Innehåll Sökande parter Projektbeskrivning Bakgrund Syfte Mål Genomförande Målgrupper Uppföljning Budget Kostnader Finansieringsplan Inledning VR (Virtual Reality) har under de senaste åren utvecklats till en av de potentiellt banbrytande teknikerna för hur vi i framtiden kan komma att konsumera rörlig bild. Parterna engagerade i den här projektansökan har närmat sig VR från olika håll; Sökande parter HuvudsökandeVisual Arena – Visual Arenas uppdrag är att möjliggöra, samla och sprida kunskap och information om visualisering, inom vilket VR är en naturlig komponent. Visual Arena tillhandahåller redan teknik för sitt nätverk. Nätverket har de senaste åren visat på kraftigt ökande intresse och efterfrågan kring VR. Gothenburg Studios är en early adopter av tekniken i Sverige.
De har redan experimenterat en tid med Nokias Ozo-kamera och med deras teknik för live-streaming. Viktor Peterson är med sitt bolag CLVR Works ett av de tunga namnen inom VR i Sverige och levererar redan idag banbrytande VR-upplevelser världen över. GötaFilms erfarenheter av att producera drama av hög kvalitet har vi möjlighet att skapa något helt nytt. PartnersFilm/TV på Lindholmen – Lindholmen Science Parks och Göteborg Film Festivals omvärldsbevakningsprojekt, Nostradamus har visat att VR sannolikt kommer bli en viktig teknik/fönster för visning av rörlig bild. Kultur i Väst arbetar med att främja kultur inom de olika konstarterna samt kultur i samhällsutvecklingen.
Inom Kultur i Västs satsning FilmCloud arbetar man i olika workshops med VR. Filmkonsulenterna arbetar med storytelling i VR miljö och 360 graders kamera i det nordiska film och kulturarvsprojektet Common Shores - VR hackathon på Bohus Fästning. De har flera kontakter med internationella aktörer inom VR ex vis med MIT i USA för spetskompetens inom manusberättande. Filmkonsulenterna på Kultur i Väst samt ansvarig på FilmCloud kan bidra med upplägg och innehåll av den planerade dagen. Eventuella ytterligare samarbetsparterVid institutionen för Data och IT (Chalmers | Göteborgs universitet) bedrivs forskning som syftar till att utveckla både den grundläggande tekniken för film i VR (t.
ex. via Free Viewpoint Video) och dess kopplingar till spel och interaktiva applikationer som expanderar gränserna för film och berättande i VR. Manusfabriken är en oberoende rörelse som syftar till att öka yrkeskunskapen och lansera manusförfattare och skrivande regissörer i Västra Götalandsregionen. RISE Interactive är ett experimentellt IT & design forskningsinstitut som har arbetar med och utforskar flertalet VR-projekt i framkant. Projektbeskrivning Bakgrund 2016 var året då VR (Virtual Reality) slog igenom på allvar.
VR används i flera olika fält och själva tekniken har exploderat. VR-glasögonen “Oculus Rift” och “HTC Vive” lanserades öppet för alla att köpa. Spel och filmindustrin satsar miljarder för att skapa nästa generations uppslukande underhållning. Mestadels har det varit spel som har producerats och likaså har företag inom olika industrier använt och använder tekniken för att visualisera bilar, lägenheter e.t.
c. Det forskas på VR inom vården. Det kreativa berättandet har precis börjat, men på fler och fler filmfestivaler dyker allt mer filmer, diskussioner, workshops, hackathons och masterclasses upp.De första VR biograferna börjar dyka upp på olika platser i världen. 2016 gav filminstitutet för första gången stöd till en VR-kortfilm; ”Oh Deer”.
2017 Oscarsnominerades för första gången en VR-film ”Pearl” av Patric Osborn för Google Spotlight Stories.På Englands största Filmfestival Raindance Filmfestival i London arrangeras två dagars visningar av olika case inom dokumentärer, animationer och spektakulära VR-upplevelser. Samtidigt arrangeras samtal med filmare och experter från olika företag som arbetar med VR. På en av Europas största dokumentärfilmfestivaler, IDFA i Amsterdam, dyker fler och fler dokumentära VR-upplevelser upp i programmet. Liksom i Cannes, Berliniale, Nordisk Panorama, på allt fler filmfestivaler tar VR en allt större plats.
GIFF (Göteborgs Internationella Filmfestival) har börjat ta upp tråden 2017 genom att i samarbete med Kultur i Väst bjuda in föreläsare från MIT i Boston som berättade om deras sätt att arbeta med manusutveckling av VR produktioner.I Sverige har BoostHBG kontinuerlig verksamhet för att utveckla berättandet i VR. Film i Stockholm har samarbete med KTH om VR och psykisk ohälsa.Att skriva för VR är annorlunda än från att skriva för något annat medium. Det är inte bara de tekniska utmaningar eller att tänka på om man har tillräckligt med material att använda i VR.
