KONST PÅ HEDER OCH SAMVETE STRONG [För unga i patriarkala familjekonstellationer] BAKGRUND Tiotusentals tjejer och killar i Sverige har inte tillgång till de rättigheter som är självklara i en demokratisk stat, utan deras vardag präglas av frihetsbegränsning, våld och förtryck. Med dialogprojektet Konst på heder och samvete riktat till unga (15-25 år) i patriarkala familjekonstellationer vill Göteborgs Konsthall och Elektra Fryshuset Göteborg väva samman sina specialkompetenser och utveckla nya metoder att arbeta med samtidskonst och mänskliga rättigheter. Fokus ligger på delaktighet, där deltagarnas vilja och intressen har ett direkt inflytande för vad som sker inom projektet. Det finns många instanser inom både civilsamhället och myndigheter som arbetar mot hur hederskulturer begränsar unga människors livsvillkor, liksom det finns stor erfarenhet att arbete med dialogbaserade metoder i sociala frågor hos konstinstitutioner. Vi känner dock inte till ett likadant projekt i Sverige där två parter likt Elektra och en konsthall möts för att tillsammans sammanväva kompetenser och metoder för att genom konst lyfta frågor om mänskliga rättigheter.
Bägge verksamheternas specialkompetenser är en förutsättning för projektet. Elektra är en mänskliga rättighetsorganisation som arbetar med våld i nära relationer med fokus på hedersrelaterat våld och har en mångårig erfarenhet av att arbeta i dialogprojekt med målgruppen. Göteborgs Konsthall å sin sida arbetar med samtidskonst och har en vana att föra fördjupade samtal utifrån de komplexa frågeställningar som konsten ofta väcker och har också erfarenhet av en mängd konstpedagogiska projekt. I projektet är det nödvändigt att vi samarbetar, lyssnar och lär av varandra och bägge parterna har en önskan om att detta även ska få en inverkan på utanför projekten inom respektive verksamhet. Påbörjad metodutveckling våren 2016 Våren 2016 beviljades Konst på heder och samvete startbidrag från Kulturbryggan för att arbeta med metodutvecklingen i projektet.
Vi arbetade då nära en referensgrupp på tre personer från målgruppen för att gemensamt prova några workshops där vi vävt samman dialogprocesser med fördjupade konstsamtal och kreativt skapande. Fokus låg på ett jämlikt samtal där alla parter varit aktiva och där ungdomarna själva förde dialogen framåt. Vi hade också en skapande workshop med utgångspunkt i mänskliga rättigheter med en redan befintlig grupp inom Elektras Sharafs hjältar, en grupp med enbart killar. Dessa deltagare uttryckte sig mycket positiva till att få in mer konst och skapande i sin utbildning.Genom startstödet kunde vi arbeta intensivt med att få fördjupad kunskap om varandras arbetsmetoder och därmed också väva samman dessa på ett relevant sätt.
Vi hade kontinuerligt en dialog med referenspersoner från målgruppen som påverkade hur arbetet utvecklades. SYFTE OCH PROJEKTIDÉ Projektets huvudsyfte är att utveckla nya processbaserade dialogmetoder för att åstadkomma delaktighet och att arbeta med frågor om mänskliga rättigheter genom samtidskonst. Både Göteborgs Konsthall och Elektra Fryshuset Göteborg står för en demokratisk och jämlik värdegrund men vi behöver kunna både möta och bemöta andra värdegrunder i en respektfull och lyhörd dialog. Den amerikanske sociologiprofessorn Richard Sennett skriver i sin bok ”Together” om hur vi måste träna vår förmåga att kommunicera och samarbeta för att motverka mörka tendenser i samhället. Inte minst betonar han vikten av att grupper som kanske ogillar varandra ändå måste kunna föra en dialog med varandra.
