Music Doc är en festival för filmer om musik. 2009 kom Music Doc till Göteborg med buller och bång och resultatet blev fantastisk! 2010 kommer bli minst lika grymt men även kunna nås av fler. Fokus 2010 är nämligen nya målgrupper, större geografisk spridning samt publik ur fler åldersgrupper. Detta kommer att uppnås genom en rad olika kreativa arrangemang i och utanför Göteborg.
Genren ”musikfilm” är i sig väldigt bred. Under arrangemangen på Music Doc märks detta bland publiken. Gammal möter ung, rik möter fattig och då många kulturer skildras i filmerna representeras dessa också i publiken.
Förutom det självklara innehållet i en festival för musikfilmer, alltså film, musik, samtal och fest, ska vi självklart även hitta nya roliga evenemang. Filmvisningar i spårvagn, tävlingar och mycket mer kommer engagera, utmana och uppmana publiken till engagemang och sätta dem i festivalstämning!
Mål Music Doc festival 2010
- 3 dagars festival våren 2010
- Ca 40 arrangemang under festivaldagarna på festivalområdet
- Minst 3 festivalkvällar på scener runt om i regionen
- Minst 2 festivalkvällar i Göteborgs ytterområden
- En filmtävling för ungdomar 15-20 år
- Minst 1/3 av utbudet ska rikta sig mot åldersgrupper under 25 och över 55
- Minst 1/4 av filmerna ska vara med, av eller om kvinnliga artister
- Mellan 1500-2000 besökare
2010 kommer festivalen äga rum på bland annat Atalante, Mitt Andra Hem och Hagabion 25-28 mars.
Genomförandet:
Från och med januari 2010 kommer två producenter arbeta heltid med festivalen. Uppdragen kommer sträcka sig till och med maj 2010. Dessutom kommer några anställas med specialuppdrag exempelvis filmansvar en månad. Redan i september 2009 kommer arbetet sätta igång för en programgrupp där uppdraget är att arbeta fram programmet samt jobba för de grundläggande förutsättningarna för festivalen.
2009 års festival syntes och hördes mycket. Reportagen om festivalen flödade, vi syntes i staden, hördes på radio och skrevs om i bloggar och på forum. Det utrymmet tänker vi ta i år igen. Med en begränsad ekonomisk möjlighet till reklam är vår största styrka oss själva och vår idé. Mycket arbete mot tidningar och media kommer läggas i början av året 2010.
När festivalen närmar sig kommer vi på samma sätt som 2009 arbeta med volontärer för att få allt att fungera. Under de tre festivaldagarna kommer ca 45 personer arbeta för att ge Göteborg vårens höjdpunkt – Music Doc Festival 2010.