Nu går projektet in på sitt tredje och sista år enligt projektbeskrivningen. Förutom att fortsätta arbeta med de aktiviteter som startade 2015 kommer vi att testa några nya sociala medier under året (se nedan), bl a i samarbete med föreningen Internationellt Vävcenter. Det innebär också att det är dags att knyta ihop säcken framåt hösten, men framförallt att blicka framåt och se var och hur arbetsmetoden, erfarenheterna och kunskaperna bäst ska spridas och fortsätta att utvecklas - inte bara inom samarbetsparternas organisationer utan framförallt till hela vävbranschen i Sverige och Norden.
De nya sociala medier vi testar under året är
•Digital vävkarta
◦Vi har inlett ett samarbete med Vävrundan i Sjuhärad och föreningen Internationellt Vävcenter i deras arbete med sociala medier, där första steget blir en digital vävkarta.
•Podcasten Vävpodden
◦Två avsnitt är redan publicerade och med överväldigande 1000 lyssningar redan på första avsnittet! Görs i samarbete med Kristin Virén, slöjd- och SFI-lärare.
•Distanskurser i vävning.
◦Det finns tydliga önskemål på kortare utbildningar/kurser ser vi i olika vävforum därför är planen att erbjuda en komma-igång-kurs för människor som skulle vilja sprida kunskap om vävning via distanskurser.
Spridning och förvaltning
•Samarbete med Nordiska väv/slöjdorganisationer.
◦Vi vill under året göra en förstudie/kartläggning av möjligheter till samarbete med nordiska väv/slöjdorganisationer vad gäller spridning av hantverkskunskap via sociala medier till nya målgrupper. Allt utifrån de erfarenheter och kunskaper som vi har fått i projektet.
Vävningen i Sverige har en lång historia och fortfarande en stark ställning i Västra Götaland/Sjuhärad, med bl a Textile Fashion Center, som gjort hantverket internationellt känt. Detta är viktigt att förvalta men framförallt ta med in i framtiden och föra över kunskapen till kommande generationer för utveckling. Genom att det finns många aktörer inom vävning i Västra Götaland kan projektet bidra till möjlighet till utveckling..