Dissektion KulturKompetens (DKK) mål är att med konst och kultur som brygga föra samman samhälls- och arbetsliv med feriepraktiserande och arbetssökande ungdomar.
(DKK) är ett nätverk som vill fortsätta erfarenhetsutbytet från projektet DissektionSommarKompetens 2010 genom
1. Erfarenhetsutbyte mellan arbetssökande och feriepraktiserande ungdomar från olika kommuner i Västra Götaland
2. Erfarenhetsutbyte mellan aktörer som med konst och kultur vill skapa kvalitetssäkrande bryggor mellan ungdomar och arbetsliv
Under sommaren 2010 genomfördes ett erfarenhetsutbyte mellan fyra aktörer i Västra Götaland inom ramarna för projektet Dissektion SommarKompetens (DSK). I DSK anlitades feriepraktiserande och arbetssökande ungdomar för att med stöd av konst och kultur genomföra lokalt förankrade projekt. I oktober 2010 genomfördes ett seminarium med ett 40-tal deltagare för att ta del av DSK:s rapport. DKK steg 1 och 2 är ett nätverk som bygger vidare på erfarenheterna från DSK.
Ungdomsarbetslösheten i Sverige är alarmerande hög med 24,6% (januari 2011) och det finns enligt Ekonomifakta ingen statistiskt säkerställd förändring sedan 2010. Arbetslösheten är även hög jämfört med andra EU-länder och har ökat med nästan tio procentenheter sedan 2001.
Ungdomar har samtidigt enligt till exempel Västra Götalandsregionens handlingsplan för barn och unga en ”unik kompetens att ta tillvara i beslut och verksamhetsutveckling”. Med stöd av bland rapporten från arbetet med DSK från 2010 ser vi hur man med stöd av konst och kultur kan skapa bryggor mellan ungdomar och arbetsliv.
För källor se vidare bifogad utförlig projektbeskrivning.
Att fortsätta på ett kvalitetssäkrande nätverk för kraftfulla bryggor mellan arbetssökande och feriepraktiserande ungdomar och arbetsliv med stöd av konst och kultur.
1. Att bygga ett nätverk där både arbetssökande och feriepraktiserande ungdomar får användbar kunskap om arbetsmarknad och samhällsliv och själva kan definiera egna arbetsområden att utveckla.
2. Att skapa ett flexibelt och öppet nätverk med kommuner eller ideella organisationer inom konst- eller kulturområdet. Aktörerna anlitar arbetssökande ungdomar och feriepraktiserande ungdomar efter lokala behov och förutsättningar.
3. Att varje aktör ansvarar för att tillgodose en lokal handledare med erforderlig kulturkompetens med stöd av nätverkets kunnande.
4. Att varje steg i DKK avslutas med en gemensam konstnärlig manifestation där deltagande ungdomar och aktörer möts.
Primär målgrupp i DKK steg 1 är feriepraktiserande ungdomar i gymnasieåldern som anlitas under sommaren 2011. Primär målgrupp i DKK steg 2 är arbetssökande ungdomar under 30 år som anlitas under hösten 2011 och våren 2012. Beroende på lokala förutsättningar kan även båda målgrupperna anlitas samtidigt.
För detaljerad tidsplan se vidare bilagor.
Det gemensamma för samtliga aktörer är att de arbetar med konst och kultur som metod. Metoder som anpassas efter de lokala aktörernas behov.
Inom nätverket erbjuds följande övergripande metoder:
1. Kontinuerligt erfarenhetsutbyte mellan deltagande ungdomar, aktörer, arbets- och kulturliv via fysiska träffar, projektledare och ett digitalt gränssnitt.
2. Båda stegen avslutas med en gemensam konstnärlig manifestation i ett så ”skarpt läge” som möjligt som definieras av och med ungdomar och projektledare.
3. Till båda stegen knyts en följeforskare och dokumentatör och projektledaren ansvarar för en kontinuerlig dialog med ungdomar och aktörer för att kvalitetssäkra processerna.
ORGANISATION
KulturUngdom är projektets huvudman och projektorganisationen säkerställs i nära samarbete med Konstepidemin. Målet är att minst sex aktörer från kommuner och ideella sektorn deltar operativt i steg 1 och 2. Aktörerna kan delta i endast ett av stegen och aktörer kan även delta i nätverket för erfarenhetsutbyte inför kommande egna initiativ.
Till de olika stegen knyts en styrgrupp med representanter för aktörerna och en projektledare med konstnärlig kompetens. Inför steg 2 kompletteras även projektledaren med en projektkoordinator, styrgruppen med en representant från Arbetsförmedlingen och projektledaren med ytterligare en konstaktör. Under steg 2 erbjuds ungdomarna fördjupad kunskap om arbetsmarknad och kulturliv genom besök och föreläsningar på kulturorganisationer och –institutioner och arbetsförmedlingen.