Göteborg

1 okt 2013 till 31 dec 2014
Artifice - ett mobilt galleri

Ekonomi


Frispel
40 000 kr


Kontakt

Artifice
Louise Andersson
0737641406
louise_andersson12@kulturverkstan.net

SAMMANFATTNING Vår idé bygger på att skapa en alternativ kanal för samtidskonst. Vi vill skapa ett mobilt galleri som kan föra konsten till andra rum än de etablerade. BAKGRUND Konst borde vara till för alla men ändå upplever många att konst inte är något som är till för dem. Detta beror bl.a. på att faktorer som geografiskt avstånd, ekonomiskt och kulturellt kapital påverkar hur tillgänglig konsten är för den enskilde. De etablerade utställningsrummen är starkt fixerade vid stora städer, framförallt Stockholm, och alla har inte samma förutsättningar att ta sig dit. Ett annat problem är att alla inte känner sig bekväma eller välkomna i de rum där konst i allmänhet visas. Många upplever t.ex. att den vita kuben är ett elitistiskt och hierarkiskt rum som endast är till för den insatte. I längden leder det till att en liten klick, konstvärlden, får ensamrätt till konstens rum. Konstens otillgänglighet är ett demokratiskt problem som bl.a. är kopplat till dess bundenhet till ett fysiskt rum. Genom att skapa en plats för konsten som ej är avhängig ett bestämt rum vill vi befria konsten från hierarkiska strukturer och tillgängliggöra den för fler än den traditionella museibesökaren. PROJEKTIDÉ Vår projektidé är att sprida kvalitativ samtidskonst till nya platser och en bredare publik genom ett mobilt galleri. Galleriet kommer att ha en form som traditionellt förknippas med tidsskriften. Vid varje utställning produceras galleriet i en numrerad upplaga på 500 ex och sprids via samma distributionskanaler som en tidskrift. Poängen med detta är att skapa alternativa vägar för konsten och att nå fler än bara de människor som har nära tillgång till den samtida konscenen. Det är även en strategi för att komma runt de rådande strukturer och hierarkier som finns inom konstvärlden. Utställningar görs i samarbete med en curator som utser tio konstnärer vilka bidrar med var sitt konstverk till galleriet. Dessa bilder trycks upp som tio fyrfärgsaffischer i A2-format som sedan viks ner till A4 och förvaras i en flyttbar förpackning. På förpackningens insida finns en text av aktuell curator samt ett manifest eller en förklarande text om galleriets koncept och funktion. Det finns även information om de medverkande konstnärerna på förpackningens baksida. Bland de deltagande bildkonstnärerna finns representanter från lika delar etablerade utövare som mindre etablerade. All konst som lämpar sig för tryck, d.v.s foto, grafik och annan bildkonst är välkommet. Verken kan antingen vara reproduktioner eller produceras direkt för galleriet. När konstnärerna valts ut och galleriet är färdigproducerat anordnas en vernissagefest/happening där konsten ställs ut och där galleriet finns till försäljning. Det här är även ett tillfälle för de konstnärer, designers och fotografer som medverkat i utställningen att få möta varandra och att möta en publik. Vi vill också att festerna ska bli en förlängning av vårt koncept och på detta sätt arbeta med gränsöverskridande underhållning på oväntade platser. Projektet ska pågå under drygt ett år och två utgivningar av galleriet med tillhörande event kommer ske under denna tid. Artifice är ett konstprojekt vilket avspeglas i allt från dess utformning, materialval, arbetsprocessen kring varje utgivning, samt i hur det marknadsförs. Tack vare galleriets form har varje köpare möjlighet att lyfta ut konstverken och låta dem inta helt nya platser. På så sätt hamnar makten över utställningsrummet i köparens händer och denne har frihet att ställa ut verken varsomhelst, om så hemma i vardagsrummet eller på en mer offentlig plats. SYFTE Syftet är att verka som en alternativ kanal för samtida konst, att lyfta fram och uppmärksamma