Kort beskrivning av projektet.
BAKGRUND/SYFTE
Diskussionen om kulturell tillgänglighet och delaktighet är inte ny, men ständigt aktuell. Det handlar i grund och botten om demokrati, att alla i ett samhälle ska kunna ta del av konst och kultur utifrån sina personliga möjligheter. Som utövande konstnär kommer man aldrig undan frågan, det är snarare en grundläggande förutsättning för hur, var, när och varför man gör konst. På ett medvetet eller omedvetet plan.
Guacho är en konstnärsdriven produktionsplattform med inriktning mot platsspecifik scenkonst/performance och konstnärlig idéutveckling. En övergripande målsättning för vår verksamhet är att utveckla och förnya former och förutsättningar för hur och var scenkonst kan framföras. De senaste åren har vi utvecklat en rad konkreta verktyg och infrastrukturella modeller för att kunna jobba mobilt och uppsökande med vår konst.
Frågan ”varför?” är alltid central. Vad vill vi uppnå med detta? Kan vi förändra människor, samhället, världen? Projektets syfte och betydelse blir väldigt viktiga. Och i likhet med många andra konstnärer/teatergrupper/kulturutövare genomför vi oftast våra projekt med specifika målgrupper i åtanke. Det kan handla om vilken teaterscen en föreställning ska visas på, vilken sammansättning individer vi tror ska intressera sig för verket, etc. Resultatet blir så gott som alltid att man tvingas utgå ifrån en mängd antaganden och fördomar om vad en grupp (inte) vill ha eller behöver.
Med INNAN DÖDEN SKA JAG LEVA vill vi dock försöka vända på perspektivet. Istället för att börja med projektets tematik/innehåll och sedan på bästa möjliga sätt paketera det till dess målgrupp, vill vi göra tvärtom och utgå ifrån en tydlig målgrupp, som vi egentligen vet väldigt lite om och sedan forma projektets innehåll utifrån mötet med dessa personer. Vi vill synliggöra och problematisera vår egen roll som uttolkare av situationen, och snarare lyfta fram de eventuella fördomar vi bär på. Vi vill även problematisera idén om publiken som ett enhetligt kollektiv, och istället för att försöka sammanfatta en viss grupps eventuella önskemål och behov så riktar vi in oss på de individer som utgör gruppen. Exakt vad är det som ska tillgängliggöras, vilka ideal och värderingar är det vi säljer in i ambitionen att alla ska vara delaktiga? Det är inte helt oproblematiskt. Vi tror dock att det är oerhört viktigt att våga ta i frågan för att kunna göra konst som verkligen förändrar eller betyder något.
MÅLGRUPP
Fokusgrupp för INNAN DÖDEN SKA JAG LEVA är äldre människor boende i Västra Götaland. Enligt uppgifter från Statistiska centralbyrån utgörs idag 17,6% av Västra Götalands totala befolkning av personer mellan 65 och 99 år. Detta motsvarar drygt 277 000 av länets ca 1,57 miljoner invånare. Vi har givetvis vare sig möjlighet eller avsikt att täcka in hela denna grupp i projektet utan väljer istället att fokusera på ett färre antal personer vid två äldreboenden i regionen. Vi har varit i kontakt med Änggårdsbacken i Göteborg samt Bygården i Härryda kommun, vilka kommer att fungera som projektets samarbetspartners och mötesplatser.
Alla de föreställningar vi bär på om hur det är att vara gammal har vi givetvis snappat upp någonstans ifrån. Det kan vara från mor-/farföräldrar, ett samtal på bussen, en dokumentärfilm på TV, någon som varit arg i Ring P1, olika tidningsartiklar, böcker, osv, osv. Poängen här är att självreflektiva redogörelser av våra egna erfarenheter, åsikter och förförståelser är en grundläggande förutsättning för projektet. Det är och förblir ett uppenbart faktum att vi själva aldrig varit pensionärer, och att vi därför omöjligen kan påstå oss besitta de erfarenheter en gammal människa har. Vi kan däremot vara genuint nyfikna, lyhörda och öppna för samtal om olika ämnen som vi själva tycker vore spännande att prata om.
GENOMFÖRANDE
Istället för att genomföra en marknadsundersökning eller en empiriskt korrekt urvalsprocess väljer vi att utgå ifrån fyra olika tematiska ingångar där vi försöker möta inidivider i direkta samtal, utifrån deras egna premisser. Vi vill skapa oss en bild av vad det innebär att vara gammal idag, vilka behov äldre människor har av samtida kultur och vad man längtar efter när man har tid att fundera. De fyra övergripande teman vi utgår ifrån är "berättande", "integritet", "kommunikation" och "kultur". Baserat på de samtal vi haft och det vi lär oss under projektets gång, sätter vi sedan samman en föreställning/performance som spelas på de aktuella äldreboendena.
TIDSPLAN
- Introduktionsträff (januari 2011)
- Praktikplats (januari-februari 2011)
- Intervjuer / samtal (februari-april 2011)
- Workshops (mars-april 2011)
- Bearbetning / repetition (april 2011)
- Föreställning / återkoppling (maj 2011)