Portia James, chefscurator på Smithsonians Anacostia community museum i USA, hävdar å sin sida vikten av att omvärdera en konsthalls roll och syfte och ta ett ökat socialt ansvar och åstadkomma delaktighet. Projektet är en del i ett förändringsarbete i både Sennetts och James anda, där Göteborgs Konsthall önskar vidga sitt målgruppsarbete och att utveckla dialogmetoder. Genom föreläsningar och dialoger med både målgruppen och de professionella som arbetar med den vidgar vi vårt kontaktnät och våra perspektiv. Gemensamt för personer som lever i en hederskontext är begränsningar i utrymme att få testa och utmana normer. Genom skapande verksamhet, analysmetoder och diskussion vill vi möjliggöra detta utrymme för målgruppen.
Därigenom ges en förutsättning för attitydförändringar och ökad empati för andras värderingar. På Göteborgs Konsthall för vi återkommande diskussioner kring hur våra arbetsmetoder kan utvecklas och där frågor om representation, makt och mångfald är centrala. Projektet och erfarenheterna från detta är en viktig del i dessa samtal. Vi ser det som nödvändigt att att utveckla verksamhetens kunskap om dialogbaserade processer i syfte att öka medborgares (oavsett ålder) möjlighet att vara delaktiga (i den grad de önskar) i verksamheten. Genom diskussioner och samtal med deltagarna i projektet ställer sig därför Göteborgs Konsthall öppet inför vart dialogprocesserna för oss och de nya kunskaper och erfarenheter det för med sig.
Nya erfarenheter vi får i projektet ska omsättas till ett metodtänkande som leder just till vidgat deltagande och ökad delaktighet i framtiden. Involvera vuxnaFrågor som rör hedersrelaterat våld berör inte bara den enskilda personen som blir utsatt för det, utan rör alltid en vidare grupp. Av den anledningen är det ett av projektets intentioner att söka involvera deltagarnas föräldrar eller andra vuxna i deras närhet. Det är dock av yttersta vikt att lyssna in projektets deltagare så att de får styra när, hur och om de vill att föräldrar och andra ska kunna delta. Det är projektets ambition att åstadkomma ett, förhoppningsvis, neutralt sammanhang där de unga och de vuxna kan mötas för att samtala med och lyssna på varandra.
Genom fördjupade samtal och i ett konstnärligt skapande kan deltagarna och deras föräldrar lära känna nya sidor av varandra, vilket i bästa fall kan leda till en ökad förståelse. Vår önskan är att genom dialogprocesser påverka föräldrar och vuxna att i högre omfattning respektera de ungas rättigheter. METOD OCH UPPLÄGG Mänskliga rättigheterElektra Fryshuset driver utbildningskonceptet Sharafs Hjältar och Hjältinnor, en artonmånader lång utbildning i mänskliga rättigheter utifrån 15 kärnämnen som rör allt ifrån jämställdhet, våld och förtryck i heders namn till demokrati, kultur & tradition. Utbildningen syftar till att ge unga verktyg för att reflektera och ifrågasätta värderingar. Det ger en möjlighet att skapa engagemang och ett tryggt rum för unga att utvecklas i sin kamp för sina och andras mänskliga rättigheter.
I Konst på heder och samvete vill vi utveckla nya metoder för en sådan utbildning, där vi väver samman våra specialkompetenser och därmed tar fram helt nya arbetsmetoder för en utbildning. Här väver vi samman dialogprocesser, värderingsövningar och fördjupade konstsamtal, liksom eget skapande i en ständigt pågående dialog med deltagarna. I grunden handlar det om ett långsiktigt attitydpåverkande arbete. DeltagarstyrningDå vi vill ha stort fokus på deltagarstyrning går det inte att i förväg detaljplanera ett upplägg. Projektet följer i stor utsträckning de val som deltagarna gör, även om grunden ligger i Elektras kärnämen, konst/kultur och skapande.
