Mariestad

31 dec 2012 till 14 jun 2013

Syfte Unga Panncentralen söker 100.000 kronor till ett regionalt utvecklingsprojekt med syftet att utveckla samarbete med flera kommuner i norra regiondelen, Gullspång och Lidköping. I konstpedagogiskt utvecklingsprojekt, Mariestad 2012 – 2014 undersöker vi metod och form för konstpedagogikens teori och praktik som är tillämpbar över ett längre perspektiv. Projektets grundsyfte är utveckling genom de ungas ögon och med de ungas röster utforska verkligheter. För att kunna påverka den behöver man förstå den. Barnens möjligheter att uttrycka sig om sin miljö förverkligas, då de får utrymme till att undersöka den och materialet. I barn som Curator finns en underliggande mening att förtydliga hur barns fokusering och perception utvecklar kontexter i ett utställningsrum. Projektet är undersökande, hur barn och unga uppfattar och förhåller sig till en specifik omgivning och hur de förhåller sig till angivna frågeställningar. Centralt för projektet är att ta fasta på att barn utvecklar insikter om miljö, historia, hållbar utveckling, delaktighet, samarbete och skapande när de görs delaktiga. Särskilt focus läggs på de ungas synsätt och deras rätt till yttrandefrihet, där konst och kultur speglar den interaktiva roll som barn och unga har rätt till. Målgrupp Vi vänder oss till barn/unga i åldern 5 – 18 år, från förskola till grundskola samt gymnasienivå och särskolan. Barn med kognitiva och fysiska funktionshinder samt barn med annan kulturell bakgrund är särskilt välkomna deltagare. Projektinnehåll I Johannesbergsparken arbetar vi med att utveckla ett ”Framtidens Konstrum”. Där de unga kan mötas och skapa ett eget avtryck i verkligheten. Skapandeprocesser i metall och betong har gett två skulpturer, Nalle och Igelkotten Bertil samt Varumärke Mariestad i glasfiber. Parken formas till en plats och ett rum som belyser den unga generationens samtid och visuella kommunikation. Här arbetar vi i olika dimensioner och former, på marken, stående och/eller i luften. Med återkommande seminarier/workshops sprids de ungas erfarenheter till en vidare grupp. Barn/unga från tio år och äldre är aktiva från idé till färdigt resultat. Under den konstnärliga processen kontrakteras yrkesverksamma konstnärer, se samarbetspartners. Det är av största vikt att yrkesverksamma konstnärer är handledare då en teoretisk dimension förmedlas i läroprocessen. Projektet sätter fokus på de ungas roll i samhället, hur integration samhälle - individ även inbegriper de unga. En prioritering och belysning på barnens roll i det offentliga rummet är av särskild betydelse för barns förståelse av hur stadsmiljöer växer fram där möten över generationer integreras. I barn som curator undersöks och utforskas konstpedagogiska metoder, då barn mellan 5 – 18 år utformar nya utställningskontexter på ordinarie utställning. Projektet har sin förankring i projektledarens erfarenheter från kandidat- och magisteruppsats inom konst- och bildpedagogik. Konstpedagogik är ett utforskat område men dess genomslagskraft behöver fokus och intensifieras. Förhoppningen är att konstpedagogikens grunder får genomslag och därmed bidrar till kunskapsutveckling inom området. Genomförandet sker i Panncentralens ordinarie utställningsverksamhet. Barngrupper formar utställningar efter sina referensramar. Utifrån barns resonemang undersöks, omförhandlas och debatteras konstpedagogikens förutsättningar. Nyskapande Ett viktigt syfte är att konstpedagogiska metoder får den genomslagskraft som barn förtjänar. Tar plats i sina uttryck, som bland annat i en utställningskontext i samverkan med barn. Rådande normer prövas inom konstreception, och belyser förgivet tagna regler i mötet mellan konst och betraktare. Vad händer i mötet mellan konst, rum och betraktare då barn involveras i utställningsarbetet? På vilket sätt talar barn om konst då de gestaltar möten mellan konst och rum? Påverkar barnens deltagande i utställningsprocessen deras upplevelse och tillgänglighet till konst? Hur upplever de utställande konstnärerna och allmänheten projektet och barns gestaltningar? Projektet är nyskapande eftersom det vänder på gängse makthierarkier som finns inom traditionell konst- och konstpedagogisk utställningsverksamhet. Det prioriterade området är barns delaktighet och tillgänglighet till konstlivet. Inom forskning för konstreception har bl.a. utställningsrummet länge nämnts som avgörande faktor för hur konstverk uppfattas. Därför är det också av yttersta vikt att konsten tillgängliggörs för barn på barns villkor. I de skapande uppgifterna prövar och omprövar elever sina beslut. För att kunna förstå materialet behöver man komma i kontakt med det. Det är i denna utbildningsprocess som professionell kunskap via yrkesverksamma konstnärer är så betydelsefull. Själva skapandet stärker ett självförtroende som får genomslag långt utanför projektets ram.