Som ett led i Uttryckslabbets kulturstrategiska uppdrag, 2010-2012,
att förmera en scenkonstupplevelse, att ge kraft till skolor och framförallt lärare att våga vara nytänkande i kulturutbudet och att hitta nya sätt att använda t ex scenkonstupplevelser i undervisningen, tittar vi närmare på:
att förmera en scenkonstupplevelse, att ge kraft till skolor och framförallt lärare att våga vara nytänkande i kulturutbudet och att hitta nya sätt att använda t ex scenkonstupplevelser i undervisningen, tittar vi närmare på:
MATTEKABARÉ-
Idéutvecklingsfasen
Idéutvecklingsfasen
Mål och syfte:
att inspirera till kreativitet och kunskap
att undersöka sambandet konst, musik och matematik
att utveckla idéer kring scenkonst, workshops och pedagogiskt material inspirerade av kopplingen konst, musik och matematik
att hitta broarna mellan konst, musik och matematik - mellan en scenkonsthändelse i skolan och skolbänken/klassrummet.
”Både matematiken och konstarterna har sitt ursprung i ett mänskligt behov och i nyfikenhet” ”Konstarterna och matematiken har mycket gemensamt då de båda uttrycker något specifikt, söker samband och relationer, symmetri och mönster, strukturer och rörelser, är problemlösande och kräver tolkningar och reflektioner.” ur Matematik som konst, konst som matematik, Anita Sandahl
att inspirera till kreativitet och kunskap
att undersöka sambandet konst, musik och matematik
att utveckla idéer kring scenkonst, workshops och pedagogiskt material inspirerade av kopplingen konst, musik och matematik
att hitta broarna mellan konst, musik och matematik - mellan en scenkonsthändelse i skolan och skolbänken/klassrummet.
”Både matematiken och konstarterna har sitt ursprung i ett mänskligt behov och i nyfikenhet” ”Konstarterna och matematiken har mycket gemensamt då de båda uttrycker något specifikt, söker samband och relationer, symmetri och mönster, strukturer och rörelser, är problemlösande och kräver tolkningar och reflektioner.” ur Matematik som konst, konst som matematik, Anita Sandahl