Ekonomi
Egna medel
2 030 000 kr
Syftet med projektet är att skapa bättre förutsättningar för en positiv utveckling av turismindustrin i Skaraborg.
Externa tjänster köps in för det operativa genomförandet av handlingsplanen. Fem kommunalråd, utsedda av förbundsstyrelsen, utgör styrgrupp för projektet. Handlingsplanen omfattar följande delar:
1. Förankring och dialog
Framtagande av medie- och kommunikationsplan för projektet. Kartläggning av viktiga aktörer samt samordning, samråd och informationsspridning till dessa.
2. Visionsutveckling
Formulering av bilden av Skaraborg som turistisk destination, för marknadspositionering och för att skapa intern samstämmighet.
3. Kunskap och lärande
Undersökning av preferenserna hos potentiella besökare. Utveckling av statistikmodell för ett mer kvalitativt styrsystem för uppföljning.
4. Nyetableringar och investeringar
Analys av potentialen för nya småskaliga boendealternativ i Skaraborg. Framtagande av koncept för småskaligt kvalitativt boende för att underlätta för och motivera företagare att satsa. Kartläggning av olika finansieringsmöjligheter och investeringsstöd.
5. Kvalitet och värdskap
Kvalitetsanalys av befintliga boendeanläggningar. Analys av invånarnas inställning till befintlig och en ökad turism. Framtagande av kvalitetsindikatorer. Värdskapsutbildning för turismentreprenörer. Stimulera ökad samverkan mellan turismentreprenörer för merförsäljning och gott värdskap.
6. Analys och utveckling av befintliga boendeanläggningar
Inventering och analys av befintliga boendeanläggningar. Få fler boendeanläggningar att bli bokningsvara on-line.
7. Analys av befintliga reseanledningar
Förväntade långsiktiga effekter är: EN fördubbling av omsättningen inom turismindustrin i Skaraborg till år 2015, från 1,7 miljarder kronor 2007 till 3 miljarder år 2015; En ökad strategisk samverkan mellan kommunerna samt En tydligare profilering av Skaraborg som en attraktiv region för besökare.