31 dec 2009 till 30 dec 2011

K-merkt, ansökan och budget avser år 2 av 3
Västra Götalandsregionen har ett stort kreativt kapital i form av unga konstutövare och kreatörer som bland annat går eller examinerats ut från konstnärliga högskolor, folkhögskolor och gymnasier med estetisk/mediainriktning. K-merkt har vuxit fram ur det tydliga behov som finns kring nätverk, kompetensutveckling, nya samarbeten, exponeringstillfällen och debatt. K-merkt verkar i det mest spännande, utvecklande och angelägna mellanrummet av kulturintresserade och de få som exponeras på de etablerade scenerna, konsthallarna och publikationerna. Mellanrummet som kommer att representera ”det nya”. I enlighet med vårt uppdrag arbetar K-merkt aktivt med en genomlysning av förutsättningarna för unga vuxna kulturutövare i VGRegionen. K-merkt bygger på delaktighet och inflytande och egenskapande kultur i enlighet med Handlingsprogrammet för barn och ungas kultur och har som ambition att tillgängliggöra kulturen för en yngre målgrupp.
K-merkt blev under senare delen av 2008 beviljad 400 tkr för att under 2009 utveckla projektår 1 av 3. Fullständiga rapporter för år 1 kommer att finnas färdigställda efter projekttidens slut den 31 december 2009.

Syfte
Syftet med K-merkt är att skapa ett sammanhang och plattform där nya innovativa samarbeten mellan unga konstutövare kan byggas och utvecklas utifrån befintliga och nya nätverk. Syftet är även kompetensutveckling kring entreprenörskap, att synliggöra nya vägar för utveckling av sitt konstnärskap samt att vidga den konstartsspecifika blicken. Genom K-merkt kan unga utövare se sin plats i kulturstrukturer och bli synliga för strukturen, både lokalt, regionalt och internationellt. Viktigt för satsningen är de olika exponeringsytor som skapas samt att diskussionen kring dessa blir en del av kompetensutvecklingen.
Behovet vi ser hos målgruppen som K-merkt riktar sig till, ålder 20+, är att det finns kompetenser och nätverk idag som behöver stöttning i att finna sig själv inom en kontext och få en ny bild av sig själv som en del i ett större kulturpolitiskt och även kulturdynamiskt sammanhang.

Mål/Effekter
En viktig del av K-merkt är att synliggöra okända vägar och att fler utvecklar sitt konstnärskap och hittar möjligheter genom nya samarbeten, plattformar och sammanhang som i sin tur berikas av nya influenser. Genom projektet finns även återkopplingar till de unga kreatörer som finns i KulturUngdoms nätverk, som unga arrangörer, projektledare och konstartsspecifika producenter. Då unga kreatörer ofta står med ena benet i utförarrollen och andra benet i arrangörsrollen kan man här få möjlighet att renodla samarbeten. Den tvärkonstnärliga och tvärkulturella plattform som K-merkt utgör har för avsikt att skapa förutsättningar för flera, över konstarterna tvära, projekt mellan aktörerna som ingår.

Effekterna blir att man kan hitta gemensamma nämnare för unga kreatörer som i sig blir både en trygghet och en utmaning i nya möten. I entreprenörskap, internationella utbyten och i gränslandet mellan offentlig struktur och företagsstruktur, identifieras och utvecklas de unika möjligheterna på nya sätt. Nätverket stärker den enskilde konstutövaren konstnärligt och praktisk i form av idéutbyten och det finns alla möjligheter att se kopplingar och starta samverkan med exempelvis Handlingsprogrammen för Kulturturism och Näringslivsutveckling/Kultur.
En samlad resurs där idéer kan bollas och där man kan prova nya former för sektorsöverskridande samarbeten har vi redan sett ett stort behov av.
Här kan innehållet i projektidéer mellan unga kreatörer och konstnärer vara det kitt som binder samman institutioner och arenor för kultur med företagarstrukturer.

Visa på karta