

031-818300
info@vastsverige.com

Kungsportsavenyn 31-35
Box 53199
40015
Göteborg

Västsvenska Turistrådet som bildades 1999 är ett offentligfinansierat aktiebolag utan enskilt vinstintresse. Bolaget ägs av Västra Götalandsregionen. Verksamheten syftar till att driva besöksnärinsutveckling i samverkan med inhemska eller internationella partners och öka konkurrenskraften, främst hos regionens företag.

Turistrådet har en politisk styrelse som representerar hela verksamhetsområdet, d.v.s. Bohuslän, Dalsland, Västergötland och Göteborg. Bolaget leds av en verkställande direktör som rapporterar direkt till styrelsen.

Bolagets inre verksamhet kan grovt delas in i Affärsutveckling, Marknadsföring och Utvecklingsområden. Stödfunktioner till dessa verksamheter utgörs främst av ett omfattande analys och utvecklingsarbete samt en kommunikationsplattform på internet som ska vara den ledande
destinationssajten i Europa.
Uppdrag och verksamhet
Västsvenska Turistrådet har det regionala uppdraget att med tydlig målsättning driva en hållbar, och en för besöksnäringens aktörer liksom samhället i stort, gynnsam ekonomisk utveckling. Denna utveckling omfattar nöjda gäster, entreprenörskap och företagsutveckling, samt ett väl fungerande regionalt samarbete mellan offentlig verksamhet, privat näringsliv, forskning och utveckling. Denna målsättning stöder Västra Götalandsregionens vision om Det goda livet och regionens starka fokus på turism som såväl viktig näringslivsgren som tillväxtmotor i samhällsutvecklingen.

Vision
Utmaningen för besöksnäringen i Västra Götalandsregionen är formulerad enligt följande: "Skandinaviens mest besökta, uppskattade och inkomstbringande turismregion"
Affärsidé
Västsvenska Turistrådet ska med strategisk inriktning och operativt utvecklingsarbete stimulera företagande och hållbar utveckling inom besöksnäringen i Västra Götaland.
Mål

• Ledande inom kompetens för besöksnäringens hållbara utveckling.

• En självklar samarbetspartner för näringen och offentliga aktörer vid produkt och
affärsutveckling samt marknadskommunikation.
Ledord

• Hög attraktionskraft

• God tillgänglighet

• Hållbar besöksnäring ur socialt, ekonomiskt och ekologiskt perspektiv.

Visa på karta