Projektet vill genom en förstudie undersöka möjligheterna om att etablera ett nationellt Utvecklingscentrum för performancekonst till Västra Götaland, och hur ett sådant i så fall skall kunna se ut och realiseras med regionala samarbetspartners. Många frågor rörande frågor som ramverk, samarbete, spridning, delaktighet, medborgarnytta, kulturell demokrati,vidareförmedling men även jämställdhet, mångfald tillgänglighet och internationalisering är tänkta att analyseras i förhållande till funktionen hos ett sådant utvecklingscentrum.
Jonas Stampe, curator för den av föreningen producerade festivalen Live Action är tillsatt för att genomföra förstudien. Som den idag kanske mest etablerade curatorn inom internationell performancekonst har Live Action’s konstnärliga ledare en erfarenhet rörande många av de problemställningar som förstudien ämnar analysera. Stampe har varit och är konstnärlig ledare för flera internationella festivaler som i praktisk och teoretisk form problematiserat svarat på de utmaningar och frågor som förstudien ämnar analysera, d.v.s. Infr’Action Sète 2005- (infraction.info), Live Action Göteborg 2006- (liveaction.se), Infr’Action Paris 2009-, (infractionparis.info), Live Action New York 2009-2010 (liveationnewyork.org), Guangzhou Live 2010- (guangzhoulive.org), och senast Infr’Action Venezia 2011- (infractionvenice.org). Förutom att ha varit med om att starta 6 festivaler i fem olika länder på tre kontnenter, har han totalt presenterat närmare 330 konstnärer från över 48 länder. Förutom ett brett internationella nätverk äger Jonas Stampe den erfarenhet som behövs för att veta hur performancekonst bäst kan presenteras i det offentliga rummet i så skilda kontexter som Sète, Venedig, New York eller för den delen Kanton i Kina. Utöver anspråken på konstnärlig kvalitet föreslår vanligtvis Stampe ett diversifierat program med olika tendenser inom levande performancekonst med skilda utgångspunkter som video, digitalr, ljud, oral poesi, tids eller konceptuellt baserad performance. Stampes breda nätverk och internationella erfarenhet på området samt kunskap om andra organisationer inom fältet som exempelvis Live Art Development Agency i London gör honom kvalificerad för uppdraget