Göteborg

Studio Jox ingår i Filmepidemin som är en intresseförening för 10-tal bolag i västsverige som bistår varandra och har tillsammans flera kompetenser och erfarenheter som även kommer detta projekt till del. Produktionen genomförs av bolaget Studio Jox som gjort flertalet liknande produktioner och projekt. Detta är en utveckling av en tidigare förstudie och animation/pilot som skapats med "frispels" -medel bl a. (se länk) Detta Projekt innehåller två delar. Den ena delen är skapandet av en VR & 360°-miljö produktion genom 3D animeringar av fotografier, filmer och ljuddesign.


Målet är en komplett varvsmiljö av tex Lindholmens Varv från dess storhetstid. Ett "rum" med upplevelsen att röra sig mitt i varvshistorien och höra alla ljuden och känna på varvsarbetarens olika moment, prova på att svetsa, nita, kranförare. Att själv få sjösätta världens största fartyg som majestätiskt glider ner i älven. Den andra delen är att ordna visningar, tester på olika platser i regionen för att nå folk där de har tid att bli nyfikna, dels på VR-teknikens upplevelse, men framförallt att känna på Göteborgs historiska varvsepok i det personliga mötet. Landvetter, vänthallar, knutpunkter som når "nya grupper". Aktivt uppsöka föreningar och organisationer. Denna nya VR-glasögon (Virtual Reality) och 360°-produktionsteknik möjliggör en total upplevelse att själv röra sig, se sig omkring, ta på, höra, känna, och allt skapat med en konstnärlig höjd som vi utvecklar med animatörer och filmskapare som arbetat med liknande projekt och förstudier.(se bakgrund) Vi skall undersöka och utveckla hur vi bäst kombinerar animationen med de svartvita historiska fotografierna och filmerna med 360° produktion till VR-tekniken, så att de enklast fungerar med de planerade interagerande funktionerna. I dagsläget finns 3 större aktörer med VR-glasögon och olika kameror för 360° produktion. Upplevelsen med denna produktionsteknik är också universell och överbryggar såväl ålder, språk, kulturella gränser etc som ger nya möjligheter till möten och plattformar att spinna vidare på.

Det skall vi undersöka. Detta kan bli en helt "ny" ingång för unga, nyanlända m fl att lekfullt ta till sig VGR:s historia på flera andra områden. Samarbetet mellan såväl de medverkande aktörerna som de vi aktivt uppsöker och i viss mån marginaliserade, är en viktig del av projektet att belysa och lyfta fram nya modeller och idéer kring. Här ser vi konkreta möjligheter med såväl ny teknik som historiskt kulturarv som kan förenas till en stark upplevelse..

 

Visa på karta