31 dec 2009 till 30 jan 2011
Internationell marknadsföring av Nordiska Akvarellmuseet och Västra Götaland

Ekonomi

Utvecklingsprojekt

Egna medel

600 000 kr


Länkar

Syfte:
Nordiska Akvarellmuseet (NAM) har utvecklats till att bli en motor för bl.a. kulturturismen i Västra Götaland. Syftet är att:
•    Att internationellt marknadsföra Nordiska Akvarellmuseet (NAM), dess utställningar och som nordiskt centrum för konst, kreativitet och lärande.
•    Att härigenom ytterligare stärka intresset för Nordiska Akvarellmuseet och kännedomen om Västra Götalandsregionen som en expansiv kultur och turismregion.
•    Att utifrån NAM:s internationalisering bidra till ett nyskapande näringsliv i regionen
Mål:
Med utgångspunkt i museets utställningar, forskning, pedagogiska verksamhet och konstnärliga utvecklingsarbete stärka kännedomen om NAM och VGR internationellt.
•    Att tillsammans med företagsamheten arbeta för att utifrån NAM:s internationalisering utveckla ett nyskapande näringsliv i regionen med fokus på hållbar kulturturism.
•    Att fortsatt bygga internationella nätverk med de museer, kuratorer, konstnärer, gallerister, konstkritiker, forskare, universitet m.fl. som NAM kommer att arbeta med under 2010.
•    Att tillsammans med Södra Bohuslän Turism AB, Västsvenska Turistrådet, Göteborg & Co. och Sveriges Turistråd arbeta för att stärka den internationella marknadsföringen för att öka antalet internationella besökare till NAM och till regionen. Ett samarbete är Göteborg Plus.
•    Att få till stånd en daglig båttrafik under sommaren mellan Göteborg och Skärhamn; med fokus på internationella besökare.
•    Att i samarbete med bl.a. Västtrafik stärka kunskapen om busstrafiken mellan Göteborg och Skärhamn; detta bl.a. för att öka tillgängligheten för internationella gäster.
•    Att, tillsammans med andra aktörer i regionen, arbete för att få en hållbar kultur- och naturturism av intresse för en internationell publik.
•    Att marknadsföra den forskning och det utvecklingsarbete som bedrivs på NAM under temat Nordiska Akvarellmuseet - ett nordiskt centrum för konst, kreativitet och lärande
Innehåll:
Nordiska Akvarellmuseet har som vision att bli Europas mest nyskapande konstmuseum. Detta innefattar utställningsverksamheten och även den kraftfulla verksamhet som utvecklats utifrån denna konstpedagogiska forskning och utveckling och konstvetenskaplig forskning. Frågor kring NAMs betydelse för tillväxten i regionen lyfts också fram. .
Utställningarna under 2010 är i sin helhet internationella. Fokus under våren är på den nordiska serieutställningen som kommer att dra mediebevakning och publik från de nordiska länderna. Så och den finska samtidskonstnären Melena Merenmies. Årets höjdpunkter är det två världsberömda amerikanerna Andrew Wyeth (under sommaren) och Louise Bourgouis (under hösten).
Översättning till engelska för produktion av kataloger och forskningsrapporter i sin helhet är avgörande för att kommunicera internationellt. De medel som söks från regionutvecklingsnämnden avser den engelska merkostnaden av bokproduktion, för marknadsföring internationellt och för möten med internationella gäster, kuratorer, konstskribenter, forskare m.fl.
Projektets påverkan på jämställdhet, miljö och integration:
Utställningarna ger utgångspunkter för diskussioner kring könsfrågor och jämställdhet. 2010 års utställare har en jämn fördelning mellan kvinnor och män. Det finns en strävan att uppnå en hållbar turism kring NAM. Cykelvägar byggs, planer på båttrafik, förbättringar av kollektivtrafik m.m. finns.
Utifrån utställningarna arbetar NAM metodiskt med barn och ungdom, oavsett etnicitet, social bakgrund och funktionshinder. Utställningsprogrammet för 2010 är varierat, vilket lockar grupper av olika bakgrund.

Visa på karta