I projektet sammanstrålar Michele Collins, skådespelare, Svante Aulis Löwenborg, regissör på Cinnober Teater i Göteborg, samt Karin Flodhammar, filmare och folkhögskollärare.
Vad handlar föreställningen om?
Föreställningen tar sin utgångspunkt i klassikerbegreppet och i Ibsens verk Ett Dockhem från 1879. Nora lämnar sin man och sina barn för att leva som en fri kvinna, för att också gå mot något okänt. Vi tar Ibsens välkända pjäs och gör det med en skådespelare som spelar alla roller, framför allt både Nora och hennes man Thorvald, men också barnen. Vi rör oss från borgerlig verklighet anno 1800-tal till dagens verklighet och över drömmens olika landskap. Kanske genom de olika decennierna? Det allmängiltiga, det sociala livets inverkan på det privata, och det privatas spegling av samhället, är det som står starkast. Nora är ett symptom i samhället, men vad betyder hon för oss idag, vad säger hon oss och vad ger hon för avtryck? Hon finns mitt ibland oss, med sitt radikala val. Men vad innebär hennes drömmar om ett annat liv? Det är många kvinnor som lämnat sina män sedan dess, men vad blev det av drömmarna?
Föreställningen tar sin utgångspunkt i klassikerbegreppet och i Ibsens verk Ett Dockhem från 1879. Nora lämnar sin man och sina barn för att leva som en fri kvinna, för att också gå mot något okänt. Vi tar Ibsens välkända pjäs och gör det med en skådespelare som spelar alla roller, framför allt både Nora och hennes man Thorvald, men också barnen. Vi rör oss från borgerlig verklighet anno 1800-tal till dagens verklighet och över drömmens olika landskap. Kanske genom de olika decennierna? Det allmängiltiga, det sociala livets inverkan på det privata, och det privatas spegling av samhället, är det som står starkast. Nora är ett symptom i samhället, men vad betyder hon för oss idag, vad säger hon oss och vad ger hon för avtryck? Hon finns mitt ibland oss, med sitt radikala val. Men vad innebär hennes drömmar om ett annat liv? Det är många kvinnor som lämnat sina män sedan dess, men vad blev det av drömmarna?
Två akter – samma text på två olika sätt
Föreställningen består av två akter om cirka 30 min vardera med paus.
I akt 1 ligger fokus på Ibsens text, verket i original men tolkat på ett högst personligt och experimentellt sätt av Michele Collins
I akt 2 har vi tagit steget in i bildens värld. Om texten vore en dröm, hur skulle den då se ut, som film?
Föreställningen består av två akter om cirka 30 min vardera med paus.
I akt 1 ligger fokus på Ibsens text, verket i original men tolkat på ett högst personligt och experimentellt sätt av Michele Collins
I akt 2 har vi tagit steget in i bildens värld. Om texten vore en dröm, hur skulle den då se ut, som film?
Barnteckningar från 1906
Bildmaterialet är unikt. Vi utgår från ett litet häfte med barnteckningar, utförda av en 7 år gammal flicka år 1906, små akvareller som med penseln prydligt återger tjänstefolk och lekstugor, träleksaker, vedspisar, de borgerliga salongerna och barnkamrarna. Teckningarna kommer att utgöra bakgrundsfond i filmen. I detta tecknade rum låter vi med hjälp av bluescreenteknik och animationer sedan Michele vandra in i pjäsens olika roller.
Bildmaterialet är unikt. Vi utgår från ett litet häfte med barnteckningar, utförda av en 7 år gammal flicka år 1906, små akvareller som med penseln prydligt återger tjänstefolk och lekstugor, träleksaker, vedspisar, de borgerliga salongerna och barnkamrarna. Teckningarna kommer att utgöra bakgrundsfond i filmen. I detta tecknade rum låter vi med hjälp av bluescreenteknik och animationer sedan Michele vandra in i pjäsens olika roller.
Mötet med den unga generationen idag
Genom att ställa eller bryta två olika sceniska uttryck mot varandra, filtrerade genom två olika konstnärers temperament, tror vi man kan skapa en nyfikenhet kring form och innehåll och klassikersbegreppets giltighet i modern tid och i nya grupper i samhället.