Den stora frågan är hur påverkar resultatet användarna? Som användare av VR är du inte längre bara en betraktare utan är en del av historien.Så här förklarar filmaren Trey Bundy det: “I feel like I’m writing a script for a movie without ever having been to the theater.” SyfteHämta in den senaste spetskompetensen inom storytelling i VR-miljö till VGR Bidra till internationellt nätverk mellan produktionsbolag i VGR, utländska produktionsbolag och Chalmers | Göteborgs universitet. Västra Götaland skall vara en fortsatt filmregion med spetskompetens att berätta på alla olika plattformar Skapa konkurrenskraftiga företag inom den kreativa sektorn som arbetar med storytelling. Främja att relaterad forskning vid Chalmers | Göteborgs universitet bidrar till den tekniska spetskompetensen för filmproduktion i regionen.
Mål Målet är att konkret utveckla starka VR-berättelser och dess kreatörer, samt att inspirera deltagarna och ge ny energi, ny kompetens, nya idéer och kontakter inför sitt fortsatta arbete. Vi vill även verka branschöverskridande (mellan film, tv, spel, visualisering, etc) i förhoppning om att öppna upp nya dörrar för samarbeten och konstnärliga uttryck.Långsiktigt mål: Vi vill bidra till att Västsverige fortsätter vara en nationellt och skandinaviskt kreativt centrum för dramaproduktion, i framtiden även på nya plattformar och i nya tekniker. Vi vill utveckla nya innovativa former för produktion och distribution av VR/360-drama och på så sätt öka möjligheterna för framtida lönsamhet och långsiktig hållbarhet för oss som ett av få oberoende produktionsbolag med bas i Västsverige. Genomförande Tillsammans vill vi konkret och laborativt arbeta med berättande i VR.
Vi är intresserade av att söka nya vägar in till dramat, och se hur tittarinteraktion och manusbaserad dramatik kan fungera tillsammans i ett nytt format. I och med den här satsningen vill vi bygga vidare på de komponenter i drama som vi vet fungerar, men även kombinera dem med ett nyskapande sätt att betrakta tid och rum i berättelser som flytande och formbara. Tanken är att hitta nya format för drama, som öppnar upp för en ny upplevelse, där scen och åskådare kommer i kontakt med varandra på nya, innovativa sätt.Vi kommer även titta på möjligheterna att involvera andra aktörer i VR inom akademi och forskning, primärt Chalmers | Göteborgs universitet och RISE Interactive, men också övriga intresserade aktörer, samt väva in resultat från aktörer med ett internationellt nätverk inom VR-utveckling.Vårt projekt består av ett antal delar.
Att undersöka vad för slags drama som går att producera med den nya tekniken. Å ena sidan innebär VR och 360-tekniken nya möjligheter och begränsningar för det filmiska berättandet. Till exempel skapar själva rummet och ljussättningen, liksom det faktum att det är svårare att klippa i materialet, nya förutsättningar för hur en historia kan berättas. Å andra sidan finns det inga fastslagna regler för vad vi kan och inte kan göra, gränserna flyttas hela tiden. Här vill vi vara med och utforska vad som är möjligt att göra och samtidigt pusha de gränserna framåt.
Vi vill tillsammans med kreatörer, skådespelare och tekniker labba med drama och berättande utifrån olika förutsättningar där vi tittar på rummets betydelse och utformning. Tanken är att vi ska experimentera med de många olika variablerna utifrån de nya tekniska förutsättningar som mediet VR/360 erbjuder, och utnyttja tekniken för en både smidigare, smartare och mer komplex storytelling. Att testa nya innovativa sätt att nå ut till den dramaintresserade publiken. Vad möjliggör de nya produktionssätten för nya sätt att nå publiken? Vi vill laborera runt distributionsformer och tekniska lösningar för att ta materialet till tittaren, samt innovativa sätt att nå publiken utanför de traditionella strukturerna. Vad är tex möjligheterna att live-streama drama och på vilket sätt kan det addera ett nytt värde för tittaren? Detta vill vi undersöka.
I en förlängning skulle man som tittare själv kunna ”klippa” sig mellan händelser som utspelar sig i olika miljöer, förflytta sig i rummet och utforska nya perspektiv. Den tekniska utvecklingen på området är just nu oerhört snabb. Det öppnar upp en stor mängd möjligheter för nytänkande på området. Vi ser det i modeller för livesändning av e-sport där du som tittare kan växla mellan att vara i spelarens miljö och inne i spelet. Ett av syftena med det här projektet är att undersöka om det finns möjligheter för nya former av distribution, där du går direkt till tittarna utan ”mellanhänder”.
Detta skulle öppna för nya affärsmodeller för produktionsbolagen som idag till stor del är beroende av externt kontrollerade distributionsformer. Heldag kring VR-berättande Vi kommer bjuda in internationellt erkända aktörer med gedigen kunskap i VR-utveckling att hålla öppna seminarium och workshops vid ett gemensamt tillfälle, gärna en heldag. Det självklara tillfället för detta vore att samverka med Västsvenska filmdagarna i oktober 2017. Öppna seminarier Under projekttiden planeras ca 1-2 öppna seminarier där vi bjuder in nationella eller internationella talare att sprida kunskap och inspiration inom berättande i VR på Visual Arena. Projektet kommer förberedas under våren 2017 och genomföras under hösten 2017 samt första kvartalet 2018.
