PORTEN MOT VÄSTER - PORTEN MOT DEN INTERNATIONELLA DANSVÄRLDEN
Det är nästan lite symboliskt att den nya danscenen "3:e våningen" ligger i Carnegies gamla Sockerbruk med utsikt mot havet och världen utanför. Här finns gamla kontakter över haven, kontakter som knutit ihop människor, tillfört och fört in nya impulser.
"3:e våningen" har idag genom sina konstnärliga ledare ett brett internationellt kontaktnät inom dansvärlden - ett nätverk som byggts upp under tre decennier. Verksamheten har fört inte bara etablerade koreografer - världsartister inom den nutida dansen till västsverige, det har varit en mötesplats för danskonstnärer.
Arbetet med föregångaren 24 kvadrat har visat att det är inte scenens storlek utan den mänskliga infrastrukturen som är betydelsefull. Här har internationella gäster och representanter för västsveriges dansliv ställts på samma scen - delat loge och uppvärmning. Kontakter har knutits på ett personligt plan och nya projekt vuxit fram.
Samtidigt har initiativen fört Västsvensk dans ut i världen, genom gästspel i New York, Paris, Amsterdam … och genom aktiva marknadsföringsinsatser på t ex Internationales Tanzmesse ända sedan 2002.
Tyngdpunkten sedan 2006, då 24 kvadrat-klonen blev ett mycket omtalat inslag på mässan - har varit att ge just västsvensk dans en plattform för vidare steg ut i världen. 2010 manifesterades ett "Generalkonsulat för Västsvensk Dans" i Dusseldorf, med ett hundratal registrerade utbytesförslag för dansare.
24 kvadrat - klonen har på samma sätt varit vägen ut i regionen för internationella dansgästspel - i såväl Dals-Långed, Tibro, Kungälv, som Ale och Rönnäng har internationella dansgästspel visats.
Genom Dance Across Borders blir nu 3.e våningen angörings - hamn för internationella gästspel och omlastning ut i regionen.
3:e våningen har 600 kvadratmeter studio, scen och experimenthall som lämpar sig både för kontinuerligt arbete, residens i en stimulerande miljö och utvecklingsarbete. Verksamhetens många grenar gör dock att regionen aldrig är avlägsen.
Det är ett oegennyttigt arbete - flera etablerade och uppåtgående koreografer ges en stabil grund att arbeta utifrån - studio och tillgång till scen för längre spelperioder. Om möjligheter ges kommer vi att tillskapa fler studiolokaler.
Under våren 2011 skickade 3:e våningen / Dance Across Borders koreografen Paula de Hollanda till Floripa i Brasilien för att knyta kontakter och undersöka förutsättningarna för ett ömsesidigt utbyte på gräsrotsnivå.
Under hösten utvecklas kontakterna med NordRhein Westphalen - med såväl Lutz Förster, legendarisk dansare hos Pina Bausch som Angie Hiesl, vars omtalade Köln-Peking Haar-projekt gett en ny dimension åt det konstnärliga utbytet. Detta utgör också en grund för en ansökan om EU-medel.
En förutsättning för att utveckla detta koncept med internationella utbyten är en stabilisering av verksamheten på en hög professionell nivå - att platsen utgör en spännande och attraktiv brygga / attraktionspol / för dansare från hela världen. En inriktning som gynnar såväl danskonstens utveckling som publikens möte med dansvärlden utanför närområdet.
Dance Across Borders arbetar under festivalliknande former - inte som ett tillfälligt tidsbegränsat nedslag utan som ett pärlband av internationella händelser, ofta kring ett tema eller en sammanhängande idé. Det innebär också återkommande kontakter där publiken kan följa utvecklingen av ett danskompani longitudinellt - som Fine Five från Estland, vilka gästat oss återkommande sedan 1997.
Det innebär att professionella utövare i regionens dansliv ges möjlighet till mer stadigvarande kontakter ute i världen.
För att vi skall kunna fortsätta att spela denna roll och utveckla det regionala perspektivet ytterligare krävs dock grundläggande resurser i form av teknisk och administrativ personal.
Kontaktnät och lokaler finns - såväl för gästspel som residensverksamhet - förutsättningen är dock en utökning av de personella resurserna - en producent med internationell utblick och en marknadsförare skulle i hög grad bidra till utveckling och stabilisering av verksamheten.
Vi bygger en kedja från det internationella över det regionala in i det lokala och åt motsatt håll.
Vissa internationella initiativ har redan stötts av VGR - på kortvarig projektbas. Vad vi nu vill se är ett utvecklingsstöd för denna verksamhet under 2012. Hitills har Statens Kulturråd såväl som Göteborgs Kommun stöttat arbetet med totalt 600 000 kronor årligen.
Vi vill att regionen matchar de resurser som Göteborgs Kommun och Statens Kulturråd satsar i verksamheten. De regionala medlen är tänkta som en utvecklingsstöd på dansområde, att ge förutsättningar för kontinuitet och nytänkade både i programutbud och organisation