intressant bildkonst och att skapa rum för konsten utanför de etablerade institutionerna. Vi tror att det finns ett behov av att visa konst i sammanhang som inte upplevs som hierarkiska eller exkluderade och för detta vill vår verksamhet vara en ventil. Projektet har även ett demokratiskt syfte som handlar om att på ett enkelt sätt sprida och tillgängligöra konst. Istället för att publiken ska komma till konsten vill vi föra konsten till publiken. Tanken är även att aktivera köparna av galleriet genom att göra dem till potentiella utställare. För de deltagande konstnärerna är syftet att ge dem möjlighet att nå utanför sin vanliga publikgrupp. Långsiktigt syftar vårt mobila galleriprojekt till att utmana de rådande hierarkierna inom konstvärlden och att motverka "den lilla klickens" ensamrätt på kvalitativ bildkonst. MÅL Att ge ut två editioner av galleriet och att trycka upp dem i 500 exemplar Att utforma en hemsida för Artifice som kan fungera som en källa för information, marknadsföring och inspiration. Att anordna två vernissagefester på två olika platser i Göteborg och att välja platser som inte normalt används som utställningsrum. Att etablera samarbeten med andra kulturorganisationer i Göteborg. Att ge de deltagande konstnärerna möjlighet att sprida sin konst i ett bredare sammanhang än den etablerade konstscenen och via en professionell plattform. Att möjliggöra för de med lågt kapital att kunna köpa kvalitativ konst att ha på sina väggar. Att sprida konst till fler än den gängse museibesökaren. Att undersöka om det är möjligt att fortsätta att driva galleriet som en mer kontinuerlig verksamhet där aktuell samtida bildkonst förmedlas till en bredare publik. LEDNINGSGRUPPEN Vi som kommer att leda projektet heter Louise Andersson, Christoffer Fransson, Sara Källsner och Kajsa Åhlander Persson. Sammantaget har ledningsgruppen en bred kompetens inom konstområdet med blandade erfarenheter. Louise Andersson är utbildad klassisk musiker. Christoffer Fransson är idéhistoriker och konstvetare och arbetar inom film och musik. Sara Källsner är konst- och litteraturvetare med erfarenhet av att arrangera events och klubbar. Kajsa Åhlander Person är konstnär och har arbetat mycket med grafiska trycktekniker. Samtliga av oss är verksamma kulturprojektledare. ORGANISATION Ägare av projektet är den ekonomiska föreningen Artifice som har sitt säte i Göteborg. Föreningen består av: Styrelseordförande: Sara Källsner Vice styrelseordförande: Christoffer Fransson Sekreterare: Louise Andersson Kassör: Kajsa Åhlander Persson Justeringsman: Christoffer Fransson Föreningens fyra medlemmar (tillika ledningsgruppen) kommer att arbeta som projektledare för projektet. Deras insats motsvarar en 25% tjänst vardera under projekttiden (okt 2013 - dec 2014). Hälften av detta kommer de att ta ut som lön och den andra hälften kommer de att lägga in som en egeninsats i projektet. Projektledarna ansvarar för det huvudsakliga arbetet med galleriet som t.ex. marknadsföring, ekonomi, administration, kontakter och samarbeten. Vissa tjänster som grafisk design och tryck kommer att köpas in externt. Curators och konstnärer kommer att tilldelas ett arvode för sitt arbete med och medverkan i galleriet. Det bör nämnas att curatorn utses av ledningsgruppen och att dess arbete sker i nära samverkan och i dialog med dem. Detta för att försäkra att curatorn följer projektets riktlinjer och konstnärliga intention. MÅLGRUPP Följande målgrupper har identifierats för projektet: PRIMÄRA 1. Personer som har låg tillgänglighet till konstscenen Vår viktigaste målgrupp är de som har låg tillgänglighet till konstscenen och som av den anledningen inte ser så mycket samtidskonst. Denna grupp innefattar de som bor på platser där det inte finns ett så stort konstutbud samt de som inte känner sig hemma eller bekväma i traditionella utställningsmiljöer. Galleriets mobila form och dess obundenhet till ett fysiskt rum gör att konsten enkelt kan distribueras till alla oavsett var de bor och att den kan mötas i ett mindre hierarkiskt sammanhang. 