Vi arbetade under en startstödsperiod (vt 2016) nära en referensgrupp från målgruppen och fick mycket positiv respons på att metoden känns både angelägen, spännande och inspirerande för dem. Referensgruppen har uttryckt att de önskar ett stort utrymme för skapande verksamhet och möjlighet till fördjupande konstsamtal. De önskar att ett av projektets huvudsyften ska vara att utgöra en ”plats” där den enskildes kreativitet tas på allvar och där hen ges möjlighet att utforska egna metoder för att uttrycka sig. Allt för ofta upplever de unga att projekten är upplagda utifrån vuxnas perspektiv och med vuxnas verktyg och metoder. Gemensamma spelregler- grund för demokratiskt tänkandeUnga som lever i en hederskultur är begränsade och har i praktiken inte samma rättigheter som andra unga i Sverige, vilket leder till exkludering på samhällsnivå.
En hörnsten i projektet är att bygga upp en tillit inom gruppen med gemensamma spelregler om att visa varandra respekt och lyssna på vad de andra har att säga, oavsett om man inte delar varandras åsikter. Detta är grundläggande i en demokrati och genom att deltagarna fördjupar sin kunskap om mänskliga rättigheter och sin kompetens i att föra dialog och respektera olika åsikter kan de själva bli förändringsagenter i samhällslivet, vilket ger en långsiktig demokratisk vinst. Ökat kulturellt kapitalDeltagarna i projektet kommer att ha stort utrymme för egna önskemål vad gäller träffarna och vilka frågor de vill fördjupa och hur. Vi kommer att stötta dem i att även arbeta externt mot andra parter och aktiviteter i regionen. Göteborgs Konsthall har ett brett kontaktnät bland konstnärer och konstprofessionella, både regionalt och nationellt, som vi kan involvera i projektet.
Genom detta får deltagarna också en ingång till delar av det etablerade kulturlivet i regionen och en ökad trygghet i att föra samtal om tolkningar av konst, stärkt självförtroende till att besöka kulturinstitutioner m.m. De får med Pierre Bourdieus begrepp ett ökat kulturellt kapital, vilket i sig också kan ses som en demokratisk vinst. Virtuell communityVanliga mötesplatser som en ungdomsgård, ett torghörn eller ett café är oftast inte accepterade av familjer med patriarkala normer, vilket innebär att unga i vår målgrupp inte kan vistas på dessa fysiska platser. En del i projektet blir därför att skapa en virtuell community, vilket ska vara ett slutet rum och vi kommer att arbeta aktivt för att deltagarnas föräldrar låter dem få tillgång till detta rum.
Syftet med communityn är att stärka känslan av en gemenskap och innanförskap i gruppen. Här kan projektgruppen lyfta fram aktuella frågor, perspektiv och händelser som kan vara av intresse för deltagarna i förhållande till projektets mål och deltagarna kan genom text och bild förmedla sina tankar. För communityn kommer vi att utgå från en befintlig plattform och skapa en sluten grupp. Arbete med fler målgrupperEfter att projektet har pågått en tid (ca 6 månader) vill vi arbeta vidare med de workshops vi tagit fram och erbjuda kortare utbildningar till lärare, ungdomar i skolor och på fritidsgårdar eller för andra grupper. Detta ska ske både i Göteborg och i regionen.
Vidare spridning Utifrån att vi redan från början av projektet planerar för att sprida våra erfarenheter vidare kommer vi att kontinuerligt dokumentera och utvärdera våra erfarenheter. Detta ger en bra grund till både ett seminarium och en metodhandbok. Då det i grunden handlar om ett attitydpåverkande arbete bör metoderna även kunna användas för exempelvis unga på anstalt eller på olika boenden. MÅLGRUPPER Primär målgruppVår primära målgrupp är unga personer som identifierar sig som tjejer. Detta är en behovsanpassad avgränsning utifrån begränsningar målgruppen möter i att delta i könsintegrerade aktiviteter.