Genom att ställa eller bryta två olika sceniska uttryck mot varandra, filtrerade genom två olika konstnärers temperament, tror vi man kan skapa en nyfikenhet kring form och innehåll och klassikersbegreppets giltighet i modern tid och i nya grupper i samhället.
I detta vänder vi oss särskilt till unga vuxna, som gymnasieelever och folkhögskoleelever och kommer att samarbeta med Göteborgs Folkhögskola, Nya Varvet. Idag har 20 % av de unga på våra folkhögskolor invandrarbakgrund. Vad bär de med sig för kulturskatt? Vilka verk? Vilka erfarenheter av kärlek och liv? Av kvinnors erfarenhet? Har den gamle Ibsen något att säga dem i deras liv nu?
Kan vi mötas i en dialog runt ett klassikerstoff?
Presentation av projektets deltagare
Utbildad i drama/dans vid San Fransisco State University, Dell Arte School of Mime and Comedy Blue Lake, USA, samt i Sverige Göteborgs Konstskola och Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Medlem och grundare av gruppen Tajphoon Tivoli.
Karin Flodhammar, filmare
arbetar som folkhögskollärare i Göteborg
Född 1959 i Stockholm
arbetar som folkhögskollärare i Göteborg
Född 1959 i Stockholm
Studier vid Arkitektlinjen, Chalmers Tekniska Högskola, lärarutbildning vid Göteborgs universitet samt konsthögskolestudier vid Valands Konsthögskola, Fri Konst och Nya Media.
Jag har tidigare arbetat med film på Teater Aftonstjärnan, där jag fick uppdraget att göra en film i avantgardfilmens anda i föreställningen Erik Satie kom aldrig till Spetsbergen (2007).
Medverkat i Lilla Filmfestivalen i Båstad (2009) där jag deltog med en film och workshop.
Medverkat i Lilla Filmfestivalen i Båstad (2009) där jag deltog med en film och workshop.
-Studier vid humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet 1989-1993. Litteraturvetenskap med dramatik som inriktning. Innehar examen som filosofie kandidat i litteraturvetenskap och högskoleexamen på Kulturvetarlinjen.
-Fortsatta studier i Teatervetenskap vid Köpenhamns universitet 1993-1994.
-Har arbetat som dramaturg- och regiassistent på Stadsteatern i Göteborgs förortsscen Angeredstea¬tern
Konstnärlig ledare och regissör för Cinnober Teater i Göteborg. 21 produktioner sedan 1996.
-Fortsatta studier i Teatervetenskap vid Köpenhamns universitet 1993-1994.
-Har arbetat som dramaturg- och regiassistent på Stadsteatern i Göteborgs förortsscen Angeredstea¬tern
Konstnärlig ledare och regissör för Cinnober Teater i Göteborg. 21 produktioner sedan 1996.
Detaljerad projektbeskrivning
1. Tidsplan
Tid för projektet: 1.9.2011- 31.12.2011 (4 mån)
Start 1.9
Repetionsperiod, produktion av film
14 nov – premiär på Cinnober Teater
14 nov -18 dec spelperiod med 10 föreställningar på Cinnober Teater samt
turne på folkhögskolor/ gymnasieskolor i Västsverige med start på Göteborgs Folkhögskola Nya varvet med en temadag kring IBSEN nov 2011
Start 1.9
Repetionsperiod, produktion av film
14 nov – premiär på Cinnober Teater
14 nov -18 dec spelperiod med 10 föreställningar på Cinnober Teater samt
turne på folkhögskolor/ gymnasieskolor i Västsverige med start på Göteborgs Folkhögskola Nya varvet med en temadag kring IBSEN nov 2011
2. Utvärderingsplan
Under januari 2012 ett kort seminarium och besök på Göteborgs Folkhögskola och andra folkhögskolor inom Västra Götalandsregionen för en reflektion kring föreställningen. Ta med oss dessa tankar från våran publik i vår intern sammanfattning inom gruppen i syfte att gå på andra scener, ev deltagande i Ibsenfestivaler över hela världen.
Under januari 2012 ett kort seminarium och besök på Göteborgs Folkhögskola och andra folkhögskolor inom Västra Götalandsregionen för en reflektion kring föreställningen. Ta med oss dessa tankar från våran publik i vår intern sammanfattning inom gruppen i syfte att gå på andra scener, ev deltagande i Ibsenfestivaler över hela världen.