2. Konstnärer, särskilt oetablerade En huvudsaklig målgrupp för projektet är konstnärer som är intresserade av att sprida sina verk via en annan plattform än vad den traditionella marknaden för konst erbjuder. Om vår önskan uppfylls, att konceptet kommer att agera som en ny plattform i konstscenen kommer en medverkan i galleriet innebära uppmärksamhet och spridning som kan främja deras konstnärskap. En riktlinje i urvalet av konstnärer är en uppdelning om cirka 50/50 mellan etablerade och oetablerade deltagare. Särskilt värnar vi om målgruppen oetablerade konstnärer och vill skapa en väg för dem att möta en bred publik. I det fall där konstverket är en reproduktion tänker vi att konstnärens medverkan i galleriet kan bidra till att höja värdet på ursprungsverket. 3. Olika aktörer inom konst- och kulturvärlden En annan målgrupp är aktörer inom konst- och kulturvärlden. Vi vill att vernissagefesten/happeningen ska fungera som en plats för möten mellan personer i denna målgrupp. Vi tror att konstvärlden skulle vinna erfarenheter och kunskaper av att mötas i ett sammanhang utanför den etablerade konstvärlden. SEKUNDÄRA 1. Konstintresserade med lågt ekonomiskt kapital Denna målgrupp är konstintresserad men saknar kapital att konsumera samtidskonst på den rådande konstmarknaden, d.v.s. på gallerier, konsthallar, auktionshus. Det kan ofta vara vänner eller arbetskollegor till utställarna som gärna skulle köpa något av utställarens verk men som inte har ekonomisk möjlighet att göra det. För denna grupp möjliggör vårt projekt att köpa kvalitativ konst till ett rimligt pris. 2. Personer som letar efter vackra bilder att ha på sina väggar En grupp som är intresserad av att ha vackra bilder på sina väggar. För denna grupp kan vårt galleri fungera som ett alternativ till de kanaler som normalt distribuerar väggbonader. Enligt vår uppfattning är det alldeles för tvär uppdelning mellan fin- och fulkultur när det kommer till marknaden för bilder. Som alternativ till att köpa väggbonader på konsthallar och gallerier står kommersiella jättebolag som IKEA och Gallerix av sällan hög kvalité. Vi vill nå den grupp som ofta faller mellan dessa båda stolar. GENOMFÖRANDE Projektet delas in i en förstudie, ett genomförande och ett avslut (se bifogad tidsbudget och tidsplan för mer exakt datering). Påpekas bör att vi ej söker pengar för förstudieperioden då detta arbete redan inletts, utan för genomförandet och avslutet, d.v.s. från oktober 2013 till december 2014. Vi har ändå valt att beskriva förstudien i detta avsnitt och att ha med den i tidsbudgeten och tidsplanen för att ge en tydligare bild av projektet och hur arbetet med det ser ut. FÖRSTUDIE: Under den här perioden definieras projektet och möjligheterna till projektstöd undersöks. Därefter formuleras en projektbeskrivning med tillhörande budget och tidsplan som skickas in till potentiella bidragsgivare. Parallellt med detta arbete sker allmän efterforskning vad gäller curators, konstnärer, marknadsstrategier och tryckmöjligheter. GENOMFÖRANDE: Under projektets genomförandeperiod (nov 2013 - dec 2014) kommer två utställningar att produceras via det mobila galleriet. Arbetet med utställning 1 inleds i november 2013 med vernissage i april 2014 och arbetet med utställning 2 inleds i maj 2014 med vernissage i oktober 2014. Nedan beskrivs hur vi planerar att genomföra varje utställning. Varje gång en utställning produceras väljer ledningsgruppen en curator att samarbeta med. Curatorn är konstnärlig ledare för utställningen och dennes uppgift är att välja ut tio konstnärer att medverka i galleriet och att skriva en text om utställningen. Valet ska utgå från ett tema som curatorn motiverar