Ale

1 jun 2013 till 30 jun 2014
Artworker

Ekonomi


Utvecklingsprojekt
100 000 kr

Egna medel

172 600 kr

Projektets totalbudget

381 600 kr


Kontakt

Susanne Beyer
Susanne Beyer

ARTWORKER4A/LYSEKIL Hemsida: www.artworker4a.com: MER OM INNEHÅLLET Artworker-in-Residence: Upplägget är en vidarutveckling av det internationellt etablerade ”Artist in Residence”, som har samma ramar, d.v.s fritt boende, ateljé med efterföljande utställning.

Vistelserna är mycket efterfrågade. Vad som är ännu mer efterfrågat är intressanta aktiviteter för barn i eftersatta områden. Så vi slog ihop det. Det är även möjligt att rikta sitt projekt mot andra grupper än barn, som man tror kan gagnas av dylik aktivitet. Konstnärer med engagemang för alla barns rätt till kultur och meningsfull fritid kommer att prioriteras.

Dokumentation/Tillgänglighet: I upplägget ingår att konstnären dokumenter sitt projekt och gör det tillgängligt för inblandade och kommunen t.ex i form av en utställning eller föreställning. Övrig användning av lägenheten: Det kan också vara möjligt för andra att använda lägenheten, om den i en period står oanvänd, om man vill ha en kurs eller träff i syfte att berika det kulturella och sociala livet i området. Möjlighet för olika föreningar att presentera sin verksamhet. Fiskeklubben, Seglarskolan osv.

Gårdsprojektets ”barn": Man kan säga att Artworker4a tar vid där ”Gårdsprojektet” slutade  (www.badhusberget.worldpress.com). Det avslutades höst 2012 och var ett 1 årigt projekt, vars syfte varit att rikta uppmärksamheten mot gårdsmiljön och arbetsgemenskapen där.

Gårdens invånare som den största resursen men runt projektet har funnits Lysekils Bostäder, Lysekils Kommun och Statens Konstråd, vilket gjort det möjligt att ha med både arkitekt och konstnär. På denna  gården ligger också ateljélägenheten 4A. Se resultatet på hemsidan. T.ex har det byggts konstnärligt utformade kolonilotter, varav Artworker redan bokat en lott.

Odling ska bli ett av temana i vår/sommar. ARTWORKER/ EXTERN VERKSAMHET (min regi) Företrädesvis öppna workshops på ställen som barn och även vuxna har lätt tillgång till. Blåstället i Angered och Frölunda Kulturhus är intresserade av ett samarbete. Ett ev. samarbete med Röda Sten är under diskussion.

Jag sprider även upplägget till andra ställen i Regionen/Världen. Genom de möten detta medför hämtar jag vice versa inspiration. Där det är möjligt arbetar jag helst med naturmaterial eller enligt recyklingtanken. Jag varierar gruppkombinationerna, mellan helt öppna workshops där alla åldrar och nationaliteter får möjlighet att träffas och inspireras av varandra eller mer riktade mot en viss grupp av barn. Är intresserad av att utforska ”Art-in-the-Park”-tanken.

.passar bra på gårdar också..öppet för alla, enkelt med ett tak som enda krav. Detta intresse delar jag med Frölunda Kulturhus.

Jag funderar även lite kring att ordna vissa temadagar på Badhusberget 4A där flera kategorier gynnas: Ev. en drakflygarfest , Skördemarknad. Syfte *Erbjuda barn och unga stimulerande och kreativa fritidsaktiviteter *Integration mellan nationaliteter och generationer *Gårdsgemenskap/engagemang * Ge konstnärer möjlighet till att inspirera och dela sitt kunnande. * Spridningseffekter (se sista stycket) Metoder: *Artworkers upplägg (se mer beskrivning nedan) *Externa workshops t.ex Art-in-the-Park-upplägg.

*Vara lyhörd/upptäcka olika slags mänsklig kompetens i redan befintliga sammanhang, som kan bidraga till ökad integration. *Sprida till olika instutitioner och människor genom externa workshops, samtal och mailkontakt från lokal till global nivå. *Bas i nämnda metoder, men vara öppen för och utforska nya sätt att nå de beskrivna syftena. Spridningseffekter..

Fler ringar på vattnet, som man kan spekulera kring: konstnär i stan...nya vinklingar/ grepp/samarbeten som kan uppstå..

mer ljus på behovet kreativ stimulans bland unga..mer samarbete socialtjänst/kultur..(se Röda Sten).

Människor som möts och ser varandra..nya kreativa konstellationer kan uppstå..

Jag skulle vilja säga att Artworker uppfyller alla dessa perspektiv. Jag börjar med de mest framträdande.

 

Mångfald: Artworker4a kommer det vara möjligt att söka för konstnärer inom alla konstarter och från hela världen. Projekten som riktar sig mot barn/unga riktar sig till barn ur alla kulturer och nationaliteter. Konstnärernas utställningar/föreställningar kommer att vara öppen för allmänheten.

Att viss verksamhet förläggs till gårdarna förenklar spridningseffekten till olika slags människor, unga som gamla. Fina workshops kan då uppstå när man möts både över generation och kulturgränserna.Via Artworker/Extern nås även andra ställen i regionen/landet ev. världen och ömsesidiga utbyten uppstår.

 

 

Tillgänglighet: Att ateljélägenheten ligger precis där barnen bor är en förutsättning för att få bra effekt.

