Vi anser att syftet bakom den nu nedlagda Drömfabriken – att morgondagens filmskapare ska träffa den etablerade branschen – är alltför viktigt för att det forumet inte ska existera. Unga eller ännu ej etablerade filmskapare behöver inspiration, kunskap och nya kontakter på sin väg mot en professionell karriär som filmskapare eller filmarbetare. Förutom seminarier, föreläsningar och workshops måste unga filmskapare även ges möjlighet att komma i kontakt med de organisationer, skolor och företag som finns i filmsverige. Vi anser att den etablerade branschen och kommande professionella måste ges möjlighet att mötas och skapa en dialog om vad det innebär att jobba i filmbranschen, vad man kan tänka på och undvika, vilken teknik som finns och hur den fungerar och - framför allt - hjälpa unga filmare att hitta fram till sin egen röst, sin egen energi.
När nu Regionförbundet har bett oss att driva Drömfabriken vidare, vill vi ta fasta på den tydliga inriktning mot unga eller ännu ej etablerade filmskapare och filmarbetare som det eventet hade. Denna ansökan handlar således om att skapa förutsättningar för, samt lära sig hur, Drömfabriken bäst kan återuppstå här i Västra Götaland. Genom att skapa riktade programpunkter och kommunicera ut dessa mot just framtidens filmmakare och filmarbetare - som ett begränsat pilotprojekt 2012 - vill vi undersöka hur vi bäst kan attrahera, inspirera och utbilda dem samt skapa ett attraktivt och givande forum för dem. Gärna med programpunkter som handlar om crowdfunding, cross & transmedia, self-distrubution etc, alltså nyare sätt att nå ut till sin publik och skapa en relation med den; nya sätt att finansiera, producera och distribuera film; hur interaktiva möjligheter kan fördjupa en historia och hur dramaturgin kan utvecklas i ett nytt medialandskap.
På sikt ser vi goda möjligheter till att låta en egen, separat del av vårt event GOKINEMA uteslutande vända sig till framtidens filmskapare, men för 2012 vill alltså genomföra en Drömfabriken-pilot enligt följande:
1. Skapa och arrangera ett mindre antal nischade programpunkter, förslagsvis två seminarier och en workshop
2. Arrangera att fler resurscentrum, utbildningar och myndigheter finns på plats jämfört med 2011
3. Marknadsföra denna utvidgade ambition mot samtliga filmskolor och -nätverk i Skandinavien
4. Upprätta en organisation för att hantera anmälningar, frågor och bokningar
5. Göra eventet mer tillgängligt och attraktivt genom utvecklandet av en interaktiv app för smartphones
5. Undersöka möjligheten att ta separat betalt i framtiden