och som även ska nämnas i texten. Ledningsgruppens uppgift är att finnas till hands för curatorn i syfte att underlätta dennes arbete. Ledningsgruppen kommer att arrangera möten mellan dem själva och curatorn för att utforma en bra samarbetsform och en arbetsmetod. Parallellt med detta arbetar ledningsgruppen med marknadsföring, administration, research, uppdatering av hemsidan etc. När galleriet är färdigproducerat layoutas det av en grafisk designer. Därefter skickas det in för tryck och ledningsgruppen börjar planera vernissagefesten. De bokar lokal och bestämmer hur kvällen ska se ut, om den t.ex. ska innehålla några akter och i så fall vilka. Samtidigt gör de upp en plan för distribueringen av galleriet som startar fr.o.m. vernissagedagen. Inför vernissagen skriver ledningsgruppen pressutskick, skickar ut inbjudningar och kontaktar olika marknadsföringskanaler. Det kommer att ingå i curatorns uppgift att medverka på vernissagen, där ska denne förmedla gallerikonceptet och sin egen idé med utställningen inför en publik. Även konstnärerna bjuds in att delta på vernissagen. Efter vernissagen sker distribuering av galleriet via olika återförsäljare samt via vår hemsida. Ledningsgruppen håller utvärderande samtal med curator, konstnärer och övriga samarbetspartner för att följa upp hur arbetet har fungerat. AVSLUT När två utställningar med tillhörande events har genomförts sammanställs en redovisning av projektet som skickas in till Kultursekretariatet i Västra Götaland Regionen. AFFISCHEN SOM UTTRYCKSMEDEL Givetvis är det upp till curatorn hur denne vill utforma sin utställning men vi vill understryka affischens möjlighet till att ta upp aktuella ämnen. Från de kinesiska väggtidningarna under kejsartiden till Atelier Populaires slagkraftiga affischer som underbyggde majrevolten 68, har affischen varit bärare av protest och budskap. Ett forum för konsten att mer direkt utöva sin demokratiska kraft. På samma sätt har den också varit en utmärkt tidsspegel. Art Noveau och Noveau Frisco är exempel på detta. Vi tror att även vårt mobila galleri kan bli ett sådant forum. Varje edition numreras och kan på så sätt även erhålla ett samlarvärde. Idag stöter främst på affischen då den informerar om konserter eller olika event men vi är övertygade om att affischen har en större roll än så i vår tid VAL AV CURATOR I val av curator anser vi att det är viktigt att de besitter förmågan att säga något om tiden just nu, både vad gäller det estetiska och/eller det ideologiska. Nedan följer exempel på namn som varit på tal för posten samt vilka kvalitéer vi tycker gör dem relevanta. Carl Abrahamsson: Väletablerad kulturpersonlighet och subkulturell entreprenör. Abrahamsson har jobbat med många tunga internationella namn och har många kontakter inom området. Han har en utgångspunkt i det, som lite slarvigt, brukar benämnas occulture och vi tror han skulle kunna skapa en edition som rör sig mot den lite mörkare, aningen medeititativa estetiken, med hög kvalité. Carl Oscar Linné: Linné är själv konstnär som jobbar mycket med rum och rumslighet. Utgångspunkten är ofta hemmet och vi tror att den här ingången skulle kunna skapa en mycket spännande edition. Stina Edblom: Har jobbat med flera utställningar och biennaler runt om i världen och jobbar för närvarande med Göteborgs Konstbiennal. Stina har sin specialité i afrikansk samtidskonst och vi tror att detta skulle kunna lämpa sig mycket väl för affischformatet. Sarah Degerhammar: Konstnär och politisk aktivist. Sarah var nyligen nere med TIR-teatern i Istanbul och framförde en politisk performance under kravallerna. Hon har även samröre med The Knife och rör sig inom det queerfeministiska området. Gavin Maycroft: Gavin driver musikklubben Mother i Stockholm där han med imponerande fingertoppskänsla tar in de mest intressanta up-and-coming akterna just nu. Han är alltid mycket