I maj 2010 kommer MAP att genomföra en grupputställning på och runt Avenyn i Göteborg. Utställningen kommer att bjuda in konstnärer för att visa befintliga och nya verk med fokus på oväntade möten. Avenyn är flanörgatan i Göteborg och för dem som vuxit upp i Göteborg är det också flörtens gata där man som ung tonåring gick fram och tillbaks och hoppades på att något spännande skulle hända.
Tanken är att vissa konstverk kommer att sammanföra människor som inte på förhand känner varandra, eller att oväntade saker kommer att äga rum på gatan som gör att de som står runt omkring får kontakt. Till exempel ser vi i fönstret till ett bankkontor efter stängningsdags hur ljuset tänds och en ömsint scen utspelar sig. Oväntade möten är endast ett arbetsnamn på utställningen.
Syftet med utställningen är att erbjuda publiken en riktigt intressant utställning med svenska och utländska konstnärer. Utställningen är ett samarbete med fastighetsbolaget Wallenstam som äger en stor del fastigheter i området runt Avenyn. Eftersom Wallenstam har som mål att göra kulturen mer synlig på Avenyn så sammanfaller våra mål i det här projektet.
Projektet är tänkt som ett första steg i en process där målet är att skapa en dialog mellan de kulturorganisationer som ligger runt Avenyn och fastighetsägarna. Det långsiktiga målet är att göra kulturen mer synlig och tillgänglig i området kring Avenyn. Detta är ett potentiellt samarbete där alla parter kan vinna genom att resurser sammanförs. Trots att projektet genomförs i Göteborg borde det ha intresse för regionen i form av just exempel på möjliga samarbeten mellan kultur och näringsliv. För MAP är värdefullt att kunna bidra till att kulturen lyfts i profileringen av staden, eftersom shopping ofta är det som nämns när olika stadsdelar skall utvecklas.
Genomförande
1 Förberedelsefas
Idéarbete, research konstnärer
2 Detaljerad projektbeskrivning
Kontakt med konstnärer, diskussion om verk, research av platser, produktioner och visning
Finansieringsplan (detaljerad budget, ansökningar)
3 Produktion
Produktion av konstverk, planering för frakt och installation
4 Installation
Installation av konstverk (inklusive teknik, bygg och annat arbete), konstnärerna på plats (resor, hotell mm)
5 Marknadsföring
Framtagande av informationsmaterial, skyltning, pressbilder mm, avstämning med samarbetsparter, material till hemsida, pressarbete
6 Öppethållande
Invigning, värdar, bevakning, underhåll, dokumentation
7 Nedmontering och efterarbete
Nedmontering, retur av konstverk, pressbevakning sammanställs, dokumentation på hemsida, pressbevakning och bilddokumentation ges samarbetspartners
MAPs metod består i att alltid utgå från dialogen mellan konstverk och publik, och sedan mycket noggrant placera konstverken så att det ges rum och tid för publiken att reflektera kring innehållet. MAP arbetar medvetet med publikens rörelse mellan konstverken. Placeringen av utställningen gör att den naturligt möter en bred publik. Dess tema är också något som både van och ovan publik kan anknyta till.
Efter varje avslutat produktion gör MAP en utvärdering av alla de led som beskrivs ovan. Vårt tidigare projekt med Kader Attia är en utmärkt erfarenhet att bygga på för detta nästa projekt. På samma sätt kommer erfarenheterna från detta projekt att lägga grunden till kommande utställningar. I detta särskilda projekt diskuterar vi också med Wallenstam om vi kan hitta metoder för att kvantifiera eller mäta utfallet. Detta kan vara användbart för MAP för att skapa framtida samarbeten, och det kan också vara ett underlag som kan användas som allmänt argument för samarbeten mellan kultur och näringsliv.
Ytterligare samarbeten
Utöver samarbetet med Wallenstam har MAP under sitt förra projekt i Göteborg etablerat en rad samarbeten. Vi samarbetar tex nära med Konsthallen och Konsthögskolan Valand för att sprida information om projektet och få hjälp av frivilliga konststudenter. Vi har inlett samtal med bland annat Tidskriften Glänta och Göteborgs Filmfestival. Vi kommer att utveckla dessa samarbeten beroende på vilka aktörer som kommer att vara relevanta för projektet.
I anslutning till utställningen har vi även diskuterat att göra ett seminarium med Kultur och Näringsliv för att dela med oss av erfarenheter från projektet.
Projektet är tänkt som ett första steg i en process där målet är att skapa en dialog mellan de kulturorganisationer som ligger runt Avenyn och fastighetsägarna. Det långsiktiga målet är att göra kulturen mer synlig och tillgänglig i området kring Avenyn. Detta är ett potentiellt samarbete där alla parter kan vinna genom att resurser sammanförs. Trots att projektet genomförs i Göteborg borde det ha intresse för regionen i form av just exempel på möjliga samarbeten mellan kultur och näringsliv. För MAP är värdefullt att kunna bidra till att kulturen lyfts i profileringen av staden, eftersom shopping ofta är det som nämns när olika stadsdelar skall utvecklas.