Bakgrund
Sensommaren 2010 avslutades inspelningsarbetet i Ulricehamnstrakten för den tredje filmen i Colin Nutleys serie om Änglagård. Skådespelar- och filmteam har samtliga gånger samlats i Ulricehamnsbygden för inspelning, vilket skapat nära relationer med den lokala befolkningen. Många invånares bild av sin hembygd har förändrats genom filmerna och den lokala självkänslan och identiteten stärkts och folk har blivit stolta ambassöder för sin bygd. Filmarbetarna vittnar om hur deras arbete många gånger förenklats genom att allmänheten med sina nätverk snabbt hjälpt till att lösa olika situationer. Änglagård har skapat en positiv gemenskap mellan människorna i bygden.
Filmrallyt genomfördes i augusti 2011 för första gången och fick mycket positivt gensvar och stark uppslutning bland föreningar och företag. Idén om en mobil filmfestival i Änglagårdsanda utvecklades till något större än det var tänkt från början. Bygdeföreningar, samhällsföreningar, församlingar, lokala producenter och idrottsföreningar fann varandra och vikänslan kring landsbygden förstärktes genom den mobila festivalen. Det här skapar möten som genererar kunskapsutbyte och nya samarbeten kring fler gemensamma kulturella projekt. Handeln och de lokala producenterna förstärkte upplevelsen och gemenskapen i samband med visningarna och försäljningen gick över förväntan. Vi vill nu vidareutveckla idén om en mobil filmfestival i Änglagårdsbygden för att stärka föreningar, besöksnäring, lokala producenter och få en bredare kulturell spridning av arrangemanget.
Syfte
Filmrallyt ska bidra till ökad tillväxt och ökad delaktighet genom att satsa på mediaturism och varumärket Änglagård i Sjuhäradsbygden och Västra Götaland.
Mål
* Arrangera en mobil filmfestival, Filmrally, i Änglagårdsbygden 2012
* Arrangera marknader med lokalproducerad mat och hantverk i anslutning till visningarna
* Arrangera ett filmkollo för ungdomar för att stimulera det egna filmskapandet
* Utveckla en modell för att arbeta med kultur som utvecklingsfaktor som stimulerar till ökad affärsverksamhet inom lokalproducerat och turism, samt initiera produktutveckling.
* Korsbefrukta nätverken mellan privata, ideella och offentliga aktörer
Genomförande
Ett mobilt filmrally i Ängalgårdsland med stark lokal förankring är festivalens själ.
2012 ska vi satsa ännu mer på näringslivet och engagera ungdomar. Filmerna ska visas på platser som har ett samband med temat och Änglagårdsfilmerna som är en källa och inspirationen för festivalen.
Filmdagarna delas upp tematiskt för att profilera och tydliggöra upplevelserna och öka möjligheten att marknadsföra Filmrallyt. Vi ska tillsammans med de inblandade ta fram teman som förenar nätverken och fördjupar filmupplevelsen. Festivalen startar med visning av Colin Nutleys film om byn Liared som inspirerade honom till första filmen om Änglagård. Festivalen avslutas med Drive-in bio i byn Trädet i samarbete med den lokala idrottsföreningen.
2012 vill vi vidga deltagandet genom att engagera ungdomar och stimulera det egna filmskapandet med ett filmkollo i anslutning till Filmrallyt. Ungdomarnas filmalster ska visas på festivalen. Vår samarbetspartner är iFocus , som arbetar med allt ifrån egna filmproduktioner, event och beställningsfilm till ljud- och musikproduktion, utomhusbio och värdegrundsinriktade ungdomsprojekt. Barn och ungdomar i åldern 12-18 år får undervisning i filmproduktion och får prova på hantverket. De får göra en kortfilm i Ulricehamn med omnejd. En helg lär de sig att redigera och klippa filmen hos iFocus i Nossebro. Filmerna ska göras utifrån teman som hembygd, kulturkrockar och mångfald. Vi vill fånga upp ungdomar och stimulera deras eget skapande med fokus på hembygden och människorna.
De lokala producenterna gav ett starkt mervärde till festivalen och blev synliga för alla besökare och för varandra. De lokala marknaderna i anslutning till filmvisningarna höjde kvaliteten på arrangemanget och ska få större utrymme 2012. Företagen fick en insikt om att kultur verkligen är en utvecklingsfaktor! Vi vill nu utöka samarbetet med Lokalproducerat i Väst för att höja både upplevelsevärdet, stärka företagarna och anknytningen till bygden. Colin Nutley är dessutom ambassadör för Lokalproducerat i Väst.
Samverkan
Genom den mobila festivalen Filmrally 2012 ska vi utveckla och fördjupa samarbetet mellan de privata aktörerna, de ideella föreningarna och eldsjälarna i nära samverkan med det offentliga. Ambitionen är att få en långsiktigt hållbar social utveckling med kultur och film som plattform. Samarbetet medför att idrottsföreningar och små församlingar samarbetar kring kultur.
Uppföljning
Den mobila filmfestivalen som modell ska utvärderas av ett externt företag och sedan ska erfarenheterna spridas till andra arrangörer i regionen där den röda tråden är människorna, platsens själ och det lokala engagemanget.