Ornungastämman är en spelmansstämma/festival arrangerad av Svältornas Fornminnesförening, Föreningen TRAD och Västergötlands Spelmansförbund. Detta är en helg full av konserter, buskspel, jam & dans där vi använder flera av de unika konsertlokaler som finns i Ornunga. Hembygdsgården fungerar som festivalsområde. Arrangemanget drar till sig besökare från hela regionen och från flera håll i södra Sverige och östra Norge. Vårt mål är att bygga upp en stor spelmansstämma liknande de stämmor som arrangerats i många år på andra ställen i landet (t.ex. Dalarnas Bingsjö, Hälsinglands Delsbo och Smålands Korrö) och dit både spelmän och allmänhet vallfärdar år efter år – en mötesplats som bygger på det lokala, i tradition och nutid och som lyfter fram ungdomsverksamheten. Vi vill knyta till oss professionella musiker av yppersta klass och bjuda på ett varierat konsert- och dansprogram, allt för att ge våra rika musikaliska bygder ett ansikte utåt och ett tydligare kulturhistoriskt värde. Ornungastämman 2017 kommer att äga rum 11-13 augusti och årets tema är resandefolkets musik, musik som Ornungabygdens eget musikarv är nära sammanflätat med. Musiken från Ornunga har en tydlig, ålderdomlig karaktär och låtarna är välkända runt om i landet.
Spelmannen som dessa låtar är upptecknade efter kallades ”tattar-Johan”. Denne Johan passade inte in i ramen för traktens normer. Han gick inte i kyrkan och var dessutom en dålig bonde, istället var han en framstående jägare, fiskare och spelman. Han reste i långa perioder och bodde under många år i Christiania (Oslo). Många i hembygden var både skeptiska och rädda för honom och han beskrevs som bohem.
Man kan föreställa sig oron i byn när hans hem, gården närmast kyrkan, varje höst fylldes av släktingar som skulle till Mörlanda marknad för att kastrera kreatur – ett följe av ”löst folk” som gjorde intrång i en både religiös och normfast bygd. Vi önskar genom detta tema sätta fokus på det utanförskap och det negativa förhållningssätt till det okända som råder i dagens samhälle och vi vill belysa att en stor del av vår egen musiktradition både härstammar från och har påverkats av resandekulturen.