Genom att skapa själva dramat i en labbmiljö kan vi på ett lekfullt sätt testa gränserna för vad som är möjligt. Samtidigt utforskar vi distributionsvägarna och hoppas hitta modeller som ökar lönsamhet och långsiktigt hållbarhet för oberoende produktionsbolag i film- och tv-branschen.Via öppen utlysning kommer vi bjuda in kreatörer (tex manusförfattare och regissörer) att komma med idéer som i urval kommer genomföras tillsammans med den organisation och teknik som projektet etablerar. Vi räknar med att minst två projekt i respektive kategori (1 och 2) ovan kommer väljas ut och genomföras.I samband med det Västsvenska Filmdagarna i oktober 2017 vill vi skapa en dag om VR med fokus på berättande och manus.
Genom att bjuda in ca 5 stycken experter på området som håller masterclasses och visar det senaste inom VR-film och upplevelser vill vi erbjuda företag inom KKN som arbetar med filmskapande och storytelling att ta del av de senaste kunskaperna på området. Vi vill att VR dagen blir ett årligen återkommande arrangemang där vi bjuder in spetskompetens inom området för att bidra till Västra Götalandsregionen även i fortsättningen skall vara en spännande filmregion med produktioner för olika typer av plattformar.Under denna heldag kommer vi skapa nya kontakter och utöka vårt nätverk internationellt vilket ska leda till att vi kan bjuda in föreläsare som håller öppna föreläsningar på Visual Arena under hösten samt våren. Målgrupper För skapandet av nya berättelser i VR vänder vi oss till intresserade kreatörer i Västra Götaland. Övergripande vill vi vara relevanta för både företag och individer som jobbar professionellt, semiprofessionellt eller studerar film, rörlig bild och dataspel eller som på annat sätt är intresserade av filmskapandets processer, men vi vet i dagsläget inte om talangen för VR finns i film, tv, spel eller andra branscher och kommer att kommunicera möjligheterna projektet ger till så många som möjligt.
För våra ambitioner att testa nya sätt att nå ut till den dramaintresserade publiken och för de öppna seminarierna vänder vi oss också till medborgare med ett filmintresse ges möjlighet att förkovra sig inom film och rörlig bild. Uppföljning Lindholmen Science Park har utarbetade metoder för projektuppföljning och detta projekt kommer följas upp och utvärderas på sätt anpassat för projektet. Vi kommer framför allt titta på projektets kreativa höjd, värde för positiv utveckling och räckvidd. Budget Kostnader Projektledning Visual Arena100000 (Personal) Utvecklingsarbete100000(Personal) Manus och regi50000(Personal) Studiolokaler50000(Lokaler) Tekniska processer, tester ink konsultkostnader150000(Övrigt) Teknisk utrustning (kamera, ljus)50000(Övrigt) Live streaminglicens och server100000(Övrigt) Övriga kostnader inspelning50000(Personal) Skådespelare50000(Personal) Administration25000(Administration) Seminarier (arrangemang, arvoden, resekostnader)85000(Personal) Seminarier kommunikation25000(Marknadsföring) Totalt835000 Finansieringsplan Visual Arena75000Egen insats (Personal, teknik, lokaler) GötaFilm75000Egen insats (Personal, teknik) Gothenburg Studios75000Egen insats (Personal, teknik, lokaler) CLVR Works75000Egen insats (Personal, teknik) Film/TV Lindholmen Science Park200000Kontanta medel via finansiering via Gbg Stad VGR Kultur300000Ansökt belopp VGR Kultur Kultur i väst20000Kontanta medel Kultur i väst15000Egen insats personal Totalt835000 .
Syfte
Hämta in den senaste spetskompetensen inom storytelling i VR-miljö till VGR
Bidra till internationellt nätverk mellan produktionsbolag i VGR, utländska produktionsbolag och Chalmers | Göteborgs universitet.
Västra Götaland skall vara en fortsatt filmregion med spetskompetens att berätta på alla olika plattformar
Skapa konkurrenskraftiga företag inom den kreativa sektorn som arbetar med storytelling.
Främja att relaterad forskning vid Chalmers | Göteborgs universitet bidrar till den tekniska spetskompetensen för filmproduktion i regionen.
Långsiktigt mål
Vi vill bidra till att Västsverige fortsätter vara en nationellt och skandinaviskt kreativt centrum för dramaproduktion, i framtiden även på nya plattformar och i nya tekniker. Vi vill utveckla nya innovativa former för produktion och distribution av VR/360-drama och på så sätt öka möjligheterna för framtida lönsamhet och långsiktig hållbarhet för oss som ett av få oberoende produktionsbolag med bas i Västsverige.
.