Ofta håller sig barnen på området och det är min erfarenhet att dylik verksamhet utanför bostadsområdet inte når de barn som bäst behöver det. Art-in-the-park-idén, som kommer att utprovas i projektet, har ett öppet sätt att jobba, som ger stor tillgänglighet. Man behöver inte planera eller gå in på ställen utan det blir mer som en del i gårdslivet.

 

 

Internationalisering: I och med att det, som sagt , är öppet för konstnärer från hela världen att söka. Jag kommer under projektets gång hålla mig uppdaterad på liknade projekt i världen/mailkontakt.

Barnen och familjerna som bor där har också världsomspännande kontakter, f.n en outforskd spridningseffekt.

 

 

Jämställdhet: Vår önskan är att ha lika många män som kvinnor i projektet. Hittills är det flest kvinnor som anmält sitt intresse. Vi kommer att göra ansträngningar för att komma i kontakt med manliga konstnärer som kan fungera som positiva förebilder, då vi vet att det finns ett stort behov av det också.

Ett jämställdhetsperspektiv finns också i workshopsen då det riktar sig till både tjejer och killar. Gränserna mellan traditionellt kvinnliga/manliga sysslor/hantverk suddas ut: ”alla får pröva allt”. Vi ser till att hålla hög medvetenhet och lyhördhet inför ojämställdhets tendenser tjejer och killar emellan och då visa på mer stärkande sätt att behandla varandra på.


,Konstnärer/kulturarbetare disponerar en ateljélägenhet i det mångkulturella bostadsområdet Badhusberget i Lysekil. En del av tiden riktas verksamheten mot barn och unga i området.

Övrig tid är ”konstjobbarna” fria att ägna sig åt egen konst. Formen kan ge ömsesidig inspiration, fyller i behovet av meningsfull aktivitet för barnen samtidigt som de bjuds in till att få se och delta i hur en konstnär kan arbeta.

Parallellt bedrivs Artworker/Extern, där jag själv har workshops på ställen utanför 4A, för att hämta inspiration/idéer, sprida modellen och hoppas utveckla nya samarbeten.,I VG-regionen finns många områden liknande Badhusberget i Lysekil. Generellt är situationen likande för barn och unga i dessa områden.

D.v.s många nerdragningar på gemensamma kostnadsfria aktiviteter. Dessa barn har mycket energi, som inte får tillräckligt med möjligheter att kanaliseras på ett positivt och konstruktivt sätt. Det är också vanligt med spänningar och misstänksamhet vuxna emellan varför integrationsprocessen behöver hjälp på traven med aktiviteter där människor kan mötas på ett glädjefyllt sätt.

Artworkers enkla koncept behöver inte innebära en stor omställning i den kommunala och ekonomiska planen. Det som krävs är en lägenhet och några människor som vill administrera det en kortare eller längre tid. Mycket mark är redan upptrampad i och med det arbete som redan gjorts med ”Artworker”.

I ”Artworker/Extern” beger jag mig till olika ställen i regionen, i första hand, för att ha kreativa workshops inom min konst. Samtidigt sprider jag Artworkermodellen från Badhusberget och tar del av hur andra försöker lösa situationen.

Ett slags regionalt nätverk i frågan får på så sätt chans att börja ta form.,

 

Jag skulle vilja säga att Artworker uppfyller alla dessa perspektiv. Jag börjar med de mest framträdande.

 

Mångfald: Artworker4a kommer det vara möjligt att söka för konstnärer inom alla konstarter och från hela världen. Projekten som riktar sig mot barn/unga riktar sig till barn ur alla kulturer och nationaliteter.

Konstnärernas utställningar/föreställningar kommer att vara öppen för allmänheten. Att viss verksamhet förläggs till gårdarna förenklar spridningseffekten till olika slags människor, unga som gamla. Fina workshops kan då uppstå när man möts både över generation och kulturgränserna.Via Artworker/Extern nås även andra ställen i regionen/landet ev. världen och ömsesidiga utbyten uppstår.
 

 

 

Tillgänglighet: Att ateljélägenheten ligger precis där barnen bor är en förutsättning för att få bra effekt. Ofta håller sig barnen på området och det är min erfarenhet att dylik verksamhet utanför bostadsområdet inte når de barn som bäst behöver det. Art-in-the-park-idén, som kommer att utprovas i projektet, har ett öppet sätt att jobba, som ger stor tillgänglighet. Man behöver inte planera eller gå in på ställen utan det blir mer som en del i gårdslivet.

 

 

Internationalisering: I och med att det, som sagt , är öppet för konstnärer från hela världen att söka.

Jag kommer under projektets gång hålla mig uppdaterad på liknade projekt i världen/mailkontakt. Barnen och familjerna som bor där har också världsomspännande kontakter, f.n en outforskd spridningseffekt.

 

 

Jämställdhet: Vår önskan är att ha lika många män som kvinnor i projektet. Hittills är det flest kvinnor som anmält sitt intresse.

Vi kommer att göra ansträngningar för att komma i kontakt med manliga konstnärer som kan fungera som positiva förebilder, då vi vet att det finns ett stort behov av det också. Ett jämställdhetsperspektiv finns också i workshopsen då det riktar sig till både tjejer och killar. Gränserna mellan traditionellt kvinnliga/manliga sysslor/hantverk suddas ut: ”alla får pröva allt”. Vi ser till att hålla hög medvetenhet och lyhördhet inför ojämställdhets tendenser tjejer och killar emellan och då visa på mer stärkande sätt att behandla varandra på.


,.

 

 

 

 

 

Visa på karta

Visa aktiviteter på karta