Speciellt unga kvinnor nekas många gånger fullt handlingsutrymme på grund av familjens/kollektivens normer. Sekundära målgrupperEn sekundär målgrupp är andra unga som vi avser att nå genom kortare utbildningsinsatser där vi använder oss av de workshops som tas fram med den primära målgruppen. Här ingår även workshops för Elektras övriga grupper inom Sharafs Hjältar och Hjältinnor. Till den sekundära målgruppen räknas även de konstnärer som involveras i projektet samt familjer och vuxna som omger den primära målgruppen. Arbetet med de senare ska bidra till att skapa förutsättningar för de unga att ta del av ett professionellt mänskliga rättighetsprojekt och till eget skapande med fokus på konst.
Extern målgruppI slutfasen av projektet tillkommer en extern målgrupp genom att vi önskar sprida kunskap om våra erfarenheter och metoder vidare dels till andra vuxna som i sina yrken möter både den primära och den sekundära målgruppen, såsom lärare, socialsekreterare eller poliser och dels till andra konsthallar och kulturinstitutioner. MÅLUnder processen med projektetEM[ Konst på heder och samvete] kommer vi i dialog med deltagarna att ta fram olika delmål styrda av de ungas egna önskemål. Det kan röra sig om hela gruppens mål eller en enskild deltagares önskemål. Målen för projektet kan delas in i flera nivåer enligt nedan. Mål för Göteborgs Konsthall och Elektra Fryshuset Göteborg: Att utveckla nya inkluderande metoder för dialogbaserat delaktighetsarbete att implementera i ordinarie verksamhet och för vidare spridning.
Att Göteborgs Konsthall ska få en ökad kunskap om patriarkala familjestrukturer och Elektras arbetsmetoder med dialogprocesser. Att Elektra Fryshuset Göteborg ska få en ökad kunskap om hur man kan använda samtidskonst i ett dialogbaserat delaktighetsarbete. En viktig fråga för projektet är att undersöka hur en skapande verksamhet kan vara en form av samtal om värdegrundsfrågor. Att resultatet från den interna lärandeprocessen ska omvandlas till en konkret handlingsplan för att på sikt utveckla en allt mer angelägen verksamhet. Mål för den primära målgruppen: Att deltagarna ska få en ökad förståelse för mänskliga rättigheter och därmed i sin förlängning förändrade attityder.
Att deltagarna ska få möjlighet att förverkliga sina kreativa förmågor. Att deltagarna ska få ökad kunskap i att kritiskt granska bilder och ge uttryck för sin egen kreativitet. Att deltagarna ska ges möjlighet till delaktighet i kulturlivet. Att deltagarna ska finna nya intressen i de sociala kontexter som projektet utgör och därmed vidga sin syn på vilka möjligheter som finns i regionen vad gäller kultur och eget skapande. Att deltagarna ska ges möjlighet att stärkas av varandras krafter, erfarenheter och livsupplevelser genom en virtuell community (se under metod) mot våld och förtryck i hederns namn.
Mål för den sekundära målgruppen: Utifrån grad av deltagande hos den sekundära målgruppen i projektet gäller i viss utstäckning samma mål som för den primära målgruppen. Att projektet ger underlag för en kartläggning av föräldrarnas/vuxnas förmåga och vilja att ändra grundläggande värderingar när det gäller unga personers (framför allt flickors) rätt till sin kropp, sexualitet, självbestämmande samt mänskliga rättigheter. Att genom deltagande i projektet och med dialogprocesser påverka föräldrar och vuxna att i högre omfattning respektera de ungas rättigheter. Mål för extern målgrupp: Att få ökade kunskaper och inspireras av de metoder och erfarenheter som görs inom projektet, bland annat genom publikation/rapport och seminarium. FÖRVALTNING AV ERFARENHETER - SPRIDNING Göteborgs Konsthall har i tidigare projekt arbetat med spridning till andra kommuner i Västra Götaland och ser med projektet Konst på heder och samvete stor potential att föra vidare metoderna och erfarenheterna till andra kommuner för att inspireras till liknande projekt.
