Lysekil

1 okt 2015 till 1 okt 2016
Stenriket i Stallebrottet

Ekonomi


Utvecklingsprojekt
300 000 kr

Egna medel

0 kr


Kontakt

Stallebrottet kulturproduktion
Per Ekstedt
070-2140029
per.ekstedt@gmail.com

Malmön är ett kustsamhälle som under åren genomgått en väldig transformation. Det som en gång var ett samhälle helt präglat av stenindustri och fiske är idag ett samhälle där turistnäringen spelar en central roll. Detta är en utveckling som delas av de flesta kustnära mindre samhällena i Bohuslän och Sverige.

 

Projektet får med självklarhet många gynnsamma effekter på lokalsamhället. Spelplatsen är en naturlig samlingsplats och kommer öka det kulturella utbudet genom att vara en mötesplats för lokala uppträdanden, för sommarteater och större musikaliska evenemang.

Spelplatsen ska i förlängningen ta sin plats i den västsvenska regionen.

Vi vill att näringsliv, föreningsliv, kommun och privata intressenter ska samverka till att göra detta projekt till en bas för regional och lokal utveckling där kulturen och platsens attraktion är navet som ger möjlighet till möten och nätverk för att stärka demokratin.

 

 

Satsningen på en regional teatersatsning i en för Bohuslän så ursprunglig kulturell miljö, i ett gammalt stenbrott på Malmön, har gett eko i stora delar av Sverige. Såväl rikspress som nationella kulturmagasin och turistmagasin har omvittnat Stallebrottsprojektet unika egenskaper och den fantastiska pjäsen Stenriket. Besökare, teaterrecencenter, innevånare i VGR som inte kunde komma och besöka av olika skäl under de 10 speltillfällena, har alla framfört önskemål om att vi måste fortsätta även nästa sommar att visa Stenrikespjäsen.

Otaliga är de positiva omdömen som getts om pjäsen och många är de berättelser som besökare efter att ha upplevt en historisk händelse som berört dem på ett mycket djupt och andligt plan. Många människor/besökare har haft personliga relationer till den historia som visats upp för dem med stenhuggare och fiskare i släkten som de kunnat relatera till. Vi tror att pjäsen haft ett mycket större inflytande på människor än vad vi hade kunnat föreställa oss när vi drog igång projektet.

 

 

Projektet har under våren och sommaren blivit en publikmagnet och många människor i regionen har sökt sig till Malmön och teatern. Vi har haft besökare från Norge, Strömstad i norr till Halland i söder och många delar av östra götalandsregionen samt förstås turister ifrån övriga delar av landet.

Skådespelare och regissörer har kunnat sprida budskapet om teatern till sina hemtrakter i regionen.

Vår marknadsföring har haft stort genomslag och även många turister har nåtts av vår informationskampanj via annonser, affischering i tidningar, reklamblad, bibliotek, turistbyråer samt via vår hemsida som uppdaterats under hela föreställningsperioden och med promotionfilmer via Youtube och Facebook där antalet "klick" på Youtube överstigit 10000.

Antalet besökare har överträffat våra prognoser och på 500 tillgängliga sittplatser har vi haft en 75 % beläggning för hela spelperioden.


.

 

Visa på karta

Visa aktiviteter på karta