Syftet med projektet !
Inflytande - på riktigt!" är att öka barns inflytande. Vi genomför projektet i fem kommuner.
Projektet "Inflytande - på riktigt!" startade i augusti 2009 och fyra kommuner/kommundelar/stadsdelar har undertecknat avsiktsförklaringar för sin medverkan i projektet under tre år. De som har lämnat in undertecknade avsiktsförklaringar är: Borås kommundel Sjöbo, Göteborgs stadsdel Tynnered, Trollhättan och Borås. Förankringsarbete för medverkan i projkektet pågår i ytterligare en kommun/stadsdel i Göteborg.
Projektet genomförs på en högstadieskola i varje av dessa fem kommuner och projektet pågår under tre år. Målgrupperna i projektet är: högstadieelever, kommunpolitiker, kommuntjänstemän, skolpersonal och föräldrar.
Vi ansöker om fortsatt projektmedel från Västra Götalands regionens Kulturnämnd och Folkhälsokommitté och vår förhoppning är att projektet samfinansieras under 2010.
"Inflytande - på riktigt" fokuserar på en helhetssyn kring barns delaktighet och inflytande. Vår omvärldsanalys(bilaga 2) visar att inflytande och delaktighet för barn och unga består av diffusa begrepp. Det här projektet handlar därför inledningsvis om att tydliggöra vad dessa begrepp betyder, främst genom seminarier "Vuxna först". Det är först efter att målgrupperna själva definierat och beskrivit dessa begrepp som ett konkret arbete kring barns inflytande kan påbörjas.
I "Inflytande - påriktigt" vill vi öka barns och ungas inflytande genom utbildning, dialog, samverkan, politiska processer och kommunikation. Kännetecken för arbetet är respekt, lyssnande och ödmjukhet.
Mål i projektet
Målet med projektet är att det i projektets medverkande kommuner och skolor efter projekttiden finns:
← Möjlighet till inflytande: Att högstadieelever vet var de kan vända sig för att uttrycka sina åsikter, att det finns strukturer för deras inflytande, att deras åsikter tillmäts betydelse och att det finns en återkoppling till dem inbyggd i befintliga i strukturer.
← Upplevelse av inflytande: Att högstadieelever känner att de har inflytande genom att de upplever sig få vara med.
För att nå våra mål och delmål arbetar vi systematiskt. Ett antal redan utarbetade och prövade metoder används i arbetet (se kapitel 6 i projektansökan). Tidsplanen (se kapitel 9 i projektansökan) innehåller operationella mål för projektet. I slutet av varje projektår redovisar vi genomförda aktiviteter och stämmer av dem i förhållande till planerade metodinsatser och tidsplanen.
Delmål - på vägen för att nå målen
För att uppnå målen har vi två delmål:
1. Det första delmålet handlar om kunskap och förståelse för barns rättigheter och särskilt barns rätt till inflytande, eftersom vi betraktar kunskap och förståelse som en förutsättning för att uppnå reellt inflytande för barn och unga. Detta delmål gäller samtliga målgrupper, det vill säga: politiker, kommunala tjänstemän, skolpersonal, föräldrar och högstadieelever.
2. Det andra delmålet handlar om att utifrån arbetet med ”Inflytande – på riktigt” skapa en process-handledning som beskriver arbetsprocessen i arbetet med ett helhetsperspektiv kring barn och ungas inflytande i kommun och skola. Processhandledning kommer att utgöra ett av de viktigaste verktygen för att sprida erfarenheterna från arbetet inom ramen för ”Inflytande- på riktigt!” till andra kommuner, efter projekttidens slut.
Utbildningar och seminarier
Vi beräknar att totalt utbilda 200 kommunpolitiker/kommuntjänstemän och 200 skolpersonal, fördelat på fem kommuner. Det innebär att ca 40 kommunpolitiker/kommuntjänstemän och 40 skolpersonal får utbildning i varje kommun under totalt tre år.
Högstadielever får utbildning i FN:s barnkonvention med fokus på barns rätt till delaktighet och inflytande i skolan, av de lärare som gått utbildningen i Barnkonventionen. Vi beräknar att ca 1500 högstadieelever får utbildning i Barnkonventionen på medverkande skolor under projekttiden, fördelat på fem kommuner.
Föräldrar till samtliga medverkande elever inbjuds till föreläsningar/information om Vuxna Först och Barnkonventionen och erbjuds delta i föräldragrupper. Vi tror att ca 10% av alla föräldrar kan vara intresserade av detta, vilket innebär totalt ca 150 föräldrar som deltar i föräldragrupper inom ramen för projektet under tre år, i fem kommuner.
För fördjupad beskrivning av projektet läs hela projektansökan med bilagor.