Göteborgs Konsthall ingår i ett nationellt nätverk för regionala konsthallar och har ett nära samarbete med Konstkonsulenterna vid Kultur i Väst. Spridning av våra erfarenheter är från början en bärande del i projektet. För detta ämnar vi arrangera ett större seminarium i slutet av projektet för yrkesverksamma som möter den primära målgruppen samt andra konstinstitutioner. Vi kommer även att söka medel för att ta fram en metodhandbok som kan spridas regionalt och nationellt. Metodhandboken ska presentera konkreta uppslag för workshops och frågeställningar utifrån enskilda konstverk, specifika dialogmetoder eller skapande aktiviteter.
Det blir konkreta verktyg som andra aktörer kan återbruka och modifiera och utifrån olika gruppers behov kombinera delarna på valfritt sätt. Tanken är även att vi själva, både Elektra Fryshuset Göteborg och Göteborgs Konsthall, ska kunna återvända dessa metoder i våra kommande arbeten, både fortsatta samarbeten men också var för sig, i respektive verksamhet. Ett fortsatt samarbete mellan Göteborgs Konsthall och Elektra Fryshuset Göteborg kan vara fortbildningar för vuxna som i sina yrkesroller möter den primära målgruppen för projektet. Vår önskan är att fler aktörer i regionen genom seminariet och metodhandboken ska inspireras av projektet och starta liknande projekt i sina kommuner. Då är vi gärna behjälpliga som rådgivare och föreläsare, eller om möjligt som samarbetsparter.
De workshops som vi tar fram i utbildningen avser vi också att ge som kortare utbildningar för elever och lärare på skolor och som föreläsningar/dialoger för specifika målgrupper och för allmänheten, detta inom såväl Göteborg som i regionen. Några workshops kan också erbjudas till pågående grupper inom Sharafs Hjältar och Hjältinnor. Genom detta når vi även unga personer som identifierar sig som killar och kan också nå ut i regionen redan under projekttiden. Genom projektet når Göteborgs Konsthall en fördjupad dialog med en målgrupp som vi annars inte möter, vilket ger oss verktyg för att utveckla en mer angelägen verksamhet för fler. Som nämnts tidigare är projektet en del i ett förändringsarbete i både Richard Sennetts och Portia James anda, där Göteborgs Konsthall önskar vidga sitt målgruppsarbete och att utveckla dialogmetoder.
Projektet kräver en omfattande research för att lyfta fram konstverk och konstnärskap som berör projektets ämnen och som är intressanta för deltagarna. Detta ger Göteborgs Konsthall en möjlighet att titta på för verksamheten nya konstnärskap och på sikt kan detta påverka vilka konstnärer som representeras i konsthallens verksamhet och vilka frågor som lyfts fram. Genom vidgade kontaktnät kan projektet också påverka vilka som anställs i verksamheten. KOMMENTARER TILL BUDGETProjektet är relativt personalkrävande, vilket vi är medvetna om. Då projektet syftar till att ta fram en helt ny arbetsmetod där två olika verksamheters arbetssätt ska vävas samman så går det inte att bygga vidare på redan befintliga upplägg.
För att det ska ske en verklig utveckling krävs en omfattande dialog och ett ständigt prövande och omprövande. Genom det startstödsbidrag som vi fick från Kulturbryggan våren 2016 har vi haft möjlighet att påbörja detta arbete. Projektet bygger på en lyhördhet för vad deltagarna önskar, vilket kommer att kräva en stor flexibilitet från dialogledare och konstpedagog. Vi måste med kort varsel vara beredda på att ta fram ett upplägg med en ingång som deltagarna efterfrågar. Efter att vi väl har haft möjlighet att utveckla nya arbetsmetoder i en utbildning kommer vi att ha en ny bas att stå på inför kommande utbildningsinsatser, vilka då inte blir lika personalkrävande.
