Inspirerade av Roland Barthes ord ” a text is not a line of words releasing a single ‘theological’ meaning (the ‘message’ of the Author-God) but a multi-dimensional space in which a variety of writings, none of them original, blend and clash.” från hans Författarens Död tänker vi på PLAY öppna upp process och föreställning för subjektiva viljor och slumpen.
Målet för projektet är att fylla i de vita fläckar som finns på kartan över våra liv så att vi tillslut kan förstå hur allt hänger samman. En studie i mänsklighet helt enkelt. Paradoxen i projektet är naturligtvis att vi vet att det är omöjligt, att vi inte kan kartlägga och förstå, att bara för att vi låter våra upplevelser mötas på scen kommer inte allt plötsligt bli glasklart och slumpen själv visa sitt sanna ansikte. Men det är inte det som är viktigt i slutänden. Det är det desperata försöket och det ofrånkomliga misslyckandet som säger oss något om att vara människa.
Projektet kommer att skapa råmaterial under workshopsliknande former & genom uppdrag att utföras inom Västra Götalands regionen. Efs. vi i det här projektet inte tänker arbeta med en traditionell berättelse, inget enda auktoritärt narrativ, utan med en mängd små subjektiva narrativ som tillsammans skapar ett mångfacceterat kollage av text och handling, riskerar vi möjligheten att fastna i ett kaotiskt virrvarr. För att förhindra detta kommer ett strikt regelverk att skapas inom vars gränser allt arbete kommer att utföras tills regelverket själv inte längre kan hålla och brister under tyngden. Uppdragen som kommer vara en bas för processen kan vara så enkla som att åka till en speciell plats, försöka återskapa ett minne eller utföra en speciell handling. Uppdragen kommer att skapas kollektivt, men erfarenheten är konstant subjektiv. De här olika upplevelserna kommer att kombineras med minnen från tidigare episoder. Syften med projektet är att inte bara att själva lösgöra oss från våra rutiner och skapa en ny estetik för framtiden, utan att genom att släppa äganderätten till vårt material skapa en miljö där varje tolkning har värde och på så sätt demokratisera teatern och som Barthes skulle sagt: föda läsaren. Projektet kommer innehålla en stor teoretisk del koncentrerad på performanceteori. Detta för att ge oss åtminstone en livboj när vi ger oss ut i världen.
SYFTE & MÅL
Syftet är att genom fragmenteringen av orsak och avsändare undersöka slumpen, våra liv & våra minnen. Genom detta kommer vi även att utforska en ny metod & en ny estetik för teater. Vi tar avstamp i fyra grundstenar.
• Uppdragen som tvingar våra liv in i nya banor och upplevelser.
• Slumpen som påverkar både repetition och föreställning.
• Regelverket inom vars ramar vi arbetar och förhindrar arbetet från att falla sönder i kaos.
• Performance- och teaterteori (litteraturteori) och praktiska exempel med avstamp i arbeten av R Barthes, J Kristeva, T Etchells, M Goulish & M July.
Motivering till varför regionens kulturnämnd bör stödja projektidén
Regionens kulturnämnd beskriver i sina riktlinjer vikten i att ständigt förnya kulturen och hur ”Den experimentella kulturen ska stödjas, liksom initiativ som överskrider de gränser som dragit upp både inom och utanför kulturlivet”. Orsak Okänd bryter ned många av de teaterformer som blivit norm i regionen och satsar på att genom att ge slumpen och det desperata försöket att förstå en huvudroll i projektet förnya både oss själva, våra medarbetare och nutida och framtida publik. Genom att inte arbeta mot en färdig produkt med ett enda auktoritärt budskap utan istället öppna för en plats där meningar och upplevelser får studsa inom vårt regelverk och krascha in i varandra, demokratiseras scenkonsten och varje individ, på och av scen, har rätt till sin tolkning och sin åsikt. Orsak Okänd kommer inte att lära ut ett särskilt budskap, istället skapar den rum för tusentals budskap och öppnar upp för diskussion. Allt det här rör frågor om det gränsöverskridande, jämställdhet och mångfald på ett oväntat, men väl så fruktsamt plan. De många rösterna på scen och i salong öppnar för oväntade berättelser och insikter. De medverkande kommer inom de uppdrag som nämns i ansökan röra sig inom Västra Götalandsregionen för att där uppleva de händelser som blir arbetets råmaterial. Vi är en Göteborgsbaserad grupp, mitt i regionen, och vår inspiration kommer att hämtas från både stad och landsbygd. De lärdomar som dras av projektet kommer att utnyttjas inom PLAYs framtida arbete i regionen. Den första fasen av Orsak Okänd har inte färdiga samarbetspartners, det är i uppdragens natur att finna de människor och uppleva de händelser som finns omkring oss. Regionens riktliner slår tillslut fast att ”processen är viktigare än den färdiga produkten”. Vi håller med, men påpekar samtidigt att processen att utforska slumpen och det okända inte slutar bara för att vi går upp på en scen. Orsak Okänd tillåter en levande process hela vägen till slutet.