31 dec 2011 till 30 dec 2012
Kulturkoordinator Dalsland

Ekonomi

Utvecklingsprojekt
150 000 kr

Egna medel

1 239 000 kr


Kontakt

Dalslands Turist AB
Ulrika Nilsson
0702-84 73 64
ulrika.nilsson@dalsland.se

Projektet ska skapa nya och långsiktiga strukturer som ger ökad tillväxt för kulturföretag i Dalsland. Den utveckling som ska ske har sin förankring i lokala behov hos kulturaktörer och organisationer. Aktörernas vilja till samarbete och entreprenörskap är avgörande för ökad lönsamhet i kulturföretagen. Med gemensam koordinator/samordnare kan kulturverksamheterna samordnat alliera sig med turism, närings- och föreningsliv. Befintliga nätverk stärks och utvecklas.
Kulturaktörernas verksamheter kan utvecklas genom nya kontaktvägar med enskilda kulturaktörer, kulturföreningar, studieförbund, näringslivet, turismen och offentlig verksamhet. Gemensamt kan kreativa idéer formuleras som är ekonomiskt bärkraftiga koncept.
För att åstadkomma denna utveckling krävs en koordinator med förmågan att knyta ihop olika kulturkretsar och kan röra sig i olika "världar", näringsliv, turism, och offentlig verksamhet. Koordinatorn kan också fungera som agent, synliggöra kompetens som finns hos kulturaktörer för att utföra uppdrag inom näringslivet, offentlig verksamhet m m.
Syfte:
att kulturen i högre grad ska bidra till ökad tillväxt och sysselsättning.
att skapa strukturer och förutsättningar som ger ökade möjligheter till självförsörjning för kulturaktörer.
att kulturaktörerna i området ska lära känna varandra och tillsammans med andra näringar bygga livskraftiga kultursystem.
Mål:
att gemensamt formulera en lokal målbild och handlingsplan för en dynamisk utveckling.
att i dialog hitta samverkansområden mellan kulturaktörerna, andra evenemang, näringsliv, turism och offentlig verksamhet.
att formulera "erbjudanden" till marknaden som gynnar både invånare, kulturaktörerna och besöksnäringen.
att genom samordning med turismens aktörer höja besöksfrekvensen, skapa nya säsonger och samordna evenemang.
att kulturens aktörer ska vara en naturlig del av besöksnäringen
att (bredda och) knyta fler (kultur)aktörer till befintliga kultursystem.
att skapa stödstrukturer för rådgivning, kompetensutveckling och marknadsföring för ett bättre entreprenörskap.