Vi ser att de workshops och metoder vi tar fram bygger grunden för ett fortsatt arbete. I metodhandboken vill vi dels visa på hur vi har arbetat för att möjliggöra en djupare dialog och ett verkligt inflytande för deltagarna, dels presentera konkreta uppslag för workshops och frågeställningar bl.a. utifrån enskilda konstverk. Detta blir som en uppsättning med olika verktyg som går att modifiera och återanvända men där man utifrån behov kombinerar olika delar.
Då referensgruppen uttryckt en stark önskan om skapande workshops så ser vi också att det är avgörande att kunna boka in möten med konstnärer och andra konstpedagoger, liksom att besöka andra kulturaktörer då vi i projektet vill ha ett öppet och brett konstbegrepp. I projektet håller konstpedagog och dialogledare i stora delar av projektsamordningen utöver ansvaret för samtliga workshops. Bägge parter går in med egen finansiering i projektet genom t.ex. delar av lönekostnaderna, lokalkostnader, och materialkostnad, marknadsföring och enklare formgivning.
Dessutom använder vi kompetens och teknik inom våra egna verksamheter så långt det är möjligt. Vi avser att söka ytterligare externa medel för publikationen av metodhandboken och för bl.a. kostnader för bildpublicering enligt BUS. OM VÅRA VERKSAMHETER Elektra Fryshuset GöteborgElektra är en mänskliga rättigheters verksamhet som arbetar mot hedersrelaterat våld och förtryck.
Hedersrelaterat våld och förtryck är hot, våld, isolering, och förskjutning med syfte att kontrollera en familjemedlems personliga rättigheter för att upprätthålla familjens heder. Elektra jobbar dagligen med att erbjuda stöd till utsatta unga och arbetar också förebyggande med utbildning (utbildningskonceptet Sharaf Hjältar och Hjältinnor) samt attitydspåverkande och opinionsbildande arbete. Elektra har goda kunskaper kring värderingsförändrande arbete med hjälp av praktiska övningar och dialogsprocesser. Elektra arbetar även med utbildning och kunskapsspridning med fokus på vuxna som kommer i kontakt med problematiken, till exempel skolor och socialtjänst. Elektra är en nationell verksamhet inom Fryshuset med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.
För mer info se hemsida: www.elektra.fryshuset.se Göteborgs KonsthallGöteborgs Konsthall är en del av Göteborgs Stads kulturförvaltning och har som uppdrag att verka för samtidskonstens utveckling lokalt och regionalt, samt att stärka dess roll och position i samhället. Här presenteras grupp- och separatutställningar som visar på mångfalden inom den samtida konsten.
Parallellt med detta arrangeras konstnärssamtal, visningar, seminarier, lektioner för barn och unga, och drivs konstprojekt som med en dialogisk och lärande ambition vill möta det omgivande samhället. Göteborgs Konsthall arbetar aktivt med ett målgruppsarbete och har aktiviteter för tex. seniorer, personer med konstkollo, barnfamiljer m.m. Genom att visa på den allsidighet som existerar inom det kreativa området önskar vi att framhäva den relevans konst har, sett ur ett större kulturellt och socialt perspektiv.
Göteborgs Konsthall ingår sedan 15 februari 2017 i en ny enhet inom Kulturförvaltningen: Enheten för samtidskonst och gestaltning. Här ingår även Urban Konst och konsulenter för arkitektur och konst. Genom detta öppnas nya möjligheter för samarbete vilket kan gagna projektet Konst på heder och samvete.För mer info se hemsida: www.konsthallen.
goteborg.se ANSVARSFÖRDELNING/PROJEKTSORGANISATIONProjektet genomförs av Göteborgs Konsthall och Elektra Fryshuset gemensamt där vi helt delar ansvaret. Projektgrupp Ann-Sofi Roxhage Enhetchef, Samtidskonst och gestaltning, Göteborgs Kulturförvaltning Telefon: 031-368 34 61 E-post: Nadja Aria-Gladystone Verksamhetschef Sociala områden "Föredöme och Framtidstro", Fryshuset Göteborg Telefon: 0739-50 22 94 E-post: Elisabet Udd Intendent för pedagogik, Göteborgs Konsthall Telefon: 031-368 34 53 E-post: Arbresha Rexhiepi Dialogledare, Elektra Fryshuset Göteborg E-post: arbresha.rexhepi@fryshuset.se Referenspersoner från den primära målgruppen: Ezgi Ciftci: E-post: TIDSPLAN Förberedelser, Augusti-september 2017 Kartläggning och rekrytering av den primära målgruppen.
