Syfte
I ”projekt Bohusporten” är vår målsättning att jobba mer praktiskt med innehållsskapande aktiviteter parallellt med planerandet av det fysiska besökscentrumet. Lokalfrågan har varit en svår nöt att knäcka i det känsliga området. Syftet med våra föreslagna aktiviteter i delprojektet är nu att ta fram förslag på innovativa förmedlingslösningar som kan fungera praktiskt och pedagogiskt, oavsett om lokalfrågan är löst eller inte. Arbetet är en mycket viktig del i det planerade utvecklingsarbetet och en förutsättning för att nå målsättningen i den långsiktiga Utvecklingsplan som nu antagits.
Bakgrund
Planerna för ett besökscentrum på Fästningsholmen i Kungälv har varit aktuellt under flera år. Projekt Bohusporten bedrivs som en väsentlig del av i Kungälvs kommuns utveckling av Fästningsholmen och därmed i nära samverkan också med Statens fastighetsverk, Kungälvs Musei Vänner, Södra Bohuslän Turism AB och andra aktörer. Västarvet har under hela projektet fungerat som ett värdefullt stöd i processen. Genom turistbolaget finns även ingångar till Västsvenska turistrådet. Bohusporten, ett besökscentrum för kulturturism, som från början initierades av föreningen Kungälvs Musei Vänner, ingår nu i Kungälvs och Fastighetsverkets gemensamma och långsiktiga plan för att utveckla Bohus Fästning och Fästningsholmen. Utvecklingsplanens mål är att Fästningsholmen 2020 ska vara ett av Skandinaviens mest lockande resmål och ett ledande centrum för kulturturism med minst 170 000 besökare om året.
Besökscentrum/Bohusporten är en av de utvecklande insatser som anges i planen. Bohusporten berikar och kompletterar besökarnas upplevelser på fästningen med en basutställning, tematiska utställningar, kafé, lekytor och museishop. Samtidigt ska besöket på Bohusporten ge en god bild av själva fästningen, vilket gör Fästningsholmen som resmål mer tillgänglig och mindre beroende av väder och säsong.
Vi vill arbeta för att Bohusporten ska bli just en väsentlig samverkansarena för regionens kulturarv och kulturturism, i enlighet med det antagna programmet för natur- och kulturturism. Förutsättningar finns för att det skulle kunna bli ett kraftcentrum för besöksturism. Bohusporten är också tänkt som ett centrum för kulturturism i Skandinavien. Besökarna ska kunna fördjupa sina kunskaper om nordiskt kulturarv och söka sig vidare också till andra epoker och historiskt intressanta platser i närområdet, i regionen och i andra länder med tonvikt på Danmark och Norge.
Projektbeskrivning delprojekt 2011-2012
I den kommande etappen av projekt Bohusporten kommer vi in i en mer aktiv fas där vår målsättning är att jobba mer praktiskt med innehållsskapande aktiviteter parallellt med planerandet av det fysiska besökscentrumet.
I väntan på klarhet kring lokalfrågan väljer vi att sätta igång genomförandet av följande projekt:
•Publik utgrävning. Genomföra nödvändigt, publikdragande, pedagogiskt och intresseskapande utgrävningsarbete på lämplig plats för den planerade historiska lekplatsen vid Bohusporten.
•Historisk lekplats – Nytänkande gestaltning, publikmagnet för barnfamiljer, speglande platsens unika historia.
•Applikationer för publikdatorer. Spel, övningar, kunskapsjakt som besökare kan ta del av i befintliga lokaler (Hembygdsgården) som ett första steg i Bohusportens digitalt baserade upplevelser. Allt kopplat till regionens kulturarv.
Metod
Genom väl uppbyggd samverkan kan vi med hjälp av våra respektive erfarenheter och nätverk säkerställa ett tillfredsställande resultat och har goda förutsättningar för studiebesök och erfarenhetsutbyte med andra besöksmål med liknande frågeställningar.
Interpretive Planning är ett verktyg/metod för att arbeta med helhetsupplevelsen av ett besöksmål. Det är en metod som ännu inte är så utbredd i Sverige, men som projektet vill pröva att använda sig av.
Insatser för genomförande (+ budgetuppgifter):
-Projektledare. I den intensiva fas projektet befinner sig i krävs en projektledare som kan hålla samman alla delar och driva projektet framåt. (210 000 kr)
-Utveckling av koncept för historisk lekplats. Konsultuppdrag. (40 000 kr)
-Utveckling av digitala applikationer. Konsultuppdrag (50 000 kr)
-Marknadsföring av nya, tillgängliga aktiviteter
-Övriga kostnader/planer: Arkeologisk utgrävning (200 000 kr)
Totalt 500 000 kr i extern finansiering.
Vi ber om att få återkomma kring detaljer i den egna finansieringen inför beslutstillfället.
Vi har för avsikt att ansöka om EU-medel för delfinansiering av utvalda delar av genomförandeplanen, bland annat för metodutveckling för samverkan mellan offentliga parter, entreprenörer, kreativa näringar och civilsamhället, samt för pilottester av innovativa förmedlingsmetoder/-verktyg. Ett eventuellt regionalt bidrag skulle kunna ingå i ansökan och därmed ha möjligheter till ökad verkningsgrad. Partnersökande pågår.
Beskriv det regionala perspektivet vad gäller samarbeten och spridning av erfarenheterna av projektet
Projektet samarbetar redan nu med det regionala nätverket för kommunala museer, samt med Västarvets processledare. Genom nätverk inom såväl region som skandinavien sprider sig erfarenheterna genom ett redan nu upparbetat kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Målsättningen med Bohusporten är att det ska vara en regional samverkansarena för kultur- och naturturism.
Hur uppfylls något eller några av de horisontella perspektiven jämställdhet, mångfald, tillgänglighet och internationalisering?
Målsättningen i projektet är framförallt att tillgängliggöra vårt historiska kulturarv för fler besökare, inte minst för de som har svårt att besöka fästningsruinen idag pga fysiska funktionshinder. Ambitionen är att lyfta det nordiska perspektivet och vår gemensamma historia och de kopplingar som finns till nutida händelser ur ett globalt perspektiv.
Vi har för avsikt att även att söka internationella medel för att sätta utvecklingsplanerna i ett större sammanhang.