Kontakt
Postfuturistiska Sällskapet
Borghild Håkansson
031-3680528
borghild.hakansson@stadshuset.goteborg.se
BACKLUND & HÅKANSSON COLLECTION av björktavlor var den mest populära och omtalade konstutställning i Sverige under 1999 - 2002. En stor och ny grupp av besökare fyllde konsthallar och kulturhus. Tidningar, tidskrifter, radio och TV rapporterade utförligt. Utställningen gav betydligt fler spaltmeter än någon annan konsthändelse i Sverige under 1999 - 2000. Utställningen har visats på 18 platser i Sverige, Norge och Finland. Det blir nu första gången den visas utanför Skandinavien.
Utställningskoncept
- Utställning består av 1000 björktavlor. Verken är anonyma, utställningen är en installation, en konceptuell helhet.
- Röhsska Museet bidrar med sju verk, se nedan. Syftet med att komplettera björktavlorna med dessa verk är att visa på den växelverkan som ständigt pågår mellan populärkultur och finkultur. Ett pedagogiskt grepp för att publiken inte enbart skall hamna i "nostalgifällan".
- Utställningen i Seattle öppnar 30 nov 2012 och pågår till 3 mars 2013. Vi arbetar nu på att få fler utställningsplatser när verken ändå transporteras till USA. I dagsläget är det dock enbart Seattle som är fastslaget.
- Vi gör en illustrerad publikation med texter från sju skribenter som beskriver björktavlans produktion och historiska sammanhang men också resonerar om fenomenet i samtiden:
Johanna Rosenqvist, forskare, Per Dahlström Fil. Dr/Ph. D, Intendent/Curator, Göteborgs konstmuseum, Ingrid Book/Carina Hedén, bildkonstnärer, Ted Hesselbom, direktör Röhsska Museet, Gay Glans, skribent och son till Sveriges mesta björktavlemålare Kaj Glans samt redaktörerna Staffan Backlund och Borghild Håkansson.
Björktavlan
BACKLUND & HÅKANSSON COLLECTION består av 1000 björktavlor, främst från Sverige och Europa, men även från andra delar av världen, inklusive USA, Kina, Ryssland, Marocko, Polynesien, Kazakstan och Bangladesh. Det är den största samlingen i sitt slag i världen.
Björktavlor är enkla bilder. Så diskreta i själva verket att de inte ens har ett namn. De såldes som turistsouvenirer över ett sekel och var tidvis mycket populära bland allmänheten. Från okänt ursprung i norra Europa, möjligen Tyskland, för mer än hundra år sedan, spreds dessa ödmjuka föremål successivt över stora delar av världen.
De representerar ett kulturarv som är på väg att försvinna, en alternativ estetiskt tradition och speglar blygsamma drömmar hos dem som sällan reste. De blev dock en stolt symbol och dokumentation av de få resor man faktiskt gjort.
Tillverkningen av en björktavla kräver en intressant blandning av material. Ett vykort limmas på en tunn, diagonalt sågad bit av en trädstam – i Sverige helst från en björk. Därefter målas resten av ytan ända ut till kanterna på denna ovala bit av trä. Små barometrar, plasthjortar, termometrar, klippor av plasticpadding och andra utsmyckningar kan också förekomma.
De första björktavlorna var enbart målade landskap, här förekom inga vykort. De såldes av luffare på landsbygden och var ofta de enda väggprydnaderna i ett fattigt hem. De var den fattiges svar på den rike mannens landskapsmålningar i gyllene ramar som vid denna tidpunkt var en favoritprydnad i överklassens salonger. Hos de fattiga var guldramen ersatt med bark.
Samarbete med Röhsska Museet
Vi ha vid några tillfällen samarbetat med Röhsska Museet, Sveriges designmuseum. Det har gett ett intressant spänningsfält att sätta björktavlan i kontrast till den etablerade smakens samlingar. Direktör Ted Hesselbom har till den planerade utställningen i USA valt ut sju verk från samlingarna som visar på den ständigt pågående växelverkan mellan folkkonsten och finkonsten. Vi menar detta ger en extra spänst till utställningen och hjälper betraktaren att fundera över rötterna till samtidens konst och design. De utvalda verken är:
-Trädgårdsstol från Gustavsbergs Porslinsfabrik, 1899.
-Trädgårdspall, Philippe Starck, 1999
-Skateboard, Mattias Norström
-August Sörenson (www.augustsorenson.com)
-Rinkeby hästen, Ylva Ekman
-Isbjörnsfäll, Lena Weber
-Nagellack, Åsa Jungnelius (Kosta Boda Glass, 45 centimeter hög)
Kringarrangemang
I Skandinavien har utställningen använts för olika ändamål, från geografilektioner för skolbarn till minnesträning för äldre. Flera konsthallar har erbjudit möjligheter för allmänheten att skapa sina egna björktavlor. Ibland har det genererat nya utställningar.
Utställningen har också använts för att initiera seminarier och debatter om konstbegreppet, om god och dålig smak, och om vem som bestämmer vad som är vad. Detta är en utställning som kommer att väcka frågor om finkonst kontra populärkonst, skam och stolthet, minnen och drömmar. Vilka uttryck för mänsklig kreativitet kan kallas konst? Vem bestämmer, och spelar det någon roll?
Denna utställning skrämmer inte den breda allmänheten, den stimulerar livliga och animerade diskussioner där allas åsikter är lika värda. Dessa diskussioner har inte bara handlat om konst, men också om våra drömmar och förväntningar, och hur de förändras över tiden.