Upprätta en virtuell community i samverkan med unga i referensgruppen. Genomförandefas, Oktober 2017-mars 2019 Oktober 2017-februari 2019 Minst 35 träffar med unga från den primära målgruppen. Januari 2018-december 2018 Minst 50 tillfällen med föreläsningar, fortbildning och lektioner för sekundära målgrupper, både i Göteborg och i Västra Götalandsregionen. Augusti 2017-februari 2019 Kontinuerligt arbete med metodutveckling och projektledning. Januari-december 2018 Kontinuerligt arbete med dokumentation och skrivande av grunderna till metodboken.
Oktober-december 2018 Planering av seminarium i mars 2019 Mars 2019 Genomförande av ett seminarium om projektet Utvärderingsfas oktober 2018-mars 2019 Utvärderingar ska göras kontinuerligt under projektet men under vinter 2018-2019 intensifieras arbetet med att sammanställa de erfarenheter vi gjort under projektet för att ta fram en publikation/rapport. Fortsättningsfas janauari-maj 2019 Januari-april 2019 Vi planerar att söka extra medel för att göra en publikation av den metodhandbok vi vill skriva utifrån projektet. Vi söker då medel både för tryck och formgivning av denna metodhandbok, liksom för rättigheter att publicera bilder på konstverk. Ifall vi inte får några medel för detta planerar vi ändå att presentera en enklare metodhandbok som nedladdningsbar pdf. Mars –juni 2019 I samband med seminiaret intensifieras arbetet med att sprida kunskap om projektet.
Spridning av metod och publikation till övriga kommuner i Västra Götaland för att kunna inspirera till liknande projekt i regionen. .
Frågan om hederskulturer och hur de begränsar främst unga, har blivit allt mer uppmärksammat under senare år och problematiken kring detta är inte ett begränsat storstadsfenomen utan berör såväl hela Västra Götalandsregionen som Sverige nationellt. Det fördjupade arbetet med målgruppen unga tjejer som lever i en hedeskontext kommer i projektet att primärt röra tjejer i Göteborg men däremot är tanken om kunskapsspridning en central del i projektet. För detta ämnar vi arrangera ett större seminarium i slutet av projektet och även söka medel för att ta fram en metodhandbok som kan spridas i regionen. I metodhandboken vill vi dels visa på hur vi har arbetat för att möjliggöra en djupare dialog och ett verkligt inflytande för deltagarna, dels presentera konkreta uppslag för workshops och frågeställningar, bl.a.
utifrån enskilda konstverk, specifika dialogmetoder eller skapande aktiviteter. Detta blir som en uppsättning med olika verktyg som går att modifiera och återanvända men där man utifrån olika gruppers behov kombinerar delarna på valfritt sätt.
Vår önskan är att fler aktörer i regionen genom seminariet och metodhandboken ska inspireras av projektet och starta liknande projekt i sina kommuner. Då är vi gärna behjälpliga som rådgivare och föreläsare, eller om möjligt som samarbetsparter.
De workshops som vi tar fram i utbildningen avser vi också att parallellt under projekttiden ge som kortare utbildningar för elever och lärare på skolor och som föreläsningar/dialoger för specifika målgrupper och för allmänheten, detta inom Göteborg men också i regionen.
Några workshops kan också erbjudas till andra pågående grupper inom Sharafs Hjältar och Hjältinnor. Genom detta når vi även unga personer som identifierar sig som killar och kan också nå ut i regionen redan under projekttiden, då vi parallellt arbetar med metodutvecklingen.
.