Göteborg

1 sep 2017 till 17 mar 2018
Scenkonstgalan 2017

Ekonomi


Utvecklingsprojekt
149 000 kr


Kontakt

Teater Nu
Matilda Johansson
031216215
matilda@teaternu.se

Scenkonstgalan 2017 - Publikernas rösterUnder tre år har Scenkonstgalan utvecklats från en uppstickare och vågad första satsning till att ha breddat sin relevans och blivit ett både efterlängtat och behövligt initiativ för ett starkare kulturliv i Västra Götaland. Förra årets satsning på ett än tydligare nationellt grepp stärkte galans relevans och ökade spridningen. Aldrig tidigare har så många tyckt och talat om galan - ordet om Scenkonstgalan når idag fler än någonsin.Vi ser att galans relevans vuxit och att behovet att samla scenkonsten snarare ökat än minskat. Scenkonstgalan har nu blivit till en viktig aktör i arbetet med att lyfta scenkonstens status, vilket också skapar ett större ansvar.

Att utveckla galan vidare och ta den in i framtiden är en viktig uppgift och ett ansvar vi vill fortsätta axla. Att fortsätta driva galan är av högsta vikt.I år introducerar vi ett nytt tillägg och tematik som kommer gå som en röd tråd genom galan - publikernas röster. Detta genom ett tematiskt nedslag i form av en seminariedag, genom en konstnärlig inramning som lyfter publikernas olika röster och genom ett nyinstiftat pris - Publikens pris.Om förra årets gala hade fokus på att ta ett större nationellt grepp kommer vi med Scenkonstgalan 2017 arbeta än intensivare för att synliggöra den plats varifrån galan verkar för att ställa frågor om var scenkonsten kan äga rum.

Göteborg och Västra Götalandsregionen som galans hemmabas och utgångspunkt kommer att förstärkas och synliggöras än tydligare.Syfte och målScenkonstgalan har som mål att på lång sikt stärka scenkonstens status och i ett direkt perspektiv väcka intresset för scenkonstens mångfald av genres och uttryck. Genom galan skapar vi en plattform varifrån scenkonstens värde och samhälleliga relevans kan förstås och diskuteras, vi skapar ett tankecentrum och en mötesplats för scenkonsten nationellt. Scenkonsten är ett språk genom vilket vi vrider och vänder på vad det är att vara människa och leva tillsammans. Idag är det viktigare än någonsin att skapa kreativa samlingspunkter där vi tillsammans kan utvecklas och föra samtalen vidare.

Vi arbetar också enligt devisen att scenkonst väcker lusten till mer scenkonst - vi ser att galan i sig skapar en upptäckarvilja. Scenkonstgalan blandar allvar med lekfullhet och underhållning och har på så sätt en unik möjlighet att både inspirera och engagera.Detta vill vi uppnå: Stärka Västra Götalandsregionens position för scenkonst nationellt Skapa en nationell mötesplats för scenkonsten Verka intresse- och statushöjande för scenkonsten in den samhälleliga kontexten Bjuda på en lustfylld och spännande scenkonstkavalkad av uttryck Skapa en stämning som ger en energiboost både för aktörer som publik Väcka nyfikenhet inför scenkonstens många genres Hylla scenkonstnärerna och deras insats för ett levande kulturliv Stärka den kulturella infrastrukturen genom att skapa en lustfylld skådeplats för scenkonsten. JurynDet är jurygruppen som tillsammans väljer vilka uttryck, konstnärer och grupper som galan lyfter. Juryn och galan i stort gör inga anspråk på att vara täckande, urvalet är baserat på vad jurygruppen sett och tagit del av under året.

Därför är jurygruppens utformning av allra största vikt.Scenkonstguidens crew sköter rekryteringen genom öppen utlysning och genom uppsökande strategier. Till grund för rekryteringen ligger en medvetenhet om maktstrukturer och vi arbetar med en intersektionell analys. Här strävar vi efter en blandning av personer som kan ge unika och diversifierade vinklar och ingångar till processen. Urvalsprocessen grundar sig i att få flera olika perspektiv representerade i juryn och då är arbetet med en fördelning när det gäller könsidentitet, etnicitet, ålder, bakgrund, genreområden och scenkonstprofession av stor vikt.

