Göteborg

4 sep 2013 till 31 aug 2014
Art Hood

Ekonomi


Utvecklingsprojekt
55 000 kr

Egna medel

81 500 kr

Projektets totalbudget

136 500 kr


Kontakt

Föreningen SpotCity
Tomas Ferm
0735-222600
tomas@spotcity.se

Art Hood Art Hood ger intensiva konstupplevelser på oväntade platser mitt i vardagen. På ett antal platser runt om i regionen; på köpcenter, frisersalonger, bensinmackar, bibliotek, hotell och konsthallar kommer Art Hood att finnas under perioden september 2013 – september 2014. En person åt gången tar del av video- och ljudverk som visas i Art Hood; en huv som för tankarna till en frisers- eller torkhuv med inbyggd nylanserad teknik för rörlig bild. Art Hood erbjuder en intensiv konstupplevelse, en stunds avskärmning, förflyttning eller koncentrerad meditation mitt i vardagens larm. Lansering av Art Hood ingår i Göteborgs Internationalla Konstbiennal Extended.

Där kommer "uppfinningen" att demonstreras och presenteras i samband med öppningen och då som en vara som kan tas i produktion. Därefter går Art Hood på turné till Konsthallen Bohusläns museum; vidare till Torp köpcentrum, värdshuset Tre älgar i Grästorp, Göteborgs Internationella Filmfestival, Supermarket i Stockholm samt på frisersalonger i Göteborgs city och i Stockholms innerstad. Art Hood kommer att installeras på lite olika sätt beroende på sammanhang, övergripande konstnärlig idé/vald form för presentationen. Det centrala objektet i Art Hood är en huv som byggts med en frisörs-/torkhuv i åtanke i vilken nylanserad teknik för rörlig bild installeras. Upplevelsen blir bioformat med sensationellt hög ljud och bildkvalitet.

Kring Art Hood byggs För varje visningstillfälle en miljö anpassad efter de förhållanden som gäller för visningsplatsen och efter den konstnärliga idé som utarbetats. Sju olika videoverk kommer att visas; i första hand föreslås konstnärerna Nathaile Djurberg, Christian Dumky, Joanna Rytel, Cheap Imitation (duo) och Tomas Ferm. Art Hood byggs i två exemplar. Ansökan till Västra Götaland avser delfinansiering av tillverknings och materialkostnader (central teknik undantagen; finansieras av sponsorer), arvode/visningsersättning till 7 videokonstnärer. Ansökan omfattar även delfinansiering av omkostnader visningar: Hotell i Göteborg i samband med öppningen av GIBCA Extended, Konsthallen Bohusläns Museum (GIBCA Extended), Tre älgar i Grästorp samt Torp Köpcentrum samt för visningar i Göteborg.

Visning i samband med Supermarket, Kulturhuset Stockholm, finansieras genom privata fonder och/eller företag. Visningar: 5-8 september Hotellounge, Göteborg (GIBCA). 5-13 oktober 2013 Konsthallen Bohusläns museum (GIBCA). 20-25 januari 2014 Göteborgs filmfestival 2014: filmvisning i biogafen Drakens foajé. Februari 2014 Supermarket, Kulturhuset, Stockholm.

Visningen kombineras med visning/presentation i en frisersalong i Stockholms innerstad. Maj 2014 Vara bibliotek Juni 2014 Torp Köpcentrum, utanför Uddevalla. Juli 2014 Värdshuset/bensinstaionen Tre Älgar, Grästorp.50%-ig könsfördelning på konstnärer som visar film.

Minst två filmer tar upp frågor som berör könsroller och racism.

Art Hood presenteras och demonstreras på platser där publiken är blandad eller sammansatt exempelvis vad gäller ålder, kön och etnicitet, exempelvis på bensinmacken (Grästorp), köpcentrum (Torp) och Göteborgs Internationella Filmfestival.,Art Hood ger intensiva konstupplevelser på oväntade platser mitt i vardagen och installeras på köpcenter, bensinmackar, bilbliotek, i hotell och frisersalonger. En person åt gången tar del av video och ljudverk i Art Hood; en huv som för tankarna till en friser- eller torkhuv med inbyggd nylanserad, högklassig teknik för rörlig bild med upplevelse av bioformat.

Utbudet blir film- och videoverk av sju aktuella konstnärer. Art Hood lanseras i samband med GIBCA Extended och GIFF. Därefter går Art Hood på turné till Grästorp, Vara, Bohusläns konsthall, Torp köpcenter, Supermarket i Stockholm.,Art Hood visar på ett nytt sätt att föra ut konst på oväntade platser runt om i regionen. Art Hood skapar en unik möjlighet att få intensiva och koncentrerade kulturupplevelser mitt i vardagens larm, såväl för besökare som boende i regionen.

Art Hood är ett samarbete med ett flertal regionala näringsidkare och institutioner med gemensamt syfte att testa en nyskapande och lustfylld visningsform för konst.,50%-ig könsfördelning på konstnärer som visar film.

Minst två filmer tar upp frågor som berör könsroller och racism.

Art Hood presenteras och demonstreras på platser där publiken är blandad eller sammansatt exempelvis vad gäller ålder, kön och etnicitet, exempelvis på bensinmacken (Grästorp), köpcentrum (Torp) och Göteborgs Internationella Filmfestival.,.
 

Visa på karta

Visa aktiviteter på karta