mån om affischernas utformning till sina event och arbetar med många spännande konstnärer och designers. MARKNADSFÖRING Den huvudsakliga delen av marknadsföringsarbetet består i att göra galleriet tillgängligt på många olika platser, i första hand i och omkring Göteborg och Västra Götalandregionen men även nationellt. För att på ett enkelt sätt sprida galleriet kommer vi att använda oss av samma kanaler som traditionellt distribuerar tidskrifter, bl.a. har vi varit i kontakt med distributören Kulturchock som har runt 400 återförsäljare. Vi vill att galleriet ska finnas tillgängligt på museer, konsthallar, men också i den lokala designbutiken, klädbutiken eller bokshopen. Vernissagefesten har stor betydelse för marknadsföringen eftersom konsten kommer att ställas ut här och galleriet finnas till försäljning. Till festen kommer vi att bjuda in konstnärer, designskolor och andra kulturaktörer men även vänner, deras bekanta och övriga intresserade från Göteborg med omnejd. Fokus ligger på att skapa en rolig och händelserik kväll, dit du lika gärna kan gå av konstnärligt intresse som för att dansa med dina vänner, se en speciell DJ eller lyssna på musik. På detta sätt kommer galleriet att synliggöras för en bred publik vilket kan leda till vidare uppmärksamhet och spridning i form av ringar på vattnet. En marknadsstrategi som vi vill arbeta mycket med har sin utgångspunkt i nätverkande och samarbeten med andra kulturaktörer. Vi tror att kulturfältet i allmänhet och vårt eget galleri i synnerhet gynnas av att stöttning istället för konkurrens. Marknadsföringsmässigt skulle det kunna innebära utbyten av råd och kunskaper om fältet eller att t.ex. annonsera på varandras hemsidor. Genom att prata med andra människor om projektet, kulturaktörer eller ej, kan vi dessutom skapa en nyfikenhet kring galleriet innan den första utställningen är färdigställd. När varje edition av galleriet ges ut kommer vi att marknadsföra det genom stötvisa affischkampanjer i Göteborg med omnejd, samt utdelning av flyers. Social medier kommer även att spela en viktig roll i vår marknadsföring. Vi kommer att skapa en hemsida för galleriet och även en facebook-profil från vilken vi kan skicka inbjudningar till våra events och berätta om vårt arbete. På förhand kommer vi även att tipsa relevanta bloggare och skribenter om utgivningen för att ge dem tillfälle att vara bland de första som skriver om galleriet. Att det finns erkända namn bland de deltagande konstnärerna kommer också hjälpa till att fånga publikt intresse. Poängen med vårt mobila galleri är att köparna ges möjlighet att arrangera sina egna utställningar, om så i vardagsrummet, på ett kulturhus, i ett garage eller på butiksväggen hos en återförsäljare. På så sätt kommer galleriet att marknadsföras av sig självt och konsten kan möta en publik långt större än dess köparantal. Lika viktig är den marknadsföring som går via de som är inblandade i projektet. Konstnärernas, curatorns, layoutarens och ledningsgruppens egen skara av bekanta kommer att skapa spridning i olika fält och leda till en marknadsföring som når relativt långt i sig självt. RISKER OCH ÅTGÄRDER Följande risker har analyserats: RISK 1: Att vi inte får tillräckligt ekonomiskt stöd ÅTGÄRD: Får vi inte tillräckligt med medel för att förverkliga projektet kommer vi att lägga ytterligare tid på att finna fler fi­nansiärer. Lyckas vi ändå inte bringa in den efterfrågade summan kommer vi att se över ifall projektet går att genomföra i mindre skala. RISK 2: Att galleriet inte sprids i tillräcklig omfattning ÅTGÄRD: För att förebygga att detta inträffar kommer vi att utveckla en marknadsföringsplan och vara noga med att följa den. Vi kommer även att etablera kontakt med andra kulturaktörer vars råd och kunskaper om fältet är viktiga för oss. Om det ändå skulle hända behöver vi lyfta upp problematiken och se om vi kan