Den konstnärliga idén är att lyfta bort det heteronormativa fundamentet i Purcells "Dido och Aeneas"på så sätt omforma den antika fosterländska hjältesagan till en samtida skildring av en kamp för identitet och sexualitet. Föreställningen skapas genom en fusion av tre fria Göteborgsaktörer; Göteborg Baroque, Utomjordiska och Olof Persson Projects. Detta samarbete är en del i en långsiktig plan i att driva en fri musikdramatisk riktning, med säte i Västra Götaland, där tidstroget framförd barockmusik används som grundsten i en innehållsmässigt angelägen samtida scenkonst. Samarbetet är inte bara ett möte mellan olika konstnärliga uttryck utan samtidigt ett möte mellan våra respektive publikgrupper. Ett möte som vi tror kan katalysera vårt redan aktiva arbete för att nå ny publik. Barockmusikkulturen som existerar just nu är internationell. I både Utomjordiska och Göteborg Baroque sker en ständig ström av människor från länder som Danmark, Tyskland, Frankrike och Norge. Vi har gästspelat i länder som Finland, Danmark, Norge och Algeriet. Musiken vi spelar har europeiskt ursprung och det avspeglar sig hos utövarna och spelplatserna, på gott och ont. Vi sörjer alltid för att de spelplatser vi använder oss av är så tillgängliga som möjligt för alla människor. I detta projekt har vi dessutom ett nytt perspektiv då koreografen Olof Persson själv är gravt hörselskadad. Även om detta inte är vårt huvudsyfte så ser vi det som en tillgång att föreställningen med honom får ett perspektiv som så tydligt går bortom det klingande. Konkret kommer det exempelvis att avspegla sig i att föreställningen har helt tysta partier.
Göteborg
13 aug 2013 till 29 aug 2013