Idé
Att skapa en ny variant av den traditionella spelmansstämman som ger utrymme för musik från andra kulturer än den svenska och som också främjar utvecklingen av musiken genom att musikerna inspireras och lär av varandra i det musikaliska mötet.
Syfte
Att skapa en plats för spontana möten mellan musiker med olika kulturell bakrunder, boende och verksamma i Göteborg med omnejd. Detta kommer i sin tur bidra till att musiken utvecklas och förnyas över de kulturella gränserna, den traditionella stämman ska här få en ny betydelse som kan föryngra och återupprätta spelmannens status.
Genomförande
Internationella Spelmansstämman på Konstepidemin vill uppmuntra till spontana musikaliska möten och närhet mellan musiker och åhörare. Detta genomförs under en dag, det kommer att finnas scener där programmet i huvudsak kommer ha karaktären av ¨fri scen¨. Målet är att ett flertal grupper och ensembler ska spela under kvällen. Programmet presenteras under stämmans gång och fokus kommer helt ligga på mötet mellan spelman, dansare och åhörare - detta kommer naturligtvis leda till många musikaliska händelser. Ett antal värdar kommer att stödja deltagarna genom att underlätta för aktiviteter och infall. Genom en öppen inbjudan kommer vi att nå folkmusikanter även utanför vår region och rikets gränser. Alla musikanter är välkomna, man bara dyker upp med sitt instrument.
Något inträde kommer inte tas för publik då inget regelrätt konsertprogram kommer att sättas upp. Publiken är hjärtligt välkommen och medverkar utifrån stämmans idé d.v.s i mötet mellan spelmännen.
Konstepidemin
Med sin park, små gårdar och olika verandor och lokaler är Konstepidemin en idealisk plats för spelmän och folkmusiker från när och fjärran att träffas. Här finns redan en grundverksamhet med konstutställningar, dans och teaterarrangemang, barn och ungdomsverksamhet som också kommer att tillföra aktiviteter under arrangemanget.
Spelmansstämman är initierat och drivs av musiker från Konstepidemin med stark förankring i folkmusik från olika kulturer. Projektledningen består av Henrik Cederblom, Sten Källman och Jonas Simonsson som alla varit aktiva i att introducera nya musikskatter från världen i Sverige och utvecklat den gränsöverskridande folkmusiken. Grupperna de hörs i är välkända på folkmusikscenen: Simbi, Den Fule, Groupa, Filarfolket, Sofia Karlsson band med flera. Som huvudorganisation står Konstepidemin.
Marknadsföring
Spridning av information sker genom de stora kontaktnät som redan är etablerade framför allt genom sociala media. Extra stor vikt kommer att läggas vid att nå det interkulturella folkmusiklivet i och runt Göteborg.
Konstepidemins sprider information genom email-utskick, hemsida och blogg.
Flyers börjar spridas i mars-12 och affischer kommer att sättas upp genom bibliotek, organisationer och egna nätverk. Kontakt finns med Gbg &Co.
Andra aktiviteter
Blå Husets Restaurang på området kommer att hålla öppet med mat och dryck under hela evenemanget. Galleri Konstepidemin och galleri Hnoss håller sina utställningar öppna och Barnakademin och De Ungas anordnar workshops. För visningar och försäljning bjuds även in instrumentbyggare, folkmusikdistributörer m.m.
Konstepidemin har också en ambition att lyfta fram radikal hemslöjd som arbete med nyafolkdräkter, möte mellan nyskapande och tradition.
Samarbeten
Internationella Spelmansstämma på Konstepidemin samarbetar också med Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet och Kultur i Väst.
Genom nätverkande kommer fler samarbeten att etableras under spelmansstämmans framväxande.
Beskriv det regionala perspektivet vad gäller samarbeten och spridning av erfarenheterna av projektet
Folkmusiker har ett eget starkt nätverk trots de är spridda över världen. Ett etablerande av Internationell Spelmansstämman på Konstepidemin kommer att fylla ett behov som fysisk mötesplats framför allt för utövare i regionen. Det fokus vi har på traditionella musikformer från olika kulturer kommer att nödvändiggöra en mycket bred spridning och samarbeten med många olika föreningar, institutioner och nätverk.
Hur uppfylls något eller några av de horisontella perspektiven jämställdhet, mångfald, tillgänglighet och internationalisering?
Den internationella spelmansstämmans idé bygger på möten av traditionella musikformer från olika kulturer och generationsöverskridande. På så sätt speglas och möts den mångfald av folkmusik som finns i landet. Idén är att internationaliseringen börjar inifrån. Stämman bjuder in alla som vill vara med att spela, ett demokratiskt generöst förhållningssätt.Vid vackert väder hålls stämman utomhus och för de lokaler som användes vid dåligt väder är tillgängligheten god. Då denna musikform attraherar både män, kvinnor, barn och unga ser vi fram mot en god könsfördelning.