göra något annorlunda och agera därefter. RISK 3: Att vi inte lyckas förmedla vår idé då den är ny och saknar föregångare ÅTGÄRD: För att försäkra oss om att vårt koncept är begripligt kommer vi att diskutera igenom idén med personer utanför arbetsgruppen, både insatta och amatörer. Viktigt är att vi skapar ett helhetskoncept som går igen i form, uttryck och budskap. En förklarande text/manifest kommer dessutom att finnas på insidan av galleriets förpackning som kommer att bidra till ökad förståelse. Därtill betraktar vi vernissagefesten som ett tillfälle att tydliggöra vår idé. Här kommer galleriet att ställas ut och det blir ett tillfälle att inför en publik visa hur det kan användas. RISK 4: Att galleriet inte når den kvalité vi eftersträvar ÅTGÄRD: För att undvika att detta inträffar kommer vi att arbeta nära tryckeri, grafisk designer, layoutare och curator för att se till att galleriet med utställning blir av så hög kvalité som möjligt. Lika viktigt är att rådfråga personer som är vana att arbeta med papper eller tryck och att använda oss av deras kunskaper. Ett problem som skulle kunna uppstå är att vecken som bildas efter vikningen av konstverken blir störande. För att undvika detta kommer vi att vara noggranna i valet av papper och undersöka hur olika papper hanterar att bli vikta. En ytterligare lösning skulle kunna vara att i galleriet informera om hur man på olika sätt kan göra för att vecken ska bli mindre synliga genom t ex strykning. FINANSIERINGSANALYS Vi kommer att finansiera projektet genom att söka stöd hos Västra Götaland Regionen, Göteborgs Stad och Kulturbryggan. Frispel är Västra Götalands stöd för kulturella innovationer. Det är till för att testa nya idéer på kulturområdet och ges företrädesvis till nya kulturaktörer. Vi tycker att denna beskrivning faller väl in på vår verksamhet då föreningen är nystartad och projektet under uppbyggnad. Dessutom är det första gången som någon av oss i ledningsgruppen söker stöd från kulturnämnden. Frispel prioriterar även projekt som sätter kulturen i samband med andra samhällsområden. En utgångspunkt för vårt projekt är just att koppla frågan om demokrati och tillgänglighet till konstens domän. Göteborgs Stad stora projektstöd riktas till projekt i Göteborg som bedöms vara av konstnärlig och kulturpolitisk betydelse. Dessa kriterier är direkt applicerbara på vårt projekt. För det första vill vårt projekt lyfta fram och uppmärksamma intressanta konstnärskap och kvalitativ samtidskonst. Vidare handlar det om att skapa en alternativ kanal för konsten och att nå fler än den traditionella museibesökaren. Slutligen vill vi utmana de rådande hierarkierna inom konstvärlden, vilket vi är övertygade är av stor betydelse på ett kulturpolitiskt plan. Slutligen söker vi Kulturbryggans genomförandestöd som riktar sig till nyskapande kulturell verksamhet. Vi anser att vår verksamhet i hög grad uppfyller detta villkor då projektet saknar föregångare och går ut på att skapa en alternativ kanal för samtidskonst. Av dessa anledningar tror vi att Västra Götaland Regionen, Göteborgs Stad och Kulturbryggan skulle vara intresserade av att medfinansiera vårt projekt. Vi beräknar även att projektet kommer att generera vissa intäkter på egen hand genom försäljning av det mobila galleriet. Vi siktar på att sälja galleriet till ett pris på 200 kr/st och de båda editionerna trycks i 500 exemplar. Detta skulle innebära en potentiell intäkt på 200.000 kronor. Vi budgeterar dock för att vi säljer cirka en tredjedel av dem till fullt pris då vi räknar med att ge bort en del av dem (till konstnärer och i marknadsföringssyfte), att en del av vinsten går till återförsäljare, att vi inte lyckas sälja alla och att en del av summan går till moms. Vår förväntade intäkt från försäljningen är således budgeterad till totalt 70.000 kronor. För budget, se bifogad fil

Visa på karta