
Kort beskrivning av projektet.
Bakgrund
Projektet ”Avtalsutbildning och informationmed fokus på implementering av det statliga Utställaravtalet”, MUkampanjen, första fas avslutas vid halvårsskiftet 2010 och en fas 2 föreslås av de ursprungliga initiativtagarna.
”Det är nu det svåra börjar” beskriver behovet av vidare information och utbildning så att de statliga institutionerna verkligen kan följa avtalets intentioner kring medverkans-ersättningen, förhandlingsdelen av avtalet, och skapar det finansiella utrymme som krävs.
”Det är nu det svåra börjar” beskriver också betydelsen av att påverka ”finansiärerna”, dvs regioner, landsting och kommuner samt även privata och blandformer för att få avtalet accepterat utanför de statliga institutionerna så att det blir ett standardavtal för hela konstscenen.
Syfte
Att säkerställa de statliga institutionernas förståelse och efterlevnad av statliga ramavtalet.
Att säkra MU-avtalens implementering vid införandet av samverkansmodellen och regionaliseringen genom aktivt informationsarbete mot Stockholm samt regionerna Norrbotten, Gotland, Halland, Västra Götaland och Skåne.
Att informera och förankra MU-avtalen hos politiker både på nationell, regional och kommunal nivå genom proaktiva besöksaktiviteter.
Att genom uppföljande initiativ som studiecirklar, information och mötesaktiviteter säkra att konstnärer och arrangörer fortsätter att driva MU frågan på lokal och regional nivå.
Mål
Att kampanjen genomför > 25 proaktiva möten med landets regioner, landsting och kommuner.
Att ytterligare 250 personer vid 5 tillfällen genomgår ett utbildningspass/workshop kring MU-avtalen.
Mer än 1000 unika besökare på MUkampanjen.se per månad
Genomförande
Workshops enligt Fas 1´s modell fortsätter att hållas under fas 2’s projektperiod.
Proaktiva besök hos landets regioner, kommuner och landsting med ett två timmars seminariepaket kring frågan genomförs.
Proaktiva besök hos såväl statliga som kommunala och privata konsthallar för att informera och utbilda kring MUavtalets konsekvenser för budget och ekonomi.
Ett uppdaterat ”informationskit” produceras och distribueras till institutioner, konsthallar o kommuner/landsting
MUkampanjen.se utvecklas för att också fördjupa information till politiker och arrangörer. FAQ och interaktivitet förbättras och utökas.
Under projektets löptid kommer ett speciellt stödnummer för information via telefon och sms att finnas.
En kartläggning av kontaktytor nationellt i den nya samverkansmodellen och regionaliseringen av bild och form från ett kulturpolitiskt perspektiv.