Med tre tidigare galor i ryggen har vi gedigen kunskap om juryprocessen från rekrytering till nomineringsförfarande och beslut, och vi kan implementera de lärdomar som vi fått med oss på vägen.Tidigare jurymedlemmar har bland andra varit unga kulturskapare som Edwin Chalusi, ung skapare, Dennis Claesson, nu producent på Borås Stadsteater, blandat med etablerade aktörer som regissören Gorki Glaser-Müller, skådespelaren och regissören Elmira Arikan, performancekonstnären Tora Botwid, producenten Anna Ostrowski och Adam Potrykus från Stockholm Fringe Festival.I år kommer jurygruppens geografiska spridning se ut som följer:Syd - Fokus: Malmö, Lund - 2 st Öst - Fokus: Stockholmsområdet - 3 st Väst - Fokus: Uddevalla, Borås, Göteborg, Vara - 3 st Norr - Fokus: Luleå, Umeå - 2 st Scenkonstguidens crew kommer leda arbetet och ha rösträtt - 3 st Utdrag ur riktlinjerna för juryarbetet:Juryn ska  se till att där finns en god blandning av institutioner och fria utövare i nomineringsfältet arbeta utifrån en intersektionell analys i sitt framtagande av nominerade ta hänsyn till kvalitet, mångfald, bredd och nya röster arbeta för att lyfta en representativ bild av scenkonstfältet och en bredd av erfarenheter arbeta för att säkra en spridning och blandning av olika scenkonstgenres samt av scenkonst för en blandning av målgrupper arbeta för att säkra en geografisk spridning För mer information om juryn och rekryteringen, se bifogad bilaga.Tematiskt nedslag/seminariedagScenkonstguiden arbetar aktivt med att stärka det offentliga samtalet om scenkonst. I år tar vi med detta arbete in i Scenkonstgalan.

Som en del av utvecklingen av galan lägger vi till ett moment som verkar fördjupande och intresseskapande, ett forum där vi fördjupar samtalet om scenkonst. Vi arrangerar en seminariedag där vi plockar upp spår från nomineringsfältet, tematiker och röda trådar som vi kan se går igenom urvalet. Frågorna och tematiken ska utgå från publikernas perspektiv.Vi engagerar en panel på tre kunniga inom det aktuella området och bjuder in både nominerade grupper, branschen, media liksom intresserad publik.Tematiken går sedan vidare genom själva galakvällen där inpass och tankefrön från seminariedagen lyfts i galans programblad och i det sceniska programmet.

Vi vill att samtalet äger rum i Borås, en av Scenkonstguidens noder. Tänkta samarbetspartners är Borås Stadsteater, Regionteater Väst och Sensus, verksamheter vi har god kontakt med och som vi vet själva är engagerade i samtalet om scenkonsten. Seminariedagen planeras att äga rum i januari 2018.Scenkonstgalans konstnärliga innehållMatilda Johansson är galageneral och ansvarig för galans konstnärliga inramning. Det är hon som curerar innehållet och skapar galans dramatiska båge.

Efter tre år med detta ansvar har hon god kunskap om vad som funkar och vad som kan bli ännu bättre. I år kommer vi fokusera på att engagera konstnärer som verkar utifrån Västra Götalandsregionen.- Årets line-up Stående inslag på Scenkonstgalan är konferencieren och husbandet. Dessa är fanbärarna som leder oss genom kvällen. Deras energi och konstnärliga profil är en stor del av galans aura.

Ett viktigt uppdrag! Utöver detta fylls galan av prisutdelare och scenkonstframträdanden. Tillsammans skapar de alla den stora kärleksfesten.Vid skrivande stund är inte galans line up spikat. Nedan följer istället några tankar och exempel för att ge en inblick i hur tankeprocessen ser ut idag.Konferencier:Nina Zanjani, skådespelare.

Husband:Xenia Kriisin, musiker.Scenkonstinslag:I scenkonstinslaget satsar vi på en stor visuell upplevelse. Just nu undersöker vi möjligheten att engagera Frauke, butohdansare. Senast aktuell med dansverket Wolf MOON tillsammans med Andreas Tilliander.   Prisutdelarna: Galans prisutdelare delar inte endast ut kvällens priser, även om det i sig är ett viktigt arbete.

De fyller också galaprogrammet med konstnärligt innehåll och/eller sätter in galan i en pågående konstdiskussion, det kan vara allt från ett brandtal till en dans eller performanceakt. Tidigare år har prisutdelarna bestått av en blandning av jurydeltagare och tillfrågade kulturprofiler. Denna gång kommer urvalet vara än mer styrt och curerat av vår galageneral för att stärka och profilera galans innehåll ytterligare. Prisutdelarna kommer att tillfrågas efter uttryck och scenkonstbakgrund för att skapa en dynamisk och spännande blandning.Inramning:Tematiken “publikernas röster” tar här form genom videoinstallationer i foajén och kristallbaren som på olika sätt och genom olika vinklar lyfter olika publikers perspektiv och ingångar till scenkonsten.

Genom intervjuer gör vi nedslag bland några av de röster som finns om vår samtida scenkonst. Videoinstallationerna ska fungera intresseskapande, genom att starta diskussioner och samtal i galaminglet, och är ett sätt att lyfta galans tematik ytterligare.Gala-klubben:Den efterföljande galaklubben är en mycket viktigt del för att knyta ihop galakvällen och för att låta intrycken landa. Här samlas vi alla efter galaglittret för att fortsätta samtalet och för att mingla. I år vill vi engagera dansklubben Wonderland och Bring it to the floor för att skapa en rumsinstallation och kreativ inramning till galaklubben.

Platsen för galaklubben är ännu inte spikad.För mer information om tankarna kring den konstnärliga inramningen, se bilaga.HyllningsmomentetEn gala är förknippad med att hylla “det bästa”, men Scenkonstgalan twistar till invanda synsätt och bjuder istället på fler perspektiv av vad som anses bra eller dåligt. Istället för att bygga på gamla idéer och konventioner vill vi skapa en mer lustfyllt förhållningssätt till prismomentet. Vi fokuserar på hyllningsmomentet som i sig blir en hyllning till scenkonsten i stort - och konstnärerna och publikerna som gör den möjlig.

 Nytt för i år - vi presenterar ett nyinstiftat pris: Publikens pris. Detta pris fungerar på ett något annorlunda sätt, här är det publikerna som röstar på den aktör som de vill se hyllas under galan. Röstningen sker via webb.Mer om våra kategorier i bifogad bilaga.Stora TeaternScenkonstgalan fortsätter på Stora Teatern, Göteborgs scen för svenska och internationella gästspel.

Efter att ha samarbetat med två tidigare galor har vi hittat ett smidigt gemensamt arbetssätt och en god kommunikation. Även publiken uppskattar Stora Teaterns lyxiga känsla och svulstiga interiör. Stora Teatern är en naturlig plats för en gala, en plats som andas tillgänglighet både för publik och scenkonstnärer från alla olika genres.Vi har kunskap om lokalens möjligheter och information om lokalernas tillgänglighet kommer tydligt att kommuniceras utåt. Vi kommer även installera en tillfällig ramp mellan scen och publikplatser, liksom vi gjort tidigare år.

Vårt arbetssätt och värdegrund ”För vem?” och ”Vem får?” är frågor som ständigt diskuteras i Scenkonstguidens arbetsprocess. I detta ingår att vara medveten om och synliggöra maktstrukturer. Sätta konsten i fokus och inte bakgrund. Visa på mångfald och ha ett intersektionellt perspektiv. Denna värdegrund ligger till grund för Scenkonstgalan, och genomsyrar hela processen, från nomineringar och programläggning till marknadsföring och språkbruk.

Genomgående anser vi att scenkonsten ska vara  tillgänglig för alla och inte en angelägenhet för få. Vi vill bädda för ett breddat samtal kring scenkonsten och ett ökat deltagande i kulturlivet.MålgruppScenkonstgalan är både en mötesplats för branschen och en scenkonstfest för publiken, besökarna på galan består av ca 70% scenkonstaktörer och 30% övrig publik.Vår unika blandning av att vara en angelägenhet för branschen och samtidigt vara en lättsam och lekfull upplevelse för nyfiken publik, gör att vår målgrupp består av en blandning av både branschfolk, inbitna scenkonstlovers från både etablerad- som undergroundkultur, nyintressserade och studenter.Som i allt Scenkonstguiden gör så ligger stort fokus på att slipa ner trösklarna, dra bort ridåerna, göra scenkonsten tillgänglig och visa att det inte är så märkvärdigt.

Med galan vill vi visa på scenkonstens rika mängd av olika uttryck, smaker, känslor och möjligheter. Scenkonstgalan ska vara en angelägenhet för en bred publik och vi arbetar aktivtEM med tillgänglighet och med att vara relevanta för vår samtid. Detta går igen i vilka aktörer vi väljer att hylla, vilka uttryck vi ger scentid och hur vi utformar vår kommunikation utåt.Vi arbetar aktivt mot följande kluster av intressenter/målgrupper: Unga kulturintresserade, från ett brett intressefält (streetkultur, teater, stand up, spoken word och dans) i åldersspannet 18-30 år. Studenter på både universitet och folkhögskolor, intresserade av nöje och uteliv.

Van scenkonstpublik i åldern 30 och uppåt som återkommande besöker scenkonst- och konsthändelser boende i Göteborg och närliggande kommuner. Kulturaktörer från kulturföreningslivet i Västra Götaland, så som Riksteaterföreningar och ideella arrangörer. Utövande scenkonstaktörer från hela landet. Kulturskribenter, kulturjournalister och kulturdebattörer. Unga aktiva inom DIY- och undergroundkultur.

Klubbpublik som söker efter gränsöverskridande miljöer. Scenkonstgalan och Scenkonstguiden har i dagsläget en återkommande publik som vi värnar om. De är kulturintresserade, intresserade av gränsöverskridande konst och intresserade av maktstrukturer och samhällskritik. ProjektgruppenScenkonstgalans projektgrupp består av Scenkonstguidens konstnärliga crew; Matilda Johansson, Sara Östebro och Rasmus Klamas.Under själva galan utvidgas arbetsgruppen med extra personal och volontärer för att klara av alla de olika arbetsfunktionerna.

Mer om projektgruppen finns i bifogad bilaga.Teater Nu och ScenkonstguidenScenkonstgalan görs inom projektet Scenkonstguiden, vilket är ett projekt som drivs av den fria teatergruppen Teater Nu. Teater Nu är en fri teatergrupp med bas i Göteborg som skapar scenkonst och mobiliserar mötesplatser. Ett drivhus för idéer där fokus är det nyskapande, nyskrivna och närvarande. Gruppen bildades 2007 och har sedan starten producerat 16 egna produktioner/projekt och två gästspel.

Sedan 2014 driver Teater Nu projektet Scenkonstguiden, ett scenkonstfrämjande initiativ. Scenkonstguiden jobbar för att lyfta och synliggöra konstens styrka och stärka den kulturella infrastrukturen. Detta genom att skapa scenkonsthändelser och mötesplatser, producera redaktionellt material och skapa digitala hjälpmedel som gör scenkonsten mer lättillgänglig. Scenkonstguiden har än så länge gjort både scenkonstgalor, en bussfestival, ett flertal workshops och mötesplatser, en guide i form av en app och involverat nya röster i samtalet om scenkonst. Projektet Scenkonstguiden vill sänka trösklarna och stärka mångfalden både vad det gäller uttryck, utövare och publik.

Dokumentation och utvärderingDokumentation är av yttersta vikt, det är viktigt för Scenkonstgalans fortsatta spridning efter galakvällen och för att sprida de kunskaper och erfarenheter vi fått på vägen. Själva galakvällen dokumenteras flitigt genom fotografer på plats. Här får vi dels de uppskattade mingelbilderna från fotoväggen och bilder från scenprogrammet. Förra året filmades även valda delar av galan och klipptes ihop till en trailer. För länk till videon, se bifogad bilaga.

Utvärdering görs i flera steg. Publik, deltagare och artister utvärderar genom enkäter. Projektgruppen med extra personal samlas i gemensam utvärdering. Utvärderingen sammanställs sedan av projektgruppen, och resultat och intryck jämförs med uppsatta mål.Se utvärderingsplan i bifogad bilaga.

Se även bilaga för budgetspecifikation..

Scenkonstgalans regionala mervärde är tydligt. Att Scenkonstgalan äger rum i Göteborg stärker Västra Götalandsregionens kulturella profil och synliggör regionen som viktig kulturmiljö. Det finns få mötesplatser där scenkonstaktörer från olika delar av landet och från olika genrer kan mötas. Vårt mål med denna utveckling är att vi vill göra Scenkonstgalan till en bred mötesplats för scenkonst nationellt, för en publik i Västra Götaland.

 

Scenkonstguiden har sedan starten värnat särskilt om utövare i regionen och för Västra Götaland som arena för scenkonst.

Därav vill Scenkonstguiden att Scenkonstgalan inte ska förflytta sig till andra delar av landet utan äga rum i just regionen.

 

 

Att visa upp regionens möjligheter för konstnärlig och kreativ utveckling är viktigt för oss, då det är här vi själva verkar. Vi kan se en utflyttning av scenkonstnärer från Göteborg och Västra Götalandsregionen till Stockholm. Vad behövs då för att göra regionen än mer attraktiv för en kommande kulturgeneration?

 

 

Att skapa en nationell mötesplats här kan ha stor relevans för scenkonstens självförtroende i regionen, vilket i sig kan få fler att verka här. Förra årets gala fick det största genomslaget hittills i galans historia.

Inför vårt fjärde år ser vi hur vi kan nå ännu längre, och vårt sätt att lyfta galans förankring och val att verka i Västra Götaland kommer bidra till att regionen som kulturellt och kreativt centra kommer synliggöras.

Scenkonstgalan verkar på så sätt stärkande för regionens roll som en plats där kultur och konst kan frodas, en miljö som engagerar till deltagande i konsten och kulturen - och som då blir en smältdegel för nya konstnärliga experiment och uttryck.

I år förstärker vi också galans regionala angelägenhet än mer genom att förtydliga galans fysiska placering. Vi väljer också att engagera konstnärer aktiva i regionen i galaprogrammet. Förra årets uppdragsbeskrivning för Västra Götalandsregionens jurygrupp kommer att förtydligas ytterligare - här har vi ett krav att juryn ser scenkonst i hela regionen.

En särskild resepott kommer avsättas för ändamålet. Regionens jurygrupp kommer även bestå av personer från minst tre olika platser i regionen.

Förankring i regionen - våra samarbetspartners

Våra samarbetspartners är av stor vikt för Scenkonstgalans framgång. En god förankring hos kulturfrämjande aktörer i Västra Götaland är en ytterst viktigt faktor för att Scenkonstgalan ska spela roll i en regional kontext. De aktörer vi samarbetar med har god kunskap av regionens kulturella kluster och är en del av ett stort nätverk av kulturaktörer i Västra Götaland.

KulturUngdom - Samarbetspart sedan 2014. Stöttar Scenkonstgalan med marknadsföring och spridning.

Riksteatern Väst - Sedan starten har Riksteatern Väst stöttat Scenkonstguiden och Scenkonstgalan, dels via viktigt informationsspridning till riksteaterföreningarna i regionen men också genom att vara bollplank och genom att ställa upp med arbetskraft. Vi fortsätter den goda dialogen.

Teatercentrum Väst - Som medlemmar i Teatercentrum Väst får vi spridning och viktig input från medlemsgrupperna.

Business Region Göteborg - Scenkonstguidens Matilda Johansson leder och har ansvar för “scenkonstbordet” under BRGs kulturaktörsträffar under 2017. Detta forum är en viktig plats för samtal och kontakter, och ett sätt för oss att vara förankrade och delaktiga i den pågående diskussionen bland Västra Götalandsregionens kulturaktörer.

Röster om Scenkonstgalan

Det är viktigt för oss att veta att det vi gör slår rätt och faktiskt är angeläget för vår publik, därför arbetar vi löpande med att samla in röster om galan från publik och deltagare. Några röster om förra årets gala:

“Det blir alla fria lätt vidbrända frigruppers re-boot och näringsinjektion. Viktigt och bra forum för inkludering, kunskapsdelning och perspektiv med fokus på GALA och klubb!”

“Det är en fantastisk fest och att hylla scenkonsten - inte minst de smalare varianterna - är både en boost för utövare och en ögonöppnare för de som inte sett och mött den sortens scenkonst.

“En viktig boost för branschen, en fin blandning mellan det lokala och det nationella liksom mellan institutioner och det fria kulturlivet. En sprakande mötesplats för branschen.”

“Jättekul initiativ och bra med så pass bred representation. Uppskattar att det finns utrymme för politik och debatt som inte bara är floskler kring allas lika värde.”

“Förutom att det är årets festkväll så tycker jag att det är superviktigt att scenkonstgalan får fortsätta.

Är man i teaterbranschen så är det en viktig mötesplats, viktig för nätverkande mm. Dessutom skapar man tillfällen för en mängd olika grupper/konstnärer/artister mm”

För fler publikröster